SingSangMamma™ Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 Ikke lett å påvirke - når man ikke aner hva som foregår. Mulig jeg ikke har fulgt godt nok med i timen, men for meg er det en overraskelse at barneministeren har tatt 2 uker fra foreldrepermisjonen og tvangsgitt den til far. Kjempefint at far får hele 10 uker nå. Ved å ta 2 uker fra den foreldrepermisjonen vi har idag, og gjøre de kun far sine, så oppfattes det som en snikende tilpassing til den mye omdiskuterte 3 delingen av foreldrepermisjonen. Faktiskt har far nå flere uker som kun han kan ta ut, enn det mor har. Mor: pliktig til å få ut i permisjon 3 uker før fødsel, og 6 uker etter fødsel - totalt 9 uker! Far: 10 uker som er helt selvvalgt i disposisjon Takk for at vi har fått 2 uker mer til far, men de 2 andre ukene kunne de latt være som de var!!! Selvvalgt disponering av permisjonen over en 3 års peridoe. ARG!
Mammamm m nr 3 i magen Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Sukk, intensjonen er god men dette slår feil ut for mange familier. Hva i all verden skal vi gjøre vi som har menn som er selvstendig næringsdrivende i bittesmå firmaer eller er bønder. Hvordan kan man ta fri i ti uker når den lønnskompensasjonen man får må brukes til å leie inn en vikar eller avløser (hvis man i det hele tatt får tak i noe slikt)? Hva skal man leve av da.......... De politikerne i dag som ivrer for at staten skal bestemme hvem som skal ta permisjon når har ikke tenkt seg ordentlig om. Det fungerer sikkert fint for en A4-familie der begge er i vanlig 8-16 arbeid uten pendling. Men hva med alle unntakene lurer jeg på? Dem som ikke kan ta fri fra gården eller eget firma? Dem med ammeproblemer der barn ikke tar flaske eller mat før de er 9-11 måneder gamle? Der mor eller kanskje begge er ukependlere? Der far er student og mister eksamen? På vegne av utrolig mange både menn og kvinner må jeg bare si: la oss få bestemme selv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå