elize m/3 prinsesser & 1 prins Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 Nå er tiden inne for seriøst å begynne å spare noen penger har vi funnet ut. Har tidligere bare kjøpt det vi vil når vi vil det. Er veldig flinke til å kose oss for å si det sånn, både når det gjelder shopping, mat, ferier osv.. Har hatt råd til det og da, men har jo da ikke lagt til side særlig mye penger for å si det sånn. Så nå ønsker jeg at dere ramser opp alt dere kommer på som kan hjelpe oss å spare penger. Som feks *å handle 1g pr uke eller 2 hver uke, men da trenger jeg kanskje noen tips om hva vi må handle, forslag til middager osv. Vi er to voksne og to barn ( snart 4) *rimelige gode middager - jeg er ganske matlei og åpen for det meste! *Bør vi ha forskjellige kontoer? er til ferie, en til sparing, en til regninger, en til mat osv?? *Bør vi gi hverandre ukepenger ( om dere skjønner) Som skal dekke kafebesøk, sminke, extra kos og sånn dill og dall småinnkjøp? Og heller avtale at om 5 uker da tar vi en skikkelig shoppingtur og setter av penger til det? Andre ting?
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Hei Vet ikke om jeg har så mye å bidra med, men kan vel fortelle noe av det vi har gjort for å spare! - Lag en middagsplan! Syntes du det er vanskelig å planlegge hele uka, så begynn med to eller tre dager i slengen, så kommer du fort inn i det! Da blir det også mye lettere å handle inn skjeldnere, f. eks to eller tre dager i uka - alt ettersom hva dere selv føler dere får til! Begynn i det små, så kan dere jobbe mot handling en dag i uka - Skriv handleliste, og hold deg til den! Ikkeno "ojj, en sånn trenger vi..." greier, da har du tapt allerede MEN, ser du noe dere trenger som er på tilbud, hør hvor lenge tilbudet gjelder, og skriv det ned på lista for neste handletur! Det gjelder somregel "ting" har jeg funnet ut, nytt servise, eller noe pynt eller no - men gå forbi - Ikke kast mat!! Blir det igjen poteter til middag, så lag stekte poteter dagen etter! (oppvarma kokte klarer jeg ikke!!) De funker også i f.eks lapskaus eller til nød som potetmos... Grønsaker kan brukes opp igjen til f.eks omelett eller eggerøre til kvelds eller lunsj. Er mye mat som funker like fint til lunsj dagen etter, pasta f.eks, lag en deilig pastasalat og send med mannen på jobb, min setter veldig pris på det iallefall Er litt vanskelig i begynnelsen, men man kommer fort inn i det! Er selvfølgelig ikke alt man kan ta vare på av mat, men jobb litt med saken så blir det bra - Kjøp gjerne større pakker med ulike ting. Familiepakninger er supergreie! Dette blir lettere når du blir vant til å kjøpe inn større mengder i gangen. Poteter f.eks, de i store sekker er like gode som de i løsvekt, og koster mindre. I en travel hverdag er det også fullt lovlig med frosne grønnsaker, iallefall en gang i blandt! Så kjøp de store sekkene og putt i fryseren - bedre med frossne enn ingen grønnsaker, og det er mye lettere å varriere litt Kjedlig med gulrøtter hver dag liksom... - Kjøp på tilbud! Vi handler mye på OBS, der er det alltid tilbud på ett eller annet, og vi slipper å bli stuck i et mønster av mat vi liker. Vi kikker i tilbudsavisa, ser hva vi liker og planlegger middagene etter tilbudene! Så får man også litt varriasjon i pålegg og frukt, og slipper billig unna Vi har blitt skikkelige tilbudsjegere etterhvert, og sparer MASSE på det! Gjør akkurat det samme med babyutstyr nå, har liste av hva vi trenger, og så har vi hele tiden fulgt med på tilbudene! Har vel ikke kjøpt noe til fullpris enda, og har bare ting jeg har ønska meg Ble litt langt dette... men kanskje fikk du et tips eller to!? Og når det gjelder kontoer, så bli vi frarådet å ha ulike kontoer for ulike "begivenheter" pga at hvis man ikke har større summer på kontoen så får man dårlige betingelser... Da er det bedre å skrive budsjett, banken deres har helt sikkert et standardbudsjett skjema dere kan bruke hvis dere syntes det er et ork å sette dere ned å begynne på 0... Kan være lurt å begynne å skrive ned hvor mye dere bruker nå, for så å sette opp et budsjett om et par mnd, da ser dere hvor dere ønsker og kan spare Så er det bare å jobbe med saken! Masse lykke til
temine Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 Vi har ordnet oss budsjett. Hver mnd er alle utgiftet ført opp, alt fra barnehage til forsikringer, mat og en uforutsett-post. Vi gikk gjennom våre kontoutskrifter for flere mnd tilbake for å se hvor mye vi ca hadde brukt på bensin, mat osv før vi bestemte oss for hva vi skulle klare oss med og førte det inn i budsjettet. Har også middagsliste for tre uker i slengen. Handler inn for en uke av gangen, men må ofte innom for å fylle opp med frukt og melk en gang eller to til i uka. Er ulikt fra mnd til mnd hvor store utgifter vi har, derfor har vi og ulik størrelse på sparesummen. Noen mnd har man jo f.eks veiavgift, reiseforsikring osv, da vil man ha mindre til sparekontoen. Vi har ikke ukepenger, men handler heller ikke mye til oss selv. De få gangene vi er ute å spiser, handler noe eller slikt går det av en div.post i budsjettet. Setter også av penger på budsjettet til klær, mer i f.eks oktober (når barna trenger vintertøy og sko) og før jul osv. Samt penger til gaver, den er stor før jul;) Det var en ganske stor jobb å få snekra sammen budsjettet, men når det var gjort er alt så mye lettere. Vi har en grei oversikt over utgifter og inntekter, slipper store overraskelser. Også har vi en buffer om noe skulle skje, eller om vi får lyst til å gjøre noe spesielt. Mange banker har forslag til budsjett liggende ute på nettet, så kan du bare laste ned og fylle inn inntekter og utgifter. Det er altså mitt tips;)
Tweak Skrevet 7. oktober 2008 #4 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg holder på med min første "handle èn dag i uka" uke, og sålangt har det gått kjempebra! :-) Handlet inn for 6-700 kroner på lørdag, og da har jeg kjøpt inn nok til mer enn hele uka egentlig for en pose pasta eller ris holder jo til mange middager! :-) Jeg kjøpte økonomipakning med kylling og frøs ned to og to fileter (en til hver). Jeg så gjennom fryseren for ting jeg kunne bruke, for det er så lett å glemme. Og så må jeg jo huske å ta opp kjøtt til middag neste dag hver kveld, det er vel det værste... Blir vel en vane! Denne uken skal vi for eksempel ha spaghetti med kjøttsaus på torsdag, men da lager jeg dobbelt porsjon kjøttsaus og fryser ned resten. På lørdag har jeg nemlig tenkt å bruke det enten til pizza eller til lasagne :-) Lurt å legge inn en restemiddagsdag, der du graver i skuffer og skap og lager noe lurt noe. Jeg bruker å variere mellom kylling og svinekjøtt og så har jeg ulike sauser, ris eller pasta og grønnsaker som brokkoli og gulrot (som er favorittene her). I dag hadde vi hel stekt kyllingfilet med ris, bretagne kyllingsaus og brokkoli&gulerøtter. Ble veldig godt! :-) Huff, jeg skriver så langt hver gang... Håper at vi klarer å holde oss til dette, for det er virkelig penger å spare! Det merker jeg godt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå