Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 i forhold til økonomi. Tenker da ikke på arv etc. Men skattefordeler/ulemper for eksempel? Jeg har ett barn fra før og vi har ett felles. Jeg eier bolig og bil i dag. Vi deler alle utgifter og jeg er innstilt på at han skal kjøpe seg inn. Og derfor lurer vi på hva som er smartest - gift eller samboer. Noen advokater eller andre som vet noe om dette?
Snupi27 Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 nja.. hehe.. nå veit jeg ikke så veeeeldig mye om det da.. det jeg veit er at det er best å være gift for pappaen sin del pga omsorg for barnet om du f.eks dør.. og dere betaler faktisk mindre skatt om dere er gift.. =)
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #4 Skrevet 7. oktober 2008 Takk for svar:) Tar gjerne imot flere råd!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #5 Skrevet 7. oktober 2008 Som ektefeller lignes man i en annen skatteklasse. Aner ikke hvilken. Mtp omsorg for fellesbarnet, så er det far som får den uansett om dere var registrert med samme adresse i folkereg da fødselen fant sted, eller om dere ikke var det, skrev under på felles foreldreansvar og han godkjente farskapet. Tror ikke det finnes så veldig mye forskjell på de to alternativene lenger etter loven i 2001 eller 2002 om at samboere skal være likestilt med ektefeller (med unntak så klart)
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Nei, man lignes ikke i en spesiell skatteklasse som gift. Dersom den ene i et forhold tjener svært lite eller ingenting, kan derimot den andre lignes i skatteklasse 2 _dersom_ de er gift, ikke ved samboerskap, rett og slett fordi dette da regnes som en forsørgerrolle. Det må da den som tjener best be uttrykkelig om, det er ingen automatikk i det. Dersom dere har barn på hver deres kant, eller én av dere har særkullsbarn, og er samboere vil dere også lignes i skatteklasse 2, men dette bortfaller om dere gifter dere og/eller får barn sammen. Eksempel; Kari og Ola bor sammen, er ikke gift og har ingen felles barn. Kari har et barn fra før med Per. Kari lignes i skatteklasse 2 fordi hun har en forsørgerrolle. Dersom Kari og Ola får barn sammen eller gifter seg vil hun lignes i skatteklasse 1.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #7 Skrevet 7. oktober 2008 Takker for svar:) Vi er begge i skatteklasse 1 da vi har fellesbarn. Vi har delt omsorg så den biten er klar. Men det vi lurer på er den økonomiske biten, kanskje spesielt mtp skatt og bolig etc. Jeg tar gjerne imot mange svar:)
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #8 Skrevet 7. oktober 2008 Det er i det hele tatt svært få økonomiske fordeler ved å være gift fremfor å være samboere i dag. Det går mer på rettigheter i forhold til arv og det å kunne sitte i uskiftet bo eller ei. Noe vi får håpe dere ikke må tenke på på leeeenge ennå Dere får ikke noen ny skatteklasse ved å gifte dere, dere får ikke noen spesielle fordeler ved lån e.l og regler er stort sett de samme for samboende som for gifte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå