Gå til innhold

Tranebær ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært mye plaget av blærekatar tidligere, og allerede hatt en penicilinkur for det mens jeg har vært gravid. er nå 18+6 uker på vei.

Er det noen som har erfaring med bruk av tranebær kapsler ? Kan det være farlig å ta det ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar tranebær når jeg kjenner at en eventuell blærekatarr eller irritasjon er på vei. Tar bare en da, og hvis det forsvinner, så tenker jeg ikke mer på det. Kan ikke tenke meg til at en tabl. skulle ha noe å si.

Men leste et sted at det er veldig lite forskning på graviditet og amming når det gjelder tranebær, og at man derfor bør være forsiktig med å ta store doser. Leste også at hvis de inneholder bucco, så er de livmorsstimulerende og kan gi sammentrekninger.

Men som sagt, det er ingen som kan si at de er skadelige eller noe - og hva er IKKE skadelig nå til dags?

Skrevet

Ble anbefalt av jm å ta det siden jeg hadde antydning til det for et par mnd siden..

Har ikke tatt ny prøve på det, men satser på at det hjelper jeg...

Men de er jo stoooore som berg å svelge da

Skrevet

"Tranebær-konsentrat anbefales ikke under de 3 første måneder av graviditet."

"En kort remse om tranebær og graviditet: RENE tranebær kapsler er ok. Det som er grunnen til at enkelte advarer mot tranebær for gravide på et generelt grunnlag er at enkelte tranebærpreparater inneholder andre urter, og at UVI hos gravide som grunnregel skal behandles med skolemedisin. Cran-max og Cranactin er så vidt jeg husker begge rene tranebærpreparater, som altså kan tas både av prøvere og gravide."

Ellers kan man drikke en kopp svart sterk kaffe, myyyyye appelsinjus, nypete, solbærsaft.. og sure drikker skal være bra, for når man forsurer urinen, så trives ikke bakteriene lenger..

Generelt drikk mye, for å få rensa blæra.. men gjerne drikker som er vanndrivende, så det går fortere..

Skrevet

heihei!

er akkuratt selv feridg med en kur, og var inne i dag me ny urinprøve for å se om den hadde tatt det! jeg hadde fortsatt litt, men jeg kjenner jo ingenting og skal derfor ikke bry meg!

men jeg leste på apoteket om kapslene, de fleste stod det GRAVID: Ta kontakt med lege før bruk.

jeg spurte legen min, og han var enig med meg om at jeg prøver å holde meg til appelsin juice og tranebær juice (ganske godt egentli), fant også tranebær saft i dag! er jo vert et forsøk!?!

Skrevet

Jeg er vanligvis plaget med mye blærekatar , men heldigvis ikke nå i svangerskapet.. Ble anbefalt av jordmor å ta de milde tranebærkapsele, 1 daglig som forebyggende..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...