Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 For meg vil det ikke ha så mye å si, samboer'n min har en jobb som gjør at han uansett får 10 uker hjemme pga skiftet sitt. Men skulle gjerne sett at hele permisjonsperioden ble utvidet med 4 uker jeg da, så ikke "mammas tid" ble kortet inn med 2 uker... Hadde ikke hatt noe i mot 4 uker mer istedetfor 2, men for all del det er et steg i rett retning. Men synes far skal ha mulighet til å opptjene permisjonen selv, at det ikke skal ha noe å si hvor mye/lenge mor jobbet før og under graviditet.
blond Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. oktober 2008 Det siste er jeg helt enig med deg i!
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 7. oktober 2008 #4 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg syntes hele perm tiden skulle blitt forlenget til barnet var 1.5 år.. Er stor forskjell på å "hive" ett barn på 11 mnd i b.hagen i motsetning til å gå hjemme til barnet er 17-18mnd.. Er helt i mot at de skal ta to uker av mor, syntes heller far skulle fått mye mer tid han også, men ikke ta vekk fra mor. Så skulle det vært enklere for mor og far å tatt perm samtidig, kost seg sammen som en familie. I vårt tilfelle, skal jeg gå hjemme lengst mulig (så lenge økonomien tillater det), men barna nå framover. Mannen kommer til å bruke permen sin på å ha lange ferier sammen med oss. Vi gleder oss til bare ha fri samtidig.. Ikke alltid det stresset at en må på jobb.. Det at far skal tjene sin egen rett er jeg helt enig i. Når jeg var student og ble gravid fikk ikke faren en eneste dag med perm, fordi jeg ikke hadde vært i jobb.. selv om han hadde jobbet i mange år selv.. det er ikke rettferdig.. både mamma og pappa trenger å være sammen med babyen..
ana baroma Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Når fedre får egen opptjeningsrett, da skal jeg si at vi har oppnådd noe... Utover det har det personlig svært lite å si for oss, mannen min kan aldri ta flere uker fri fra jobb uansett, så her er det nok jeg som må ta støyten uansett. Men på generell basis liker jeg at far får mer tid hjemme - men en viss valgfrihet burde det vel være. Dersom jeg ikke hadde hatt råd til å gå hjemme uten lønn, så hadde vårt barn gått glipp av alle disse ukene hjemme - så for mange barn vil det kanskje bare være et tap?
yasmina Skrevet 8. oktober 2008 #7 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg syns det er et daarlig forslag og et eldendig forsoek paa aa blidgjoere velgere !! Det er en skam at pappaen ikke har selvstendige rettigheter og at smaa uskyldige barn naa risikerer aa gaa i barnehage enda 2 uker tidligere !!! Utover det har jeg ikke noe i mot at det tildeles faste uker til mammaen og faste til pappaen, litt foeringer maa staten faa legge da det er de som betaler for gildet.
Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #8 Skrevet 8. oktober 2008 Signerer Kokkelimonke. Er glad for at jeg ikke skal ha flere barn for jeg blir så provoserte av alle de merkelige utspillene fra våre "kjære" politikere. Da jeg fikk førstemann for 12 år siden var det allerede da noe som het tidskonto hvor foreldrene kunne velge selv hvor mye hver enkelt skulle ha permisjon. hvorfor kunne de ikke bare økt denne til 15 mnd og la far opparbeide sitt eget grunnlag? Må det være vanskelig? Politikerene må faktisk stole på at enkeltmenneske er istand til å ta valg som er til beste for familien som helhet.
2 små orkaner Skrevet 8. oktober 2008 #9 Skrevet 8. oktober 2008 I og med at ikke selve permisjonslengden blir utvidet synes jeg det er et forsøk på å kontrollere ting som egentlig tilhører den private sphere. Jeg synes det er opp til forelderne å bli enig om hvordan permisjonen skal fordeles. Det bør væreå være de opp til pappa og mamma å finne en løsning på perm som passer best for deres familie -ikke alle er A4 familier. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være"tvang" når muligheten for at pappa tar mer enn 6 uker finnes idag. Desverre er der en del som vil falle utenfor dette. Feks selvstendige. Her i huset er pappa selvstendig og vi sliter med å få "brukt" hans pappa perm dage. Samtidig har muligheten for å få overført hele eller dele av permisjonen blevet innskrenket. For oss ville det betyde at småen måtte i institusjon 4 uker tidligere enn ellers. Hånden på hjertet så ville jeg bli litt irritert om mannen min ville ha perm fra babyen fx var 8-9 md. Da ville jo alle rutiner, våkennetter vært fikset og man kunne endelig bare nyte babyen. Da hadde jeg gjort all jobben og han ville få all kosen. Men om det hadde vært muligt (mtp jobben min) å få tidskonto ville jeg gjerne ha delt min permisjon. Da kunne vi også dele om jobben med babyen...... Min konklusjon: la det være opp til foreldrene. De kjenner hva som er best og rett for deres familie
moota m storebror&lillebror Skrevet 9. oktober 2008 #10 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg synes også at det er latterlig at den går på bekostning av mamma sin perm. Det er en tåpelig ordning og går selvfølgelig utover de som har dårlig råd. Og jeg er enig i at det er et billig trekk for å få velgere. Det er ikke det at jeg vil ha mest mulig perm selv, denne gang går jeg mest hjemme og begynte såvidt i jobb da lillebror var 4 mnd med tidskonto. Han var med på jobb.
