Gå til innhold

toxoplasmose i kattens spytt? Hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om katter kan ha toxoplasmose i spyttet og om mennesker kan smittes på den måten? Har tidligere bare hørt om smitte via kattens avføring...

Er kjemperedd for smitte men har verdens søteste katt....HJELP!!!

Håper du kan svare meg da fortvilelsen og bekymringene er mange i heimen akkurat nå...

mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Nei, det har jeg aldri hørt om iallefall. Er avføring. Så om katten har innedo er det jo lurt å enten bruke hansker eller enda bedre få noen andre til å ta seg av kattedoen nå.

Det er viktig å vaske grønnsaker godt.

Skrevet

takker for svar og tips 1974! :-)

Jeg har heller aldri hørt om smitte via spyttet men kom til å tenke på at katter vasker seg jo både her og der...huff, blir gal av all grublinga! :-(

Kan jeg spørre deg videre om du også har katt, hvor langt du er på vei og om du har hatt kattestell i ev tidligere svangerskap?

Håper du tar deg bryet med å svare, blir litt på tuppa skjønner du... :-)

mvh

Skrevet

Jeg har katt og har hørt med legen om det finnes noen grunn til å være bekymret. Hun sa som så at så lenge jeg ikke skifter på kassa, eller bruker hansker og vasker hendene godt når jeg er ferdig, så er det ikke noe problem. I tillegg er det ikke slik i Norge at alle katter har Toxoplasmose. Det er langt mer vanlig i sydligere strøk enn her hjemme i det kalde nord.

Skulle din katt ha Toxoplasmose er sjansen stor for at du allerede er smittet fra tidligere og dermed immun nå og utenfor fare.

Katter har et lite "renseanlegg" i munnen og selv om de vasker seg bak, blir ikke de bakteriene liggende i munnhulen i all evighet.

- Unngå å skifte dokasse om mulig.

- Må du skifte; bruk hansker og vask hendene etter at du er ferdig.

- Vask hendene etter en kosestund med pus.

Om du i tillegg er nøye og vasker alle matvarer det kan ha kommet jord på, salat, rotgrønnsaker og slikt skal du være rimelig trygg =)

I tillegg er ikke dette en infeksjon som sprer seg så himla lett altså, så ingen grunn til bekymring med noen få forholdsregler =)

Skrevet

smitten kan bare skje gjennom munnen din, så om du er flink å vasker deg på hendene skulle det gå greit..

Skrevet

Takk for alle svar! :-)

Har også tatt en tlf til veterinæren og er nå 100% beroliget! :-)

Toxoplasmose er opptrer en sjelden gang hos katter under 1 år. Etter dette har de dannet antistoffer. Det er kun avføringen som viderefører smitten i form av små egg. Min katt er over ett år og kattekassa bruker han ikke lenger. Hjemme hos oss blir det nå like mye kos som før, heldige pusekatten..he,he. :-)

Her i Norge er det faktisk større fare for å få toxoplasmose fra LAMMEKJØTT!!! Vær obs på det om du er veldig glad i lammestek, fårikål som har kokt i mange timer er helt safe. :-)

Ellers er det viktig med god håndhygiene og vask av frukt og grønt slik dere har nevnt i svarene deres. :-)

Lykke til videre alle sammen, vi blir vel aldri ferdig med disse bekymringene. Gjør vi vel?? :-)

mvh

Skrevet

Er dyrlege selv, og hadde egentlig tenkt å svare på denne tråden... Men jeg ser at dyrlegen din har kommet meg i forkjøpet, jeg kan bare skrive under på det han/hun har sagt. Det er så mye uvitenhet, som igjen fører til unødvendig hysteri, når det gjelder toxoplasmose og katter. På 70-tallet avlivet folk kattene sine når kvinnen i huset ble gravid. Heldigvis vet vi bedre nå! Her hjemme koses det med husets pusekatter hele tiden. :)

Skrevet

kjempeflott meg80*fødeklar*, nå føler jeg meg 200% mer sikker og pusegutten vår er meget fornøyd med det!! :-)

Takk igjen for mange svar! :-)

mvh pusegutt og

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...