Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei=)

Lurer på om noen kan hjelpe meg å svare på spørsmålet mitt.

Nettopp funnet ut av jeg er gravid, for 5 dager siden var jeg å tok røngten av hånden min pga mulig brudd. Tenkte ikke over muligheten for at jeg var gravid, har snart prøvd i ett år. Hva slags skader kan fosteret få av røntgen? Og hva er muligheten for at det skjer min lille baby?

Kjempe fortvilet i stede for glad=(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trur ikke det tar så stor skade av det. Jeg var på MR-røntgen for ryggen min og jeg ringte dit for å høre om det var noe farlig og om fostrert kunne ta skade av det, da jeg fant ut at jeg var gravid. Jeg fikk beskjed at jeg ikke skulle uroe meg og at det gikk så fint så..

Er du usikker så ring til røntgenavd der du tok røntgen og spør.

Legene er usikkre på om det er skadelig eller ikke å ta røntgen når man er gravid, så derfor er de forsiktige når man er gravid, og når man vet at man er gravid, har man tatt røntgen og finner det ut etterpå så tviler jeg at det er noe skade skjedd. Men er du usikker så ring avd. så er du på den sikkre siden.

Skrevet

Tusen takk for svar=) Kanskje jeg kan begynne å glede meg=)

Skal ringe legen i morgen å bestille time, begge testene som jeg har tatt i dag er positive så da er det vel noe i det:)

Skrevet

MR og rtg. er to helt forskjellige ting. MR inneholder ikke ioniserende (fosterskadelige) stråler, det gjør derimot rtg.

Når det er sagt, er det området fra lungene til knærne som ikke skal eksponeres for rtg. stråler. Hånden skulle gå greit :) Og en enkeltstående undersøkelse har svært lite stråler.

Hilsen en som jobber med rtg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...