En blå å en rød:) Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 jeg er tilkallingsvikar på en barnehage, å vi driver nå å prøver på baby. Det jeg lurer på om jeg er berettiget til engangsstønaden eller om jeg får fødselspenger fra NAV?? har vel utbetalt alt fra 1000-6000 i mnd, alt etter hvor mye jobb jeg får... Hva er kriteriene for engangsstønad?? har ikke jobbet opp nok til å få arbeidsledighetstrygd desverre... Noen som vet?? vær så snill å svar meg:)
Guttemamma75 Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 Dersom du har jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen begynner (3 uker før fødsel) og har tjent over 1/2 G (ca 34 000 kr) så får du foreldrepenger. Da kan du velge 80% lønn med 54 uker perm eller 100% lønn med 44 uker perm. Har du ikke opptjent rett til foreldrepenger kan du søke om engangsstønaden på 34 000 kr - denne får alle som ikke har rett på foreldrepenger. Jobber du veldig variabelt kan du be nav gjennomsnittsberegne over 3 mnd eller lengre tidsrom for å få best mulig grunnlag. Du nevner overgangsstønad i innlegget ditt, det vil ikke være aktuelt for deg da du har partner, dette er en støtte til aleneforeldre. Håper dette svarer på spørsmålene dine.
En blå å en rød:) Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. oktober 2008 takk for svar!! var selvsagt ENGANGSSTØNAD jeg mente...) men la oss si at jeg tjener i gjennomsnitt 4000 kr i mnd i 6 mndr, altså 24000.. da har jeg tjent under en halv G å kan da søke om engangsstønad... har tjent 20 000 hittil i år, altså ikke så veldig mye (har frikort) Neste år må jeg søke om skattekort, såfremt jeg ikke blir gravid med det første. tenker at jeg MÅ ha foreldrepenger siden jeg faktisk jobber...?? men det er altså kun hvis man tjener under en halv G hvis jeg har forstått deg riktig? For hvis jeg tjener 38 000 i 6 mnd, så får jeg utbet 80% av disse pengene hver mnd? (altså 6300 i mnd gjennomsnittlig, får jeg da utbet litt over 5000 kr i mnd?? ) Spørr fryktelig dumt nå, men må ha det inn med teskje idag...*flau*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå