Gå til innhold

Den der vekta!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 2 mnd på vei, og har allerede lagt på meg nesten 5 kilo! Er verken "over" eller "under" vektig fra før.. Ikke for å virke overfladisk eller noe, men må si det plager meg litt.. Har jo ikke lyst å legge på meg altfor mye! Spiser ikke mer enn vanlig, og går fremdeles turer om dagene..men vekta går bare oppover! Lurer på hvordan jeg ser ut når det nærmer seg fødsel!?...er det bare meg som har dette problemet eller??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i 6 uke nå, og da vel over 2 måneder på vei, og har ikke lagt på meg noe egentlig. Leste et sted at det er vanlig å legge på seg inntil 12 kg, men at man ikke bør overstige det. Det kan jo være du legger på deg tidlig, for så å holde deg stabilt. Uansett viktig å huske å ikke spise for to!

Skrevet

Er vel snart 2 måneder på vei, mente jeg :-)

Skrevet

Så lenge du spiser sunt og er aktiv så er det jo lite du kan gjøre med det. Det har seg sånn at noen legger på seg mye fra dag en, og stopper mer opp innimellom og mot slutten, mens andre legger på seg på midten eller på slutten. Når og hvor mye man legger på seg er helt individuelt, og også forskjellig fra svangerskap til svangerskap.

Sist hadde jeg gått opp rundt 5 kg i uke 11. Er overvektig fra før, og da sier dem jo at en ikke skal gå opp så mye, men legen sa at det var så forskjellig fra menneske til menneske, og at jeg ikke skulle tenke på det. Var rimelig stressa for allikevel! Det endte på 17 kg, litt mye egentlig, men da var jeg 100% sykemeldt fra uke 16 pga bekkenløsning med gangvansker, så det ble veldig lite bevegelse i 2. og 3. trimester. Denne gangen er jeg mindre aktiv(jobber ikke med det samme), er i uke 11 og har ikke gått opp et gram. Så det blir spennende å se nå.

Skjønner godt at du plages litt av det, men så lenge du spiser sunt og er aktiv så går du opp det kroppen trenger, når den trenger det:) kanskje du står stille i 2 mnd nå;) Det går nok så fint skal du se!

Skrevet

Hei

Jeg er også helt "normalvektig" men gikk opp mye i starten, omtrent som deg, ved begge mine foregående svangerkap. Kan være jeg spiste litt mer enn vanlig men mot slutten av svangerskapet (siste 1-2 mnd)gikk jeg faktisk ikke opp så jeg endte på 12 kilo + før fødselen begge gangene. Nå er jeg ca. 6 uker på vei og har ikke gått opp foreløpig så det kan sikkert variere:o)

Spis sundt, lite og ofte og forsøk å trimme litt mer kan man ikke gjøre.

Skrevet

Jeg føyk opp tre kilo i begynnelsen. Var litt engstelig som deg, ante ikke hva jeg gjorde anderledes enn vanlig!

Men jeg var konstant oppblåst og hadde mye vann i kroppen (merket det på ringer og slikt). Nå som jeg er 9+3 har jeg gått ned en kilo (altså har jeg gått opp 2 kilo siden jeg ble gravid), og har nok en gang ikke gjort noe anderledes. Men magen er ikke like oppblåst lenger, kvalmen har roet seg litt, og ringene sitter som før.

Tror det er mange rare hormonelle prosesser i kroppen i begynnelse, ville ikke bekymret meg så mye foreløpig. Blodprosenten øker, man får vann i kroppen etc. Se det an over tid, du lever normalt og aktivt.

Hvis du er fire måneder på vei og har lagt på deg veldig mye mer enn gjennomsnitlig (for normalvektige er det vanlig å gå opp 10 - 14 kilo under hele svangerskapet) kan det jo hende du har fått lavere stoffskifte eller noe slikt, og da kan du jo snakke med legen om det, men ta det med knusende ro et par måneder til. Ville jeg ha gjort.

Skrevet

Hei. Tenkte før jeg ble gravid at jeg skulle klare å holde vekta under kontroll, men det er visst ikke så lett... Er nå 9+0 og har lagt på meg 3.5 kg. Føler meg ganske lubben nå, var normalvektig før. Gleder meg til "gravidmagen" kommer skikkelig så det ikke lenger er noe tvil om hvorfor vekta fyker i været... :-)

mvh

Skrevet

Jeg er 11 uker på vei, og har lagt på meg 5 kg. Og er normalvektig til vanlig. Men jeg har virkelig fråtset i bakevarer, McDonalds og diverse:/ I tillegg til å spise grønnsaker osv. Jeg har som mål å ikke gå over 18 kg, så nå har jeg lagt om de siste dagene. Har ingen planer om å se ut som en oter hele sommeren:) Litt forfengelig er man da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...