Gå til innhold

Feil å bare kalle opp et av barna sine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kalt dattera Lilly, etter farmor, men har ingen andre forfedre med navn som er fristende å bruke. Blir det feil av oss å ikke kalle opp nestemann etter noen? Bare ta et helt vanlig navn som vi liker?

Mange som spør oss om dette ser du, ja dere skal vel kalle opp han i magen også da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feil i forhold til hva da, Gud? Forfedrenes ånder? Fornærma familie? Skal man tenke sånn blir det mange Ola-Ola Heia rundt omkring.

Skrevet

Kan skjønne det går greit. Synes Lilli (med i) er et kjempefint navn. Har dere ikke noen andre forfedre som dere liker navnet på så finn et annet navn dere liker godt.

Skrevet

Lilly (med y) er et nydelig navn!

Hva med å bruke noen av de andre navna som utgangspunkt til navnet til den i magen?

Jeg ønsket veldig gjerne at mitt barn skulle kalles opp etter sin mormor, Men så ble det en gutt.. Åse ble til Åsmund.

Skrevet

Har kalt opp ene ungen etter to tippoldefedre;) Og ene har forbokstaven til sin bestemor.

for det er også en måte å kalle barnet opp etter noen; å gå utfra forbokstav:)

Skrevet

Det er ikke oppkalling når det bare er en forbokstav.

Jeg synes alltid det er morsomt når folk med stolthet sier;

Han heter Leander etter farfaren som het Lars. Eller Mie etter mormor Martha.

Det er ikke oppkalling.

Men til HI; Du trenger selvfølgelig ikke å kalle opp barn nummer to.

Skrevet

Klart det er oppkalling når foreldrene bevisst velger samme forbokstav som den de vil kalle opp etter. Det er ikke du som bestemmer det!

Alle vi søsken er kalt opp etter besteforeldrene våre med samme forbokstav som dem. Det er vanlig i vår familie, og det er oppkalling godt som noe!!!

Så til HI: kanskje det er en måte å løse det på?

Skrevet

Kall skikkelig opp eller la det være er nå min mening.

Skrevet

Det er selvfølgelig ikke feil å oppkalle bare ett av barna sine!

Men det er vel heller veldig få som kaller det oppkalling ved å bruke forbokstaven på den måten??

Men jeg står på mitt. Det går an å bruke navn som minner om.. Det er jo tanken bak som teller...

Skrevet

Det er en fin gest å bruke samme forbokstav, men oppkalling... neppe.

Skrevet

Det ville vært mer feil å gi neste et navn som verken er fint eller at dere liker bare fordi dere føler dere må kalle opp alle.

Skrevet

Enig. Derfor ingen oppkalling hvis du ikke liker navnet.

Men det er jo ikke bedre; Å farmor Margit, navnet ditt er så gammeldags å stygt at jeg tar bare med M og kaller ungen Mette.

Hadde blitt mer fornærma da enn hvis jeg ikke ble oppkalt.

Bare ikke snakk så mye om oppkalling med slekt og venner. Da forstår jo alle at dere ikke liker noen av disse navnene. Da var det vel bedre og ikke si snakke så mye om det og så når barnet var født kan dere presentere Lea eller hva det nå blir.

Skrevet

Det var jeg som skrev det første om å bruke forbokstaven. Og ja, det er å kalle opp. Jeg er oppkalt etter begge mine bestemødre, og det er ved bruk av forbokstaven.

Dette er nok ulikt fra familie til familie, men her er det nå sånn, og de som har fått sin forbokstav brukt, vet at barnet er oppkalt etter den personen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...