Liljekonvall<3 Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 Noen som jobber i kommunal barnehage her?? Jeg er ansatt i barnehage, men er 100% sykmeldt pga bekkenløsning. Har ikke vært ansatt så lenge, men har jeg fortsatt krav på bhgplass? Er ikke det en av "fordelene" med å jobbe i barnehage? Bør man søke om plass rett etter fødsel?
lucky meee:) Skrevet 8. oktober 2008 #2 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg arbeider i privat barnehage og vet at flere barnehager har dette som en "fordel", altså at en er sikret barnehageplass. Men dette er ikke et krav du kan stille. Uansett hva barnehagen praktiserer så søker en til kommunen om barnehageplass på lik linje med alle andre.
smilan Skrevet 8. oktober 2008 #3 Skrevet 8. oktober 2008 Du må sikkert søke som andre, men sniker litt i køen... slik som meg, Jeg blir alene med mitt kommende barn og går på skole så jeg å har rett på plass i BH. Tror denne blir tung å svelge, men søker på plass bare lille gulli har kommet ut i februar....
strikkemegihel Skrevet 8. oktober 2008 #4 Skrevet 8. oktober 2008 Om du har rett på det pga at du jobber i barnehage veit eg ikkje , men du kan gå fram i køa sidan du har bl. Fann dette på lkb sine sider: "Man kan søke kommunen om fortrinnsrett. Begrunn søknaden med barnets behov ut ifra den situasjonen du og familien er kommet i og at dette er nødvendig avlastning. "
mn73 Skrevet 8. oktober 2008 #5 Skrevet 8. oktober 2008 Ingen i Norge har KRAV på plass per i dag, men man har regler som sier hvem som skal gå forann i køen. Dette gjelder også KUN når det er plass. HAr man et barn med stort behov (feks fysisk/psykisk handicap) kan man raskere fikse en plass om barnet har støtteapparat rundt seg og feks kommer med en støttepedagog, slik at det ikke tar ressurser fra øvrige barn i barnehagen. I slike tilfeller ordner man plass når som helst, ellers tas unger inn etter ulike kriterier ut fra opptaks reglementet i den enkelte bhg, og enkelte kommune. Fortrinnsrett og prioritering i søker køen tar ikke hensyn til sykdom i hjemmet feks, somoftest ser det BARNETs hensyn som tas, selv om det self gir ringvirkninger på ungen at mor ikke er i stand til å ta seg av ungen. Så : JA TIL RETT TIL PLASS FOR ALLE NÅR DE TRENGER DET
Bare™ Skrevet 8. oktober 2008 #6 Skrevet 8. oktober 2008 Hei! Det er ingenting som er lovfestet i barnehageloven om at ansatte skal ha plass til sine barn. Selv om dette er nedfelt i vedtektene til de forskjellige barnehagene, så kan det være at du ikke får plass til ditt barn fordi barnehageloven har noen som SKAL prioriteres, Barn med funksjonshemminger feks. Den eneste som kan vite dette, er kommunen du jobber i. Men uansett så skal eieren ( i ditt tilfelle kommunen) ha dette nedfelt i sine vedtekter. Der vil du kunne gå inn å se om du oppfyller kravene til fortrinn. Dersom du gjør det (noen barnehager har pri kun til førskolelærere og ikke assistenter...), så vil jeg anbefale deg å søke så fort barnet ditt får personnummer. Det blir ikke full barnehagedekning i 2009 heller, dessverre.
Liljekonvall<3 Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 8. oktober 2008 takk for svar alle sammen! =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå