Gå til innhold

angående fedrekvote/laang ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes der har være litt misslykka med at far skulle hatt 6 uker fedre kvote. Mange som sier at far tar jo ut dette og er mye mer hjemme. Men i de fleste tilfellene jeg vet om, er jo mor og far hjemme samtidig. (en slags bonus ferie) Dette har gjerne vært på sommeren slik at de kan ha en lang ferie. Er ikke dette litt missforstått? Trodde meningen var at far skulle være alene med barna, mens mor var på jobb jeg. Det er jo fortsatt mor som tar hovedansvaret når de begge er hjemme.

Blir kanskje litt anderledes nå som det blir 10 uker. Ikke lett og ta ulønnet permisjon så lenge kanskje. Og man kan jo ikke spare så mye ferie heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er mer vanlig at far er hjemme alene. Hvis man tar permisjonen samtidig må jo barnet begynne i barnehage 6 uker tidligere, og her inne på dib er man jo hysterisk opptatt av å utsette barnehagestart lengst mulig.

Det kan vel umulig finnes dibbere som lar far ha permisjonen samtidig som dem selv?

Skrevet

Da kjenner ikke jeg noen dibbere ;) for de jeg kjenner har far og mor vært hjemme samtidig.

HI

Skrevet

Enig med deg, HI. Veldig mange jeg kjenner som tar ut ferie når far har permisjon og drar på laaang ferie til Thailand (veldig ofte dit). Har venninner som har sagt at når pappa skal ha permisjon, da skal jeg ha ferie, kan jo ikke la han være hjemme alene med baby... - og da har det vært snakk om gode, flinke, oppegående fedre, altså!

Jeg selv har ikke tenkt til å være hjemme sammen med faren, vi har termin i april, og vårt problem blir vel hva vi skal gjøre mellom hans permisjon og min ferie (ca 9 uker), umulig å få barnehageplass her omkring på slutten av året.

Skrevet

Det er veldig vanlig det som Hi beskriver. Det er trist.

Jeg har selv en mann som vegret seg for å ta permisjonen sin. Men da ukene var gått måtte han innrømme at det hadde vært "litt" kjekt og.

Han fikk også en helt annen forståelse for hvor mye arbeid det faktisk er med en liten en. Det er trist at de må tvinges, men hvis det er eneste uvei så er jeg med på den. Min mann tvinges! Og det har han godt av. Sikkert mange andre ting jeg burde ha tvunget ham til også, men så lenge jeg ikke kan gjøre det med loven i hånd er det verre.

Jeg vet det er umoderne å snakke kvinnesak/mannesak.

Men i de fleste hjem har vi ikke kommet så veldig langt.

Hvem tror du gjør det meste hjemme hos oss?

Takk for all tvang, eneste som hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...