Gå til innhold

dere som har begynt med graut når barnet var 3 mnd??

Anbefalte innlegg

Skrevet

har dere gjort det i samråd med helsesøster eller har dere berre begynt??Eg har ein gut som er så uroleg om natta...skal berre ha pupp....eller flaske...så lurte på om eg kunne begynne med graut...gutten er 3.5 mnd....helsesøster sa i dag at det er litt tidleg...men eg orker ikkje å vere opp kvar time natta igjennom lenger....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

akkurat det samme her...vi begynte i går! snakka ikke med helsesøster om det...bare begynte vi! I førstninga vil det uansett kun være noen få skjeer. Fikk små skjeer med helt tynn maisgrøt (sånn at den kunne drikkes), og gullet sov helt til 6 i morges! Fikk da siste måltid rundt halv ti + grøt. Var kun våken en gang i mellomtiden for å få smokken! Han er forresten 14 uker:) Helt nydelig! Merka også at han var mer uthvilt på morgenen i dag...sovet ordentlig godt!

Skrevet

Grunnet til at 4 månender anbefales som tidligst er at de tåler grøt veldig dårlig før det. Det er derfor ganske sansynlig at han bare blir mer urolig og får vondt i magen og forstoppelse hvis du begynner med grøt nå. For meg funket det bra å pumpe og gi ekstra mm før han la seg. Ville derfor hørt på helsesøster.

Skrevet

med lukas so begynte me uten å forhøre oss med helsesøster. Han fekk flaske frå han va 6 veker og fikk graut rundt 3mnd. Var ikke plaga me magen i heile tatt. Begynte forsiktig med maisgrøt og økte gradvis og da gikk kjempefint=) so eg syns du skal prøve vist du vil da. Såg han va blitt ein stor gutt forresten=) Klem=)

Skrevet

Man bør vel ikke begynne før ungen er 4 mnd pga tarmene er ikke skikkelig utviklet enda..eller noe sånt.

Men jeg begynte 1 uke før minstejenta var 4 mnd. Pga hun begynte å våkne hele tiden på natten for å få mat. Og på helsestasjonen hadde hun flatet ut på vekta. Så helsesøster var enig i det jeg hadde gjort.

Neste kontroll var hun der hun skulle være på vektkurven :D

Skrevet

Grunnen til at de ikke skal ha grøt og andre ting før de er 4 mnd, er at tarmsystemet deres ikke er ferdig utvikla så tidlig. Derfor er sjansen større for at den lille får skikkelig magevondt og forstoppelse, enn at du får sove bedre.

Gi heller mme før dere legger dere, så kan du pumpe deg i stede. Det metter mer enn mm. Det fungerte kjempe fint for oss! Sov søtt hele natta.

Skrevet

eg gi mme før han legg seg då..drikk mellom 140 og 200 ml.....men vakner ørten ganger for det....

når eg var liten begynte ein m graut når eg va 3 mnd....tarmsystemet kan da ikkje ha foranda seg så masse på 24 år....:)

ja han e blitt veldig stor gutt....

Skrevet

gutten min får kun mme....hjelper ikke d heller! Dessuten fikk både jeg og pappan grøt fra vi var 3 mnd! jeg tenker at så lenge en begynner forsiktig med kun noen få skjeer, så finner en fort ut om det går greit med mage og avføring! Evt da så får man heller legge bort grøten for en stund til... Tror absolutt ikke du gjør noe galt i å prøve forsiktig, men det er jo helt individuellt! noen velger å vente å all respekt for d...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...