Gå til innhold

tips og triks til å holde orden i huset tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

livet med småbarn er travelt, og spesielt jeg trenger en tråd som dette. trenger lure tips og løsninger for å gjøre det enklere å holde orden. ikea har vel mange smarte løsninger? kom med tips folkens

det jeg skal prøve på nå er å ha 2-3 små skittentøyskurver på soverommet sånn at vi kan sortere skittentøy etter farge før det kommer i kurven.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mammamoms
Skrevet

Lurt det der med flere skittentøyskurver. Vi har 2, en til 40grader og en til 60grader, men jeg kunne godt tenkt meg en til for å sortere mellom lyst og mørkt på 40grader.

Ettersom babyen ikke har kommet ennå, er det bare meg og mannen min som står for rotet og ryddingen, men mitt første punkt på "Holde orden"-lista er:

- Gi alle ting en fast plass! Da er det enkelt å rydde ting bort.

Skrevet

Dette var en tråd for meg..

Rydde litt hver dag, og ikke rote fram mer enn en ting om gangen..

Det rådet med at alle ting har sine faste plasser er kjempebra:) Noe jeg streber etter å nå..

Jeg har en skittentøyskurv på badet, når jeg bærer den til vaske rommet blir klærne der sortert med en gang, til kokvask, 60 mørkt 60 lyst, 40 mørkt 40 lyst. 30 grader og ull sammen og seng klær og ytter klær på hver sin plass. Har laget så godt system at til og med mannen skjønner dette og vasker og sorterer klær.

Lære barna å rydde opp etter seg selv, være med å dekke på bordet. Bære sin tallerken ut på kjøkkenvasken etter de er ferdige å spise..

Skrevet

Jeg liker å ha kurver til å legge reklame og leste aviser i, gjerne slike med håndtak slik at det bare er å bære med seg hele kurven til papirdunken og tømme den.

Jeg putter ting og tang i skuffer, og vil ha en skuff til innkommende regninger for eksempel. Alle småting blir puttet i skuffer, slik at det ser bedre ut på overflatene i allefall.

Voksduk på spisebord som er lett å tørke av. (noen som vet hvor jeg kan finne fine voksduker som ikke har sånt blomstermønster som min mor ville ha valgt?)

Vi holder på å pusse opp (så ingen av tipsene mine er satt i verk enda, he he) men på kjøkkenet skal vi ha en "støvsugerlist" ved gulvet koblet til sentralstøvsugeren, slik at det bare er å koste/moppe smuler og støv bort til den i en fei. Tror det blir genialt!

Det med flere skittentøyskurver tror jeg er kjempelurt! Jeg må alltid ta ut alle klærne på baderomsgulvet og sortere... Tror jeg skal investere i en til i allefall :-)

Det beste tipset mitt er i allefall å gjøre ting skikkelig med en gang. Ikke bare bære oppvasken ut på kjøkkenet, men skylle av og sette inn i oppvaskmaskinen i samme slengen. Da blir det ikke dobbeltarbeid! :-)

Skrevet

Jeg har kjøpt inn 4 slike:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80119000

2 hvite og 2 blå.

En hvit til 40 grader og en til 60+

samme med de blå.

Når man har klart å tømme en av dem, er det bare å klappe dem sammen og stue dem bort, så lenge det varer;)

Ellers så er det veldig greit å ha en fast plass til alt.

Lekene til snuppa og allt annet har en fast plass her hos oss.

Gjør det mye enklere å rydde hver kveld når snuppa har lagt seg.

Bruker max 30 min hver kveld på å få orden på alt.

Også viktig å legge ting fra seg på riktig plass med en gang, eller rydde med en gang, ellers har det med å samle seg opp, og da må man drive på mye lenger for å få orden.

Skrevet

Ryddekvarter. Når barna har lagt seg rydder vi to sammen i akkurat 15 min og så drikker vi en kopp te før vi begge returnerer til jobb. Fungerer veldig fint.

Faste plasser til barna sine ting med foto på. Har tatt digital bilder, printet de ut, limt dem på papp, skreve på ordet og hengt med klyper på bokser, hyller osv. Min 3 åringe rydder det meste etter seg selv om humøret er greit.

Forberede middag. Spesielt når barna begynne å ha flere aktiviteter så bruker vi å forberede middag kvelden før. Tar ut fisk/kjøtt fra fryseren, skreller/vasker grønnsaker osv. Lager også store porsjoner med gryte, lasagne, fiskegrateng til fryseren. Engangaformer er topp. Spiser også gjerne samme middag to dager på rad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...