:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 snakket med en venninne nå og vi er veldig uenige.. hehe.. og det må jo være lov. men syns du at du og din familie betaler mye skatt i forhold til hva dere får igjen? og syns du at det går fint og være barnefamilie i norge?
OsloMor Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Mortilgunnar, jeg må bare spørre; studerer du velferd? Du virker veldig engasjert i spørsmålet, så det tror jeg du hadde egnet deg svært godt til:-0! (Sjekk ut studiet på hio's sine nettsider da vel, om ikke du allerede er der;) Forøvrig, så synes jeg at jeg får meget mye ut av mine skattepenger og er sjeleglad for at jeg er så heldig at jeg er født i Norge.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. oktober 2008 hehe... nei jeg studerer ikke velferd, men jeg er fryktlig engasjert... hehe.. skal begyne på sosionom neste år, og det er jo litt i samme gate ;-)
Odine! Skrevet 7. oktober 2008 #4 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg er strålende fornøyd med det jeg og familien min har fått igjen. Hvis jeg ikke "får igjen" det jeg betaler i skatt i velferd, betyr det at jeg har holdt meg frisk, og har holdt meg i arbeid.
OsloMor Skrevet 7. oktober 2008 #5 Skrevet 7. oktober 2008 Ja, det er mye av det samme ja, tror det er samme masterstudier! Skal du gå på Hio eller? Jeg studerer på Avd.Sam på Hio., dog ikke velferd jeg heller;)
Brava Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Vi har et fantastisk velferdsystem i Norge. Helt unikt faktisk. Jeg har tidligere bodd i utlandet i mange år og må fortsatt klype meg i armen over muligheten til å gå hjemme og surre med baby et helt år med betaling fra den norske stat.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 7. oktober 2008 #7 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg syns ikke jeg betaler for mye skatt ifht hva jeg får igjen. Ei heller om jeg hadde holdt meg friskere personlig. Utenom skatt av inntekt og moms (og enkelte avgifter) er det dog enkelte andre skatter jeg syns føles litt urettferdig at staten skal ha en del av men det er kanskje en annen diskusjon ;o)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 7. oktober 2008 ja forhåpentlig vis på hio eller diakonhjemmet. må ha to femmer og en 6 i de tre fagene jeg tar i år for å komme inn... hehe... så jeg ikke helt sikker på om jeg kommer inn. *håpe håpe* trives du da? hvor langt har du kommet?
*bolla pinnsvin* Skrevet 7. oktober 2008 #9 Skrevet 7. oktober 2008 Vi betaler mye skatt ifht hva vi bruker av tjenester nå, men en dag er det jeg som er syk eller huset mitt som brenner, så føler absolutt at det er verdt det. Vi har det vel såpass godt her til lands at vi knapt skjønner det selv.
Gjest -<<- Skrevet 7. oktober 2008 #10 Skrevet 7. oktober 2008 Velferdsstaten Norge er fantastisk. Og det begrunner jeg virkelig ikke i bare hva "jeg og min familie" får for pengene. For min del må de gjerne skru opp skattenivået generelt.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 7. oktober 2008 så bra å se at så mange mener det :-) for det er det jeg også mener :-) (og livet føles bedre når folk er enige med meg... hahahaha)
Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #12 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg synes folk klager utrolig mye uten grunn.. Jeg betaler gladelig skatten min for å kunne være trygg på at jeg og mine har plass på flotte sykehus om vi skulle trenge det, at barna våre har gratis skole, at vi kan kjøre på trygge veier osv.. Jeg er selvfølgelig ikke 100 % fornøyd med alt her i landet, men jeg er ikke så borskjemt at jeg ikke klarer å se hvor fltt vi faktisk har det i forhold til MANGE andre land. Pappan min hadde kreft i 4-5 år, han ble operert 3 ganger, fikk en million cellegiftkurer, ct-undersøkelser, stråling, legehjelp, pleie, medisiner til ufattelige summer osv osv. Og selvom vi ikke bestandig var fornøyde med nav og leger så fikk vi faktisk "gratis" hjelp! Mamma fikk også gratis sorggruppe etter at han døde i tillegg til at hun får en liten enkepensjon. Vi har det godt i Norge!
OsloMor Skrevet 7. oktober 2008 #13 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg hoppet av mitt studie og begynte helt på nytt, så foreløpig har jeg i underkant av 3 år igjen, he-he.( Studerer nå til barnevernspedagog på hio) Master må jeg ta når ungene er større.Men trives veldig godt der! Har hørt at sosialt arbeid på diakonhjemmet er veldig bra forresten:), flere jeg vet om som har søkt seg bevisst dit:)
hit og dit Skrevet 7. oktober 2008 #14 Skrevet 7. oktober 2008 Me er veldig heldige som bur i Norge. Me får absolutt igjen for skattepengane.
Tjohoppsannhei Skrevet 7. oktober 2008 #15 Skrevet 7. oktober 2008 Har bodd i USA - må få si at jeg ELSKER velferdsstaten Norge. Per i dag vil jeg ikke si at jeg "får igjen" det jeg betaler i skatt - men hvis alle skulle fått igjen nøyaktig det beløpet du selv betaler i skatt, hva da med de som VIRKELIG har behov for mange ganger det beløpet de noen gang har betalt i skatt, for eksempel som har kreft i mange år, havner i rullestol, er pleietrengende hele livet osv. Tanken med en velferdsstat er at alle spleiser på utgiftene for de som ikke kan betale selv, og selv om den enkelte ideelt sett "får igjen" mye av det de betaler i skatt i løpet av livet, så er det alltid noen som vil trenge mer en gang i livet enn de som er friske hele livet - derfor blir jeg provosert av folk som vil nekte å betale skatt for andre. Man vet aldri om man selv vil bli den neste som trenger ekstra skattepenger.... Tenk om legen kom og sa: "Desverre, nå har vi brukt opp det du har betalt i skatt hittill i livet, nå avslutter vi behandling..." Jada, satt på spissen, men likevel...
Bunnies by night Skrevet 7. oktober 2008 #16 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg er veldig takknemlig for at jeg bor i Norge... og tror de færreste av oss faktisk ikke aner hvor heldige vi er. For eksempel tror jeg ikke det er så mange som tenker på hvor mye det faktisk koster hvis man blir innlagt på sykehus noen dager, vi bare tar det for gitt at vi får gratis behandling...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå