Gå til innhold

Tenker på å pakke bagen.....


Gjest

Anbefalte innlegg

Vi har snakket om å pakke bagen føles litt tryggere siden det er vår første. Men hva er nødvendig å ha i baggen? Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også vurdert å pakke bagen. Men bruker jo det meste i det daglige, så ble til at jeg utsatte det... Jeg skrev istede en liste over ting jeg bør ha med meg, så satser jeg på at jeg rekker å pakke før jeg må dra til sykehuset. Noe av det jeg skal ta med: filmkamera (selv om fødselen ikkke skal filmes, hehe...) digitalt kamera med nyladet batteri, tannkost, tannkrem, klær, ammeinnlegg+bh, hjemreiseklær til babyen (sykehuset har jo klær når vi er der, men kan være artig å ha sitt eget), krem til såre brystvorter (tips jeg har fått, husker ikke merke), brystpumpe (itilfelle brystspreng. Kan være greit å venne seg på sin egen), shampoo, såpe, sminke, fuktighetskrem, deo, evt litt mat, frukt, drikke, lesestoff, evt skrivesaker, helsekortet, bind (har på sykehuset, men de er vist veldig store. De kan vel være greie å bruke like etter fødselen, men får tro blødningene minsker etterhvert...)

 

tja.. er vel det jeg kommer på i farten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brystbumpe trenger ikkje ta med seg, for det har dei på sjukehuset.

Ville kjøpt nattbind til å begynne med. Dei binda som dei bruker på sjukehuset er meir bleier enn bind.

 

Sminke kjem ein ikkje til å få bruk for. For ein er meir opptatt med den nyfødte. Mat og drikke får ein og på sjukehuset.

 

Det ein kun trenger er klede til seg sjølv, toalettsaker, innesko. Kamera kan vere greit å ta med. Kjekt med bileter frå sjukehuset.

Men, det som kan vere greit å ta med seg er ei lita notatbok der ein kan skrive ned sin fødselhistorie. Få gjerne partneren til å skrive og under fødselen. Kjekt å lese i etterkant. Det gjorde eg. Ha sin eige fødseljournal :)

 

Klede til babyen når ein reiser heimatt er ein sjølvsagt ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så pakke vanlige ting er greia... Klarer ikke helt bestemme meg om det er tidlig eller ikke, men samboer vil gjerne ha så mye klart som mulig. Og godt tips det med bind, har "prøvd" sykhusbind før og det er ikke de beste jeg vet. Gleder meg masse til hun kommer.

 

Tusen takk for alle gode tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et godt tips av ei venninne om å ta med litt varme, gode sokker. I tilfelle man blir liggende med bena i disse bøylene og føttene blir kalde pga. dårligere blodsirkulasjon når man ligger med bena høyt. Og en skjorte eller morgenkåpe som kan kneppes. Mindre styr enn om man skal ha noe over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakk sminke hvis du føler for det, jeg følte meg litt freshere når det kom folk på besøk med første hvis jeg fikk tatt på meg litt mascara først, er jo gjerne litt dratt i trynet etter en fødsel :P Ta med litt store, løst bukser i mørke farger og topper som enkelt kan ammes i. Brystpumpe er ikke nødvendig nei, man skal jo liksom ha brystspreng når melka kommer men må ikke pumpe noe særlig da, da produserer du bare enda mer og det blir for mye i forhold til hva babyen spiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trur ikkje folk ser på om ein har sminke eller ikkje sminke på seg. Besøket er meir interessert i den nyfødte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så, men om mor føler seg mer vel med sminke så gjør det jo ingenting :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha...sminke skal jeg definitivt ha med meg!! For min EGEN del! Til tross for at det var stor overgang å bli mamma og jeg var sliten etter fødselen hadde jeg god tid til å pynte meg selv om jeg var på sykehuset, så sminke og hårprodukter følger like selvfølgelig med som klær til meg og babyen, samt fotoapparat!

 

Vi bodde på pasienthotell etter fødselen, og hadde ikke behov for å ta med mat og drikke. Det fikk vi på sykehuset (far måtte betale for full kost, for mor var det gratis).

 

Mine pakketips er:

 

-hårføner (jeg vasker håret daglig og er avhengig av hårføner. I tillegg var den genial å bruke nedentil. Man er gjerne litt sår og øm etter en fødsel, og da er hårføneren bedre å bruke etter en dusj enn håndduk).

 

-amme-vennlige og romslige topper. Struttemagen forsvinner når babyen kommer ut, men er som regel litt "slapp" den første tiden, så det er greit å ha litt ekstra plass.

 

-mammabuksene (som jeg nok kommer til å bruke den første tiden etter fødselen, da det av erfaring går noe tid før man kommer inn i de stramme jeansene)

 

- chicco ammeinnlegg (de er myke og fine, og har plast bakerst, så man slipper lekkasje)

 

-nattbind og noen romslige truser ;)

 

-amme-bh

 

-ullfettsalve (kjøpes på apoteket) mot såre brystvorter

 

-klær til babyen under sykehusoppholdet og noen søte hjemreiseklær, bleier og et koselig teppe + en søt liten bamse til å ha i den der "glassvogna"

(som sagt - jeg skal på pasienthotell og der må man være selvforskynt, men det er bare koselig å kle på babyen sine egne klær istedenfor lånte fjær)

 

Og skulle man på en vanlig barselavdeling etter fødselen vil jeg tro det er kjekt med en solid morgenkåpe. Jeg hadde ikke behov for det på pasienthotellet, men det blir jo noe annet om man deler rom med mange andre.

 

Ellers kan man jo ha med seg musikk og lesestoff om man ønsker. Siden jeg og mannen min var sammen på pasienthotellet hadde vi hverandre som selskap, men på en barselavdeling er sikkert det lurt.

 

Og ja...mobil + lader må selvsagt med! ;)

 

Og ellers hva man måtte føle behov for. Og skulle man glemme noe kan sikkert far kjøre hjem og hente ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke den som bruker masse sminke, men litt mascara og øyenskygge kan være greit. De kommer jo fra lokalavisa for å fotograferer også.. Og da føler man seg litt mer fresh med sminke. Jeg sverger til egen mat rett før fødselen (om man får ned noe da ;-)...), da kan man bestemme selv hva man vil spise.

 

Og skulle jeg få bruk for brystpumpe vil jeg bruke min egen. Pumpene som er på sykehuset der jeg hører til er over 30 år gammel. Og like greit å venne seg til sin egen om det skulle bli nødvendig :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å pakke tidlig. JEg pakket fem uker før, litt i hvertfall. Da fødselen startet nesten 3 uker før husket jeg å få pakket ned linseboks og linsevæske. Heldigvis hadde jeg husket å pakke ned kamera på forhånd. stakkars pappan trodde vi ikke hadde det med.

 

Du trenger ikke så mye, det du trenger er:

- deodorant

- ev. litt sminke så man føler seg litt mer vel når det er masse besøk

- hårbørste og hårprodukter

- krem og håndkrem

- kamera

- tannbørste og tannkrem

- noen store og myke truser

- store t-skjorter som også kan brukes til å sove i

- myke bukse, joggebukser eller mammabukser

- ett par inne sko og sokker

- litt klær til babyen, helst sokker og body og myke bukser

vanligvis kommer gjester med masse klær og bamser mens du er der

så det trenger du ikke å tenke på, men en dress og god lue til hjemturen om ikke pappaen tar med det når dere skal hjem

- ammeinnlegg er viktig! Ikke kjøp papirinnlegg på vanlig butikk, apoteket har noen suverene med plastlignende materiale utvendig.

- ammebh og ev. ammetopp om du har

- en bok

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pakket det som jeg hadde brukt hjemme av klær og div ting fra bedet i di dagene + fotoapparat med batterier + helse kortet og div papirer som jeg har fått fra legen + et sett med klær til babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte leeenge på om eg sku pakke baggen,ka tid eg sku pakke,ka eg sku pakke...PLUTSELIG gjekk vatnet 3 veke 3 dagar før tida,ingen bag var pakka,hehe....Var nok eg so trudde eg hadde GOOOD tid;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli så nærvøs jeg nå med masse kraftige kynnere og siden det ikke er så lenge igjen så nå er baggen pakket. Tørr ikke vente mer... Takk for alle gode råd og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bleier og klær til babyen trenger du ikke ta med. Egne klær bare til hjemreisen. Slik er det nok de aller fleste steder, regner jeg med. Men er du usikker, kan du jo høre med jordmor på neste kontroll. Selv tar jeg med et hjemmestrikket teppe, og gode ullsokker + tynn ulllue til babyen - litt finere enn de de har på sykehuset her. Ellers bruker vi nok de bodyene de har der, tenker jeg. Blir nok klesvaske når man kommer hjem likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...