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 9. oktober 2008 #11 Skrevet 9. oktober 2008 Syns det er kjempefint at far får mer tid hjemme, men det er dumt d går utover mammas permisjon..
metaMORfose Skrevet 10. oktober 2008 #12 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg synes ikke permisjonen er verken mors eller fars, jeg synes permisjonen er barnets. Dette nye forslaget er allikevel et steg i riktig retning, det er en slags kjønnskvotering for pappaer. Jeg opplever ofte at mødre er altfor eiegode når det kommer til permisjonen. Det er mange fedre som lengter etter babyen sin også, men så er tradisjonen slik at mors følelser liksom er så veldig mye viktigere. Sånt synes jeg det må bli slutt på i 2008. Og en kvotering i permisjonen er sånn sett på sin plass. Når det er sagt, så er jeg allikevel for at far skal få opptjene permisjonen sin selv. Det må komme i neste runde. Det er mange familier som har ulike behov. Å si at permisjonen er en privatsak er å ta litt hardt i. Permisjonen er finansiert av oss alle, enten vi har barn eller ikke, og det er klart at det må retningslinjer og lover til. Det er som å si at det er greit å gjøre hva man vil med barn fordi de er en privatsak. Dette er en forandring som må komme. Forslaget er selvfølgelig ikke perfekt, men det kommer til å justeres i årene fremover. Det viktigste er at det går fremover.
2 små orkaner Skrevet 10. oktober 2008 #13 Skrevet 10. oktober 2008 Der er klart permisjonen må tilrettelegges ut fra barnets synspunkt. Og naturligvis har barnet også bruk for å knytte bånd med sin far, men man må også se permisjonen ut fra et familiemessig synspunkt. Om en utvidet pappa perm vil betyde at barnet starter tidligere i barnehage, at familien får dårligere råd så er vel ikke dette til barnets beste. Det jeg mener er at kun meg og min familie vet hva som er best for oss. Derfor er det en privat sak. Om ikke mor og far kan bli enig om hvordan permisjonen skal deles så er det faktisk deres problem og ikke statens. Og mor kan faktisk ikke selv bestemme å ta alt- søknaden skal underskrives av begge. Om far underskrive uten å være enig i beslutningen er det hans (og kanskje også forholdet mor-far) problem. Fedre bør være flinkere til å slå i bordet og vise hvor interesserte de faktisk er -sette ned foten å si jeg vil også ha permisjon med mitt barn. Om der er så mange fedre der ute som gjerne ville ha hatt mer permisjon så må de virkelig være tøffelhelte som bare har kapitulert og latt mamma overkjøre dem og deres valg. Jeg mener også at hva jeg gøre med mitt barn (innenfor lovene rammer) er min sak. Om jeg har lyst å servere pasta til morgenmat, la ham være opp til kl 23 så er det noe jeg bestemmer og så lenge jeg kan forsvarer det med at det er det som er best for oss så bør ikke dette være noe staten skal regulerer. Jeg ville gjerne se hvordan mange foreldre ville reagerer om det pludselig ble bestemt fra statens side at alle barn skulle begynne i barnehage senest som 1 1/2 årig:-) Er nok første gang vi har vært uenig her metaMORfose, men det skulle vel komme en gang:-)
yasmina Skrevet 10. oktober 2008 #14 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg er faktisk ikke enig at det er fremgang eller et skritt i riktig retning. Det er et lusent forsoek paa aa blidgjoere folk og rammer hardt for de hvor man ikke har opptjent permisjonsrettigheter for pappaen !!! At barn risikerer aa maatte gaa tidligere i barnehage mener jeg ikke er fremgang og det vil bli mange av dem ! I flere aar har det naa vaert snakk om at pappaen skal faa egne rettigheter og naa er det jammen meg paa tide aa gjoere noe med det !!!
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 10. oktober 2008 #15 Skrevet 10. oktober 2008 Enig med deg onemorepls
metaMORfose Skrevet 10. oktober 2008 #16 Skrevet 10. oktober 2008 Ok, jeg hadde skrevet et langt innlegg her, men så ble det borte! Forferdelig irriterende. Har ikke tid til å skrive det igjen. Vil bare si at en god diskusjon er knallgøy, og at jeg respekterer fullt ut at vi til tider ikke er enige med hverandre! )) Mangfold og ulikhet er spennende! God fredag! )))
blond Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter #17 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg mener at dem som ønsker at pappaen skal ha mer permisjon enn de lovpålagte ukene bør få mulighet til det uavhengig av hva mor gjør når hennes permisjon er over. Da jeg hadde barselpermisjon med minstemann måtte vi begrunne hvorfor far skulle ha mer persmisjon enn pappapermen. Det var en selvfølge at han ikke skulle ha mer permisjon, ingen stilte spørsmålstegn ved at jeg skulle ha mer permisjon enn mine 6 uker etter fødselsen. Diskriminerende! Fedre har selvstendig opptjeningsgrunnlag for permisjonspenger til fedrekvoten, men ikke til permisjon utover dette. Det er merkelig. Jeg synes lovverket skal være konsekvent og legge til rette for at far skal kunne være hjemme mer enn fedrekvoten. I stedet må man argumentere og være avhengig av mors valg etter permisjonen hennes. Det mener jeg er helt urimelig! Jeg mener at utvidelse av fedrekvoten burde kommet senere og at hans selvstendige opptjeningsgrunnlag burde vært prioritert høyest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå