Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vite på ultralyd da jeg var 30+4 at snuppa mi sitter i seteleie.

Grunnen til ultralyden var lite liv, så fikk egentlig ikke snakket noe særlig med jordmor ang det at hun sitter.

Eneste gynekologen sa var at vi får håpe hun snur seg.

Når er det vanlig at de snur seg? (Jeg er snart 32 uker på vei nå)

Det er jo ikke "for sent" enda har jeg skjønt.

Hvis hun ikke snur seg, prøver de på ytre vending da? Når skjer det isåfall? Får alle tilbud om det?

Hvis hun blir liggende med rumpa ned, kan alle føde vaginalt da?

Eller hvordan vurderer de om det blir KS, og har jeg noe å si i den avgjørelsen?

Å dette med at de fester seg i bekkenet når det nærmer seg.

Fester setebarn rumpa på samme måte som hode fester seg når de ligger rett vei?

Når skjer det i såfall? Og kan babyen snu seg etter den er festet?

Vet alt dette er langt frem og mye kan skje frem til termin, men alle disse spørsmålene dukker liksom opp allikevel :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har setebaby og har fått vite en del fra Ullevål som er mitt sykehus, så alt med forbehold om at de kan gjøre ting anerledes på andre sykehus.

Det er ca 90 % som har snudd seg med hodet ned etter 32 fullgåtte, men det er fortsatt god sjans for at babyen din snur seg av seg selv. Kun 3-4 % ligger i seteleie ved fødsel. Hvis babyen ligger i sete når du er på 36-ukers kontroll blir du henvist til ny ul. Jeg var inne på ul på torsdag (37+4) og fikk bekreftet seteleie og de sjekket størrelsen på babyen. Overlegen jeg var hos da sa at det ennå var ca 50% sjans for at hun snudde seg for egen maskin.

Siden jeg er førstegangsfødende ble jeg henvist videre til røntgen for bekkenmåling, som jeg var på i går. I dag var jeg igjen til samtale med lege på svangerskapspoliklinikken og fikk vite at babyen var passe stor og bekkenet er stort nok til å føde i sete:) Da prøver de ikke ytre vending, da dette innebærer en risiko for barn og mor. Hvis bekkenet hadde vært for lite hadde de forsøkt ytre vending. Hvis bekkenet er for lite og vending ikke går er ks eneste alternativ. Man er med på å påvirke avgjørelsen om ks, men på Ullevål var de hvertfall mest oppsatt på å føde vanlig.

Jeg har faktisk glemt å spørre om rumpa fester seg, men jeg tror kanskje ikke det:)

Uansett, man blir tatt godt vare på med setebaby. Lykke til, og håper babyen din snur seg av seg selv!

Skrevet

Takk for kjempefint svar! :)

Er jo betryggende at de følger så godt opp.

Lykke til med setefødselen din!

Skrevet

Jeg er 32+6 og i samme situasjon. Ble anbefalt av jordmor å bestille time til akupunktur, for å se om det kan få babyen til å snu seg. Ellers så har jeg fått en liste med ting jeg kan gjøre for å prøve å få babyen til å snu seg av seg selv. På sykehuset mitt vil de helst ikke at førstegangs skal føde i seteleie, så de anbefalte ytre vendig og keisersnitt hvis ingenting annet virker.

Hva er risikoen ved ytre vending?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...