Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 Lurer på hvordan ting vil bli frammover nå. Var skyldig 4 mnd med barnehageregninger så blei nødt til å frasi meg plassen der. Har yrkesrettet attføring så meningen er at jeg skal ut i jobb nå før jul i regi av nav. Har hvert på sosialkontoret å søkt om støtte men ingen hjelp å få ettersom jeg får stønad til barnetilsyn. Har uansett ikke mere enn 13000 netto inkl alt som jeg kan få. har husleie 6000 pluss strøm, reise ved samvær 2000 pr mnd, mat, klær som nå til vinter osv. tv lisens osv osv. er bare ikke nok penger igjen.... og jeg røyker ikke, drikker ikke, er ikke ute utenom butikken. kjøper ingen ting til meg selv. men hva skjer liksom med penger og mulighet til jobb osv uten banehage? har ingen familie her heller. noen som vet. Er kanskje best å kaste inn håndklet og si fra seg barnet. han er snart 5 år nå. Ønsker nesten ikke leve lengre jeg nå.... blei rotete detta, men hvem bryr seg.
Kosel Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Høres ut som du hvertfall bør få en time hos fastlegen din /psykolog og få snakket med noen. Det er ikke noe godt å ha det slik. Du vil ikke få noe jobb om du ikke har barnepass - for da blir det jo ikke mulig for deg å jobbe. Du skal ha stødnad til barnetilsyn og REDUSERT pris. Du risikerer vel å miste stødnader fra NAV ved å ikke ha bhg plass og dermed ikke kan starte i jobb når de tilbyr deg det.? (skAL ikke si det 100%, men mener ha hørt noe om det.) Er det mulig at bf stiller opp og dekker total kostnadene ved samvær for en periode hvor det er veldig vanskelig for deg?? Har du mulighet til å flytte på deg? Nærmere familie/venner som kan hjelpe deg? - Kanskje bor de utpå bygda og er du heldig finner du et enda rimligere sted å bo. Har du mottat overgangsstødnad? Ellers skal du vel kunne ha krav på dette nå -mulig det blir redusert sålenge du er på attføring, men det hadde jo hjulpet på. Og jeg regner med du får dobbelt b.trygdog bidrag fra far. Det må jo være mulig for kommunen,NAV, sosialkontoret - noen å hjelpe deg med feks bhg regningen til du er kommet deg ut i jobb - gagner jo ingen at du må være hjemmeværende fordi du ikke hadde råd til bhgplassen mens du ventet på at NAV skulle få deg i jobb.. Håper det ordner seg for deg! Du må nok stå på ganske hardt og troppe opp på NAV sine og sosialkontoret og "mase" dag etter dag slik at de fatter alvoret!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 Går hos psykolog to ganger pr uke. Ettersom jeg har barnetilsyn får jeg ikke mere støtte til barnehage. bf stiller ikke opp mere enn han må og han er uten arbeid. han mener jeg skal betale mere enn 50% av reisepengene ettersom jeg har noe i inntekt. sosialkontoret er hos nav og har fått en time der, men ikke før om 5 uker. det er uansett alt for lenge å vente.
Kosel Skrevet 7. oktober 2008 #4 Skrevet 7. oktober 2008 Om det ikke går rundt må du jo bare gå ned dit dag etter dag og si at du ikke kan vente - du har ikke penger! Ser hva bf mener ang utgifter ved samvær da det står på NAV sine sider at man skal dele disse utgiftene etter inntekt. MEN når du har hovedomsprgen og har det så vanskelig så er det smålig å kreve noe mere der, da han om han er arb.ledig alikevel kan ta en hvilken som helst jobb han kan få uavhengig av om han har barnehageplass, når på døgnet arb.tiden er ol. Med dekking av bhg mener jeg flere jeg snakker med betaler maks 500,-/mnd etter redusert pris og stødnad til barnetilsyn oppå der igjen.. Det skal du ha krav på også. Og om det er slik at NAV skal hjelpe deg ut i arbeid - spør de hvordan i all verden det skal gå da du fordi du ikke får noe hjelp har måtte si opp bhg plassen fordi du var 4 mnd etter med å betale bhg.regningene. Spør de hvordan de mener at dette skal går rundt?! Har du søkt om bostøtte?? www.husbanken.no -evtundersøk med amathea, barnevernet mulighetene de har for avlastning slik at du evt kan få jobbet noen helger, eller bare får litt tid for deg selv -kanskje de har noen barnepass tilbud??
winneboo Skrevet 7. oktober 2008 #5 Skrevet 7. oktober 2008 Tjener du under 300 000(noe du helt sikkert gjør) så har du jo rett på redusert barnehagepris. Jeg betaler kun 777 kr for barnehageplassen siden jeg kun går på OS. I tillegg får jeg 500 kr av de dekket fra nav, så betaler i grunn kun et par hundrelapper i mnd. Å så forstår jeg ikke at du må ut med 2000 kr i mnd i reiseutgifter til samvær. Hvor lang reisevei er det snakk om? Å hvor mye betaler far av den delen? Det skal jo deles etter inntekt å syns 2000 kr for deg høres mye ut i forhold til inntekt. Det første du må gjøre er å få tak i barnehageplass igjen. Betal barnehageplassen what so ever, selv om du må leve på suppe og vann en stund(been there, done that) heller det enn å miste plassen. Da blir du enda mer låst. Det å leve på trygd er ingen lett situasjon. Nå kan vel uansett sosialkontoret hjelpe deg, siden du ikke lenger får stønad til barnetilsyn. Gå i banken, få de til å hjelpe deg til å sette opp et budsjett. Gjør det du kan for å kutte ned på utgifter. Ingen du kan arve klær av? Barnefar kan ikke han bidra med vinterklær\sko til barnet f.eks? selv om bidraget skal dekke dette, så kan det jo hende far er snill å bidrar litt ekstra. Håper det ordner seg for deg Har selv vært i lik situasjon, bortsett fra at jeg betalte husleie og barnehageplass før alt annent, å ba om utsettelse på andre regninger, å spiste middag kanskje en gang i uken osv. Mitt mål var å holde meg på bena å ikke gi opp. Selv om jeg ofte måtte lete rundt i hele leiligheten etter småpenger, pante flasker osv for å ha råd til et usselt brød. Ikke gi opp! Det er håp for alle. Det er også hjelp og få, men du må ikke gi deg. Da går det hvertfall over kanten. Men jeg tror det viktigste for deg er å skaffe barnepass, komme deg i jobb å så ordner ting seg. Du må enten kutte ned på utgiftene dine(noe som kanskje ikke går) eller få høyere inntekt.
Kosel Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Du kan ikke har rett på komunalbolig eller noe - billigere enn andre boliger.??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå