frua Skrevet 8. oktober 2008 #1 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg kan vel like godt innrømme at jeg er liker godt utfylte skjemaer. Legen har fylt ut noen punkter, klusset over skrivefeirl ,skrevet på nytt - hadde nesten lyst til å be om et rent ark...men det er jo ikke viktig.. bare det lille rodensmenneske i meg som "hører klore lyder på krittavlen". Kjenner at det er litt kjedelig at symfyse-fundusmål ikke skal påføres helseskjemaet før i uke 24 (evt uke17-19 ved UL) Er det noen av dere som måler selv? Jeg har forsøkt å måle selv, men er ikke sikker på at jeg måler riktig. Noen som kan fortelle meg hvordan dette måles korrekt? Så kan jeg for moro skyld lage et skjema for meg selv. Skal forresten på middag med jobben på mandag: Forret: Gravlakt Hovedrett: Helstekt kje (Geit) Nå sa legen min at de gamle rådene om å holde seg unna diverse mat er utgått. Det er kun myke oster som brie o.l man bør unngå. Så da må jo denne menyen passe meg også (selv om jeg merker det gamle henger igjen, og jeg rynker litt på nesen)
hemmeligvemmelig Skrevet 8. oktober 2008 #2 Skrevet 8. oktober 2008 Må si legen din har dårlige råd.. les her du http://matportalen.no/Emner/Gravide
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2008 #3 Skrevet 8. oktober 2008 Du får ingenting ut av å måle SF-mål før rundt uke 20 uansett. Livmoren kommer ikke over symfysen før etter ca uke 12 og man får ikke ført inn målene på kurven før en god stund senere da målet i så fall vil komme "utenfor" kurven. SF-målet er målet fra øvre begrensning på skambenet (symfysen) til der du kjenner øvre begrensning av livmoren (og den kjenner man vanligvis ikke før etter uke 12). Legen din er ikke helt oppdatert når det gjelder kostholdsråd, ihvertfall ikke hvis du skal følge de norske anbefalingene som står på matportalen.no. Man har ikke gått bort fra de gamle anbefalingene så vidt jeg vet. Geita kan du spise hvis kjøttet er gjennomstekt, gravlaks ville jeg vært forsiktig med da den ikke er varmebehandlet. Men er jo selvfølgelig til syvende og sist opp til deg og hva du føler deg komfortabel med. Lykke til!
frua Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 8. oktober 2008 WHAT!!! Nå har jeg vært på matportalen. Lite ante jeg om at det finnes så mange restriksjoner for gravide. Og det er 3.barn jeg venter. Klart jeg blir skeptisk til gravlaksen. Tror jeg skal ringe restauranten å be om noe annet... Ang symfysemål. Så stemmer det nok ikke det du skriver. Da jeg var 16 uker på vei forrige svangerskap var symfyse-fundusmålet 18 cm! I dag er jeg i 12 uke og jeg kjenner livmoren ca 6 cm over skambeinet. Det kan stemme med skjemaet på helsekortet for gravide også. Igjen - vet jo ikke om jeg måler riktig...
Lystpåentiljeg Skrevet 8. oktober 2008 #5 Skrevet 8. oktober 2008 sånn så mitt ark ut sist også, fryktelig irriterende, klusset over feil adresse, og hadde lagt arket på bunn, mens hun skrev på et annet ark oppå, så blåkopien var lite leselig. Tror ikke det er så lett å måle sym-fun selv.. men jeg ble helt klart målt før uke 24 sist altså!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #6 Skrevet 9. oktober 2008 Bare for guds skyld ikke begynn å fyll ut skjemaet selv....
frua Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 9. oktober 2008 Bare så du er klar over det, som kom den tanken din inn her. Tror du virkelig at noen tar seg den friheten å fylle ut skjemaet selv? Eller kanskje du har lært av egen tabbe? Ikke vet jeg. Men, kjenner jeg ble flau på dine vegne.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #8 Skrevet 9. oktober 2008 Dersom man er flergangsfødende kan livmoren komme opp av bekkenet tidligere, men ellers skal livmoren komme over skambenet i uke 12 og nå navlen i uke 20. Det står faktisk i alle lærebøker og oversikter jeg har lest.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #9 Skrevet 9. oktober 2008 Ja, det er jeg klar over:) Men hvis du leser innlegget, så virket det nesten som om det var det HI hadde til hensikt å gjøre... Hater u-utfylte skjemaer, vil gjerne måle selv... ikke vet jeg... men tenkte jeg bare skulle informere om at det ikke er spesielt lurt;) Og nei, jeg snakker ikke av egen erfaring:) Beklager om jeg hørtes krass ut altså, men føler ikke jeg har noen grunn til å være flau?! Godt du er det på mine vegne da, hvis du mener det trengs;)
frua Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 9. oktober 2008 Og HI skriver også "så kan jeg lage et skjema for meg selv..."
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #11 Skrevet 9. oktober 2008 Hihi:) Tror noen jammen har hormoner som løper løpsk jeg;) Så ille kunne det da virkelig ikke være? Isåfall: Unnskyld;) *Sniker meg tilbake der jeg hører hjemme jeg;)*
hemmeligvemmelig Skrevet 9. oktober 2008 #12 Skrevet 9. oktober 2008 #3iapril -> kanskje du skal påpeke at det er du som er frua også? Ser jo at det er samme profilnummer
frua Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter #13 Skrevet 9. oktober 2008 Artig -bor det en liten detektiv i deg? Jeg ventet på den he-he
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå