Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har blitt tynn som ei flis, og blir ledd av naar jeg spoer etter storrelsen min. Dessuten er jeg virkelig for tynn, det er ikke bare at jeg ikke er pen aa se paa som plager meg. Snop gir meg daarlig appetitt og er ikke en loesning. Noen gode forslag?
Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Prøv å få i deg 3 litt større måltider. Og tenk litt omvendt, karbohydrater legger man på seg av, men du trenger ikke innta dem i feks bare sjokolade. Poteter, pasta, ris, brød osv inneholder mye karbohydrater. Men ikke overdriv....spis også mye frukt, grønt, kjøtt, fisk og fugl. Øk inntaket, tren og bygg opp litt muskler.
Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 Kanskje problemet er at jeg spiser for ofte? Jeg spiser 4-5 maaltider om dagen. Hmm ... kanskje jeg skal proeve aa dytte i meg mer mat og sjeldnere. Trener gjoer jeg allerede.
lille sprelle Skrevet 7. oktober 2008 #4 Skrevet 7. oktober 2008 Tror det er viktig å spise jevne måltider som er vanlig næringsrike og variert. Trene er bra. Går du ned uten å vite hvorfor, hadde jeg kontaktet lege for en sjekk. Det kan jo være noe galt og da er det dumt å gå for lenge (f.eks tyroxinmangel e.l.)
Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #5 Skrevet 7. oktober 2008 Har allerede vaert hos legen, og stoffskiftet ol er ok. Lille sprelle, du har helt rett, jeg maa spise jevnlig ... glemte et lite sekund at jeg faar sinnsykt lavt blodtrykk om jeg ikke spiser ofte nok.
lille sprelle Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 og en ting til - selv om man er tynn gjør et usunt kosthold noe med "inmaten". Dvs. fett osv legger seg i årene osv.... derfor lurt med et sunt kosthold for ALLE. (Selv om jeg selvsagt ikke selv er verdens sunneste...)
Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #7 Skrevet 7. oktober 2008 Jo, jeg vet. Pga hjerteproblemer i familien bruker jeg kun sunne matoljer og ikke smoer i det hele tatt og saant. Ja ja, jeg faar vel proeve aa spise litt ekstra foer jeg legger meg, type en avokado eller noe, med mindre noen her har et eller annet supert raad
OneOfTheBoys Skrevet 7. oktober 2008 #8 Skrevet 7. oktober 2008 Har akkurat det samme "problemet" selv, og ingenting hjelper her. Jeg stresser i midlertidig ikke med det, har erfart at ingenting hjelper. Går jeg opp noen kilo, raser de fort av igjen. Spiser ALT jeg har lyst på, litt for mye sukker (noe som selvsagt ikke er bra for noen), og mange måltider for dagen. Jeg blir også svimmel med blodtrykksfall hvis det går for lenge mellom to måltid.
hit og dit Skrevet 7. oktober 2008 #9 Skrevet 7. oktober 2008 Små hyppige måltider er bra, så om du spiser 4-5ganger til dagen så skal du fortsette med det. Karbohydrater er vel og bra, men vel så viktig er sunt fett. Fet fisk, avokado, olivenolje, nøtter etc., er matvarer med fleirumetta og monoumetta fett, veldig sunt for deg. Umetta fett har også gunstig effekt på cholesterolet, så ein tåler meir av dette også. Oster er også veldig rike på kalorier, og sammen med umetta fett så treng du ikkje tenke på choleserolet. Sammen med karbohydrater og frukt og grønt. =) Berre ikkje gjer som oldermora mi gjorde med sønnen sin: prøve å feite han opp på rein fløyte i mengder! =P
Lykketroll *med Bolletrollet* Skrevet 7. oktober 2008 #10 Skrevet 7. oktober 2008 søsteren min har akkurat samme problem, hun måtte begynne å drikke proteindrikker mn kan kjøpe på apotek. Protimel eller noe sånt... Drikk en eller to sånne om dagen i tillegg til det du spiser til vanlig, for å få i deg mer proteiner, karbohydrater og fett Du kan også høre med legen om å få resept på dette, da blir det mye billigere! Lykke til!
Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #11 Skrevet 7. oktober 2008 Nja, jeg hadde ikke stresset om jeg hadde holdt meg stabil i vekt, men naa naermer jeg meg 40 kg og det er alt for lite selv om jeg er kort.
Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #12 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har faatt proeve av en vennine en saann proteindrikk, men jeg ble saa uggen i magen og en smule kvalm (iherdig som jeg er provde jeg 4 dager), men takk for tips!
meg & to små vampyrer Skrevet 7. oktober 2008 #13 Skrevet 7. oktober 2008 Når jeg går ned i vekt har jeg spist masse marinerte oliven og andre ting marinert i olje. Det er godt og legger seg lettere på enn andree ting på meg. Avokado og mye kjøtt også er greit. Spekepølser er ok + metter bra pga masse fett:)
meg & to små vampyrer Skrevet 7. oktober 2008 #14 Skrevet 7. oktober 2008 ja, ost glemte jeg jo. Jeg spiser masse ost:)
Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #15 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg er ikke saa glad i ost, men oliven er en glimrende ide, for det elsker jeg. Da kan jeg kanskje bytte paa aa knaske oliven og avokado paa kveldene.
OneOfTheBoys Skrevet 7. oktober 2008 #16 Skrevet 7. oktober 2008 Nei selvsagt er det annerledes når vekten plutselig raser eller svinger veldig! Er helt enig med deg, slike protein og næringsdrikker er helt pyton!! Jeg får meg rett og slett ikke til å drikke noe som smaker dårlig, der går grensen! Eneste gangen i livet jeg har veid over 60 kg (er 178 høy og 51 kg nå), var på folkehøyskolen! Da spiste jeg faste måltider, og mye brødmat. Så det må vel være mitt beste tips. men de 8 kiloene jeg la på meg der, raste fort av igjen når jeg kom hjem da. Selv om jeg fortsatt spiste veldig godt.
meg & to små vampyrer Skrevet 7. oktober 2008 #17 Skrevet 7. oktober 2008 Ja! Og så finnes det noen slike grillede og marinerte hvitløksfedd i olje som jeg lever på for tida! Og artisjokker i marinade er også himmelsk. Soltørka tomater i olje ved siden av brød for å heve fettinnholdet er lurt. Og nam!
OneOfTheBoys Skrevet 7. oktober 2008 #18 Skrevet 7. oktober 2008 Forresten har jeg aldri spist så lite snop og sjokolade som på folkehøyskolen så for min del stemmer det ikke at det er feitende!
Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #20 Skrevet 7. oktober 2008 Vekta raser ikke nedover, jeg vil heller si sakte og sikkert ... jeg vil bare proeve aa gjoere noe med det foer det blir alt for lite.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 7. oktober 2008 #21 Skrevet 7. oktober 2008 Innta mer kalorier enn du forbruker. Helst i form av proteiner, men også en del karber kan du spise. Ikke dytt på med usunne ting, det har ingen hensikt. Men ekstra med kjøtt/fisk til middagsmaten, du trenger ikke passe på at du spiser "bare litt" ris/pasta/potet, spis det du vil. Ser du har fått mange andre gode råd, men ville bare si det med proteinene. De er viktig for en sunn vektoppgang.
Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #22 Skrevet 7. oktober 2008 Takk for det WF! Jeg er ikke saa flink med proteiner, for jeg er ikke saa glad i kjoett. Men jeg kan jo soerge for aa spise mer av ting som linser og boenner som er proteinrikt
meg & to små vampyrer Skrevet 7. oktober 2008 #23 Skrevet 7. oktober 2008 Nøtter og kjerner er forresten ypperlig som energitilskudd når du er på farta og mellom måltider osv. Gjerne blanda med tørka frukt. Og masse bra fett i nøttene:)
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 7. oktober 2008 #24 Skrevet 7. oktober 2008 Ja, det bør du absolutt da ) Og EGG!! I bøtter og spann )
Frøloffen & solskinnsbolla Skrevet 7. oktober 2008 #25 Skrevet 7. oktober 2008 Spis masse nøtter!!!!! Nøtter er kaloririkt, men inneholder masse bra fettsyrer og mineraler, feks mandler, hasselnøtter, valnøtter, paranøtter, macadamia nøtter osv. Men hold deg unna de som er ristet, brent eller saltet, gå for de naturlige. Og det er jo så enkelt å ha med seg overalt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå