Gå til innhold

Kun seks ukers permisjon etter fødselen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En jeg har hørt om skal begynne å jobbe seks uker etter fødselen og så skal pappan ha resten av permisjonen.

Er det noen her som har tenkt det samme, eller har synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde ikke passet oss, og sambo ville nok heller aldri hatt ansvaret for en så liten baby så tidlig. Han er flink han, men føler seg nok ganske hjelpesløs når babyen er så liten, og synes det er enklere når de blir større og klarer mer og forstår mer. Dessuten så synes jeg det er viktig å amme, og har ammet de andre i ca 1 år, så spedbarnstiden er min! Men synes at hver og en får ordne det slik som passer dem best. Hadde nok fått litt hakeslepp om jeg hørte om det samme, blir så langt fra hva jeg ville valgt selv. Men kanskje dette passer dem best økonomisk, og hvis pappaen har lyst til det så er det jo greit.

Skrevet

Jeg synes det høres veldig tidlig ut å begynne å jobbe 6 uker etter fødsel. Selv skal jeg begynne på jobb da min sønn er 6 mnd,skal ha tidskonto, jobbe 3 dager i uka og ha fri 2 dager frem til mai 2010.

Ser nå at det skal bli hardt å gå fra ham, det å være mamma er helt anderledews ann jeg hadde trodd.

Skrevet

Jeg kjenner et par som ordnet seg slik, og det var fordi han jobbet og hun var student. De fødte barn i august, og hun fortsatte studiet i august/september. Da hadde hun halv studieprogresjon, men hun hadde tatt ekstra fag året før.Bra planlagt med andre ord....

Som student styrer man jo gjerne mye av tiden selv, så hun begynte ganske rolig, og tok et lite skippertak i studiene til jul :-)

Skrevet

HI her.

Dette er et par som venter sitt første barn. Oppi 30- årene og ganske opptatte av jobb. Jeg tror de kommer til å få sjokk når virkeligheten inntar dem. Men det er det jeg tror. Etter seks uker er du ikke mye tilbake i "deg selv" for å si det sånn. Så jeg er virkelig spent på hvordan det skal gå.

Skrevet

Vi skal ha det nesten sånn, har termin 4.11 og jeg er 100 % student med 1 times reisevei. Har en 2 åring i barnehage også. Her er jeg hjemme frem til jula er over og begynner igjen da, har akkurat tatt permisjon nå. Har jobbet som en helt frem til nå for å ligge en del foran så jeg slipper å ta igjen masse etter jul, regner med det går bra. Sambo tar gradert permisjon 3 dager i uka etter jul, de to siste dagene har jeg baby med på skole :) Tror det er opp til hvert enkelt par hva som passer best, og livssituasjonen selvfølgelig

Skrevet

Lykke til sider jeg bare! Jeg var helt i min egen verden etter 6 uker og kunne ikke gått ut i jobb igjen da. Jeg tror heller ikke det er bra for barnet, den trenger tiden med mor lenger enn 6 uker, er min meneing MEN det kan jo være spesielle grunner til at de gjør det på den måten så jeg skal ikke legge meg bort i hva andre velger.

Skrevet

Mulig jeg tolker HI feil, men jeg blir litt provosert over dette innlegget. Leser det slik at HI mener løsningen dette paret har valgt er dårlig, de kommer til å angre når de ser det ikke fungerer, er ikke bra for barnet osv. Mulig jeg tolker deg feil da, og da er det bare å beklage!!

Vi har heller ikke tenke å gjøre det på denne måten, men jeg syns det er viktig at alle gjør det som passer best for dem. Alle opplever det å få barn som heeelt forskjellig, og må finne forskjellige løsninger.

At paret det er snakk om er i 30 åra, og "er opptatt av jobb" -ja hva så?? Det er lov det, og det er lov å få barn i en slik situasjon også!

Jeg syns vi er kjempeheldige som har de ordningene vi har for foreldrepermisjon, som gir så store valgmuligheter. Det gjør det mulig for mor å begynne på jobb igjen etter kort tid, men man kan også få være hjemme nesten et helt år. Har ei venninne i Frankrike som har fått barn, hun måtte tilbake på jobb etter 3 måneder!

Når det er sagt, jeg trur ikke barn tar skade av dette heller, men vi er heldige som kan velge en annen løsning.

Er helt sikker på at vår baby hadde fått det veldig bra om sambo skulle vært hjemme etter 6 uker. Om jeg hadde vært klar for å begynne å jobbe igjen da veit jeg ikke før jeg faktisk har født, og prøvd å være mamma. Men dette er sånn hver enkelt må finne ut av, og jeg syns ikke det er vits i å få hakeslipp eller reagere så sterkt fordi noen velger annerledes enn andre!

Skrevet

Jeg er student, for at far skal få noe permisjon i det hele tatt så kreves det at han må starte permisjonen innen 12 uker etter fødsel! Sånn er det når far ikke har selvstendig opptjeningsrett.

Vi velger derfor at jeg går tilbake i studiene 6 uker etter fødsel (for at jeg skal bli ferdig så må jeg det), riktignok så skal jeg ha hjemmekontor slik at amming er fullt mulig.

Jeg er veldig glad for at vi har muligheten til å gjøre det som er best for oss, hva andre ønsker å gjøre er absolutt ikke mitt problem. Og nei, jeg tror ikke vår lille vil ha det "fælt" på noen som helst måte.

Skrevet

Helt enig med Lille Vakre Anna - vi velger heller ikke den løsningen, men om dette er et innlegg som er lagt inn for å kritisere andre menneskers valg, så synes jeg også det ikke er noe særlig. Også kommentaren om at de er veldig opptatt av karrieren sin synes jeg tyder på dette. Hvert par må finne ut hva som er best for de - og jeg synes vi skal sette pris på at vi bor i ett land hvor vi har så mye støtte og fleksibilitet og kan ta forskjellige valg i stedet for å slenge kommentarer om andres valg. Nå er det også slik at vi er så heldige at vi kan ombestemme oss underveis, så om de skulle ombestemme seg, så har de også mulighet til det.

Skrevet

Virker nesten som reaksjonene er etter om man har barn fra før eller ikke. Alle må jo velge det de synes er best for sin situasjon og noen har ikke reelle valg pga livssituasjon, økonomi osv.

De fleste aner ikke hvordan det er å få barn før det faktisk får det og det er synd hvis man da skal finne ut at man angrer på de valgene man gjorde.

Vet ikke hvordan muligheten er for å forandre mening med tanke på permisjon i forhold til NAV og f.eks. arbeidsgiver.

Skrevet

Jeg har barn fra før, og har ikke valgt å gjøre det på den måten - tror det hadde blitt for slitsomt. Men nettopp fordi jeg har hatt barn før, så synes jeg at man skal være forsiktig med å kritisere andres valg og heller fokusere på hvordan man best kan få ting til å fungere i egen familie. Tro meg - man har nok med det! :)

Lykke til til dere alle med deres valg.

Skrevet

Ja det er nok dessverre noen som må det. Hvis mor ikke har opparbeidet seg retten til foreldrepenger og man faktisk må ha inntektene, så må noen løse det på denne måten, slik at man får to inntekter og far har permisjon.

Må man så må man - det er pengene som skaffer mat på bordet og som dekker regninger og lån

(er nok ingen ønskedrøm for noen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...