tullla Skrevet 8. oktober 2008 #1 Skrevet 8. oktober 2008 Er det noen som har noen praktikant-erfaringer og dele med meg? Vi venter tredjemann, har stort hus, masse innvendig og utvendig husarbeid, fulle jobber, og har også plass til en praktikant. Ser med skrekk og gru på alt som vi skulle gjort før jul, og hvor fort ukene går uten at vi får det til..... ...Men: Hvordan er det egentlig å ha en praktikant i huset??? Er det ikke slitsomt og liksom ha en ekstra person i huset til alle døgnets tider? En til som skal på badet, en til ved alle måltider, -en til når jeg på kvelden slenger meg på sofaen og sovner....? Driver og veier argumenter for og imot her... Har venner i Bærum som sier at hadde de hatt plass i huset hadde de ikke lurt et sekund på det, men her på landet er det absolutt ikke så vanlig å ha praktikant... Vi vet faktisk ikke om noen som har det her. Vil folk synes vi er late/jålete og "ikke får det til selv"?? En annen ting er det med barnas oppdragelse... Vil jo at de skal lære at det og vaske klær og hus, og gjøre utendørsarbeid er en nødvendig del av hverdagen, og liker ikke helt å vise dem at det kan vi "kjøpe oss fri fra"... På den annen side så hadde det ikke vært dumt for dem å ha et ryddigere og renere hus, og mindre stressede foreldre heller..... Hva synes dere? Ville dere hatt praktikant selv? Er dere fornøyde med å ha/ha hatt praktikant?
Pappalille Skrevet 8. oktober 2008 #2 Skrevet 8. oktober 2008 Det eneste som ville stoppet meg fra å ha en praktikant er nettopp det å ha en til i huset når du slenger deg på sofaen og sovner, lett siklende, foran tv'n. Husarbeide og slikt kan man jo uansett dele litt med denne praktikanten slik at barna ser at mamma og pappa også gjør noe selv, men det er nok ikke så dumt å tenke litt ekstra gjennom den der med "å kjøpe seg fri fra". Dere skal gjøre som dere synes er best, så får alle andre passe på seg selv. Jeg hadde ikke tenkt "lat" om en såpass stor familie med så mye å gjøre som trenger en ekstrahjelp.
Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #3 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg ville nok ikke hatt praktikant med mindre jeg hadde en hybelleilighet hvor vedkommende kunne bo. For å ha en annen voksen som arbeidet for oss, men samtidig tilbrakte fritiden sin sammen med oss (delt stue, kjøkken, bad) hadde passet meg nokså dårlig. Så, jeg hadde skaffet en vaskehjelp som kunne komme en gang i uka og ta unna den verste vasken og dermed frigjøre endel tid. Videre skal vel en praktikant ha ansvaret for ungene, og ikke være hushjelp ... så jeg tror nok ikke det er løsningen på å få frigjort tid til å tilbringe sammen med ungene. Jeg antar at barna nå er i bhg eller skole mens dere er på jobb. For å frigjøre tid til dem på ettermiddagstid vil vel det mest hensiktsmessige være å leie inn noen til å ta husarbeid / annet forefallende arbeid, slik at dere slipper å bruke tid på det når dere kommer hjem.
oro1 Skrevet 8. oktober 2008 #4 Skrevet 8. oktober 2008 Praktikant funker bra, men litt avhengig av om dere ønsker å ha noen nære på eller ikke, og hvordan huset er. Går det an å stenge av en seksjon til henne, evnt ha et eget rom med tilhørende bad i kjeller? Det kommer også an på hvilken kultur vedkommende kommer fra, Fillipinere feks trekker seg generelt tilbake, mens en svenske kanskje er mer åpen for å delta - selvsagt avhengig av person og kultur de kommer fra. Det er veldig godt å få hjelp om morgenen til å få barna avgårde, og ikke minst til at huset blir shinet i mellomtiden. Hjelp til å hente er også greit når man har tre barn og litt barnevakt innimellom hjelper jo også på overskuddet. Mindre krangling, mindre stress, mer tid til seg selv og barna osv. nesten bare pluss. Men vær selektive på hva slags menneske dere vil ha inn i huset, hva slags kultur, språk etc Vi har nesten bare postive erfaringer, men pass på at du ikke får enda et barn å passe på... hehe. selvstendig er kanskje et ord som bør tas med i stillingsannonsen... PS vi hadde egen leilighet til henne så vet ikke helt hvordan det er å ha en person oppå oss i familien,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå