Grigri m/3 gutter Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg er 5 mnd på vei med tvillinger og lurer fælt på hvordan man gjør ting. Deler deres tvillinger soverom? Det er vel vanligst at de gjør det? Hvordan blir det når den ene våkner og gråter, da vekkes vel den andre også? Vi hadde sønnen vår inne på vårt rom i en kurv ved sengen de første 4-5 mnd, og jeg vurderer å flytte innn tvillingene og la sambo sove på deres rom til å begynne med pga amming og plassmangel. Han kan ikke hjelpe til de nettene han skal jobbe dagen etter, det er vi enige om. Er det vanlig å ha nok melk til tvillinger? Jeg hadde ikke nok til førstemann, så jeg ser ikke for meg at jeg skal bli noen melkeku neste gang.. Har dere mye likt til dem(klær, leker), eller er dere bevisst på at det skal være ulikt? Er tvillinger veldig avhengige av hverandre(som babyer), altså merker dere at de savner hverandre fort hvis de ikke er sammen? Dette er bare noen av de tingene jeg lurer på, det er virkelig mye å tenke på før de blir født!
Silvia Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Hei! Vet du hvilke kjønn tvillingene dine har? Jeg har jenter på 7,5 mnd. Skal prøve å svare deg på spørsmålene du stiller. Jentene mine har ligget på eget rom (som de deler) i et par uker nå. Før det delte de en seng på rommet vårt (de lå anføtes). Nå har de egne senger. Det går greit at de ligger på samme rom. Sjelden at de vekker hverandre. Vi har tenkt å gi dem hvert sitt rom når de blir større da. Noen har nok melk til tvillinger, andre ikke. Er litt usikker på om jeg hadde det egentlig. Da jeg startet med å gi dem ei flaske mme hver kveld (amma til alle de andre måltidene), ble nattesøvnen bedre. Dette var noe jeg fikk råd om av jordmødre og helsesøster. Virker som om mange synes det er nederlag å måtte gi mme, det syns ikke jeg. Jeg synes det viktigste av alt er at tvillingmødre får hvilt seg en gang i blant. Det blir ikke mye tid til hviling, hvis man f.eks skal styre veldig med både amming og pumping. Det meste av klær og leker som vi har til dem nå, har vi fått i gave eller arva. Noen gir likt og andre gir litt ulikt. Derfor blir de kledd deretter:) Noen dager har de på helt like klær, andre dager har de like klær med forskjellige farger og andre dager igjen kan de være ganske ulikt kledd. De dagene de ikke er kledd likt prøver jeg å ha på dem noe tilsvarende da. Kler ikke ei i joggebukse og ei i skjørt liksom Skal prøve å kjøpe mest ulike klær til dem i framtida. Har funnet ut at det er mest praktisk, sånn at jeg kan skje forskjell på dem fort...hehe... De er ganske like, skjønner du. Også er det jo noe med at de må få sin egen identitet. Men når de blir store nok til å bestemme sjøl, skal de selvfølgelig få velge sjøl om de vil være likt kledd eller ikkke. Jentene mine har så og si ikke vært fra hverandre, så om de savner hverandre vet jeg ikke. Tror kanskje de er for små til å være så avhengige av hverandre. Men vet om mange større tvillinger som er det da. Og jeg merker at mine har glede av hverandre allerede. De ligger å smiler og småpludrer til hverandre. Gled deg!
Grigri m/3 gutter Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. oktober 2008 Takk for svar Jeg hadde store ammeproblemer med førstemann, han tok ikke pupp, så det ble pumping og flaske + mme siden jeg ikke hadde nok. Jeg følte vi terroriserte han med all den puppetvangen, så hvis det blir problemer med tvillingene skal jeg fort gi tillegg uten å føle meg mislykket(som sist). Vi vet ikke kjønn eller om de er en- eller toegget enda, neste UL er 29. okt, håper vi får vite det da!
ღMaria har TO prinsesserღ Skrevet 8. oktober 2008 #4 Skrevet 8. oktober 2008 mine deler rom..de sov på samme rom som oss til de var ca 5-6mnd,og de sov i samme seng til de var 4mnd.. mine to sov ikke en hel natt før de var ca 8mnd..da var det ofte sånn at den ene var våken og skrek en stund og når den sovna så begynnte den andre...men de våkner som regel aldri av hverandre.. jeg hadde ikke nok melk,så jeg måtte gi meg,men jeg kunne hatt nok hadde det ikke vært for noe som skjedde på sykehuset... de har mest like ting/klær..men nå som de er blitt store (1,5år) så har jeg begynnt å kjøpe mer ulike klær..forskjellig farger å sånn..) jeg har ikke merket at de var avhengig av hverandre når de var babyer..men nå er de det..
Silvia Skrevet 8. oktober 2008 #5 Skrevet 8. oktober 2008 Værsegod:) Jeg kom på at jeg anbefaler å prøve å få til dobbeltamming. Det sparer man en del tid på. Vi fikk god hjelp til dette da vi var på sykehuset. Spør om å få det du også. Vi var på sykehuset 14 dager etter fødsel pga. at tvillingene var premature (født i uke 35). Da vi kom hjem var vi mestere på dobbelamming, og det var bra for jentene kunne bruke opptil 45 min på ett måltid. Hadde jeg måtta tatt dem én og én, hadde jo hele dagen godt bort til amming. Da de var 3-4 mnd slutta jeg med dobbeltamminga. Tvillingene hadde blitt for store og uhåndterlige, syntes jeg. Men da brukte de ca 10 min på hvert måltid, så det var ikke noe problem å amme dem etter hverandre. Også begynte de med grøt da de var 4 mnd, så da ble det jo litt mindre amming.
Grigri m/3 gutter Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. oktober 2008 Dobbeltamming høres fryktelig avansert ut for en som ikke fikk til enkeltamming en gang! Håper vi får det til, men hvis jeg har bekkenløsning + sting som sist kommer jeg til å trenge hjelp til å legge dem på plass hver gang. Med avhengighet tenkte jeg på hvis man tar en tvilling ut av rommet og den andre er våken, blir det da rop og skrik for at de vil være sammen? Kanskje et teit spm, hehe.
BeaChr. Skrevet 11. oktober 2008 #7 Skrevet 11. oktober 2008 Hei på deg. Jeg har to jenter på 7 mnd. Mine to delte seng på vårt soverom til de var nesten 5 mnd. Det gikk kjempefint. La de i hver sin ende når de ble for store til å ligge side om side. Mine tvillinger har ikke våknet av at den andre har skreket. Det var pussig å se på at en skrek og den andre steinsov. Nå har vi dem på et annet rom i hver sin seng. Jeg har og ei datter på 4,5 år. Da hun ble født slet jeg masse med ammingen. Jeg prøvde i ca 3 mnd, men da gav jeg helt opp! Da tvillingene kom var jeg innstillt på å prøve igjen. Jeg sleit mye i begynnelsen, men fikk god hjelp på sykehuset (UNN, Harstad). Hadde det ikke vært for dem hadde ikke jeg fått det til! Jeg ammet til de var rundt 5 mnd. De fikk også litt tillegg innimellom. Det var veldig variabelt hvor mye tillegg de fikk for dag. Plutselig en dag var det bare helt tomt, måtte da gå over kun på tillegg. Men jeg er fornøyd med det jeg fikk til! Mine to har mye likt i klær, men det er ikke sikkert de er kledt likt. De kan gjerne bli oppdresset i samme klær om morran, men så gulpe ene seg ut og da er det helskift. Jeg har hatt unger som har gulpa endel! Mine er enda ikke kommet så langt at jeg kan se om de savner hverandre hvis det kun er ene i rommet, tror dette først viser seg når de blir større. Lykke til med to søte små(">). Det er heilt fantastisk med tvillinger!!!!
Fanny08 Skrevet 11. oktober 2008 #8 Skrevet 11. oktober 2008 Våre kan ikke sove sammen- de bare vekker hverandre når de gråter. Så en sover i vognen i stua mens den andre sover i sengen på hovedsoverommet. Gutten sover på hovedsoverommet, for han bruker smukk og våkner flere ganger om natten av at den faller ut, og da er det lurt å ha han i nærheten. Prøver å ha dem i samme seng innimellom for at de skal trene seg. Før eller siden skal de jo inn på samme rom...men sambo sover nå på det som skal bli deres rom, for å få litt søvn til han skal på jobb. Denne uken har barna imidlertid vært syke og grått så høyt at de vekker hverandre og mannen gjennom 3 lukkede dører. Så dette har vært en helvetesuke... håper på færrest mulig slike... Jeg har nesten nok melk til dem begge. Mangler ca 200ml pr. døgn. Angående klær så får vi mye likt. Kjøper ikke så mye til dem selv, fordi vi har vært så heldige å få og arve mye, men det lille jeg kjøper er noen ganger likt andre ganger ikke. Har jente og gutt, og det er veldig sjelden jeg finner klær som passer sammen om det ikke er helt likt. Og det er så kjedelig å kjøpe 2 helt like ting synes jeg. Handler ofte jenteklær om jeg finner noe jeg synes er kjempefint og gutteklær når jeg finner det. De har ingen felles klær, men det er mer fordi de er ulike av str. De arver litt av hverandre! Babyene er ikke avhengige av hverandre- de har ikke oppdaget hverandre enda! (de er 3 1/2 måned.)
Solemio + 2 i magen Skrevet 15. oktober 2008 #9 Skrevet 15. oktober 2008 Hei Grigri, gratulerer med tvillinger i magen, du har mye moro foran deg! Jeg har gutt og jente på 4,5 mnd. De sover fortsatt i samme sprinkelseng. Har fjernet ene langsida på senga og satt den helt inntil dobbeltsenga. Veldig praktisk, for det gjør det enkelt å få tak i dem når de skal ha mat. Lå ved siden av hverandre ca 2 mnd, nå ligger de i hver sin ende, og det fungerer fortsatt bra. Med førstemann hadde jeg masse melk, men han fikk ikke til å suge. Denne gangen klarte de sugingen i begynnelsen, men jeg hadde for lite melk sånn at de måtte få litt erstatning mens vi fortsatt var på barsel. Innen melkeproduksjonen hadde tatt seg opp hadde de mistet taket på sugingen. Ikke lett det der! Endte med at jeg ammet litt, pumpet en del og ga en del erstatning. Sånn holdt vi på i tre måneder, da ga jeg opp hele prosjektet. Nå lever de godt på bare erstatning. Litt grøt har de ogs begynt å få. Må innrømme at jeg nå i begynnelsen synes det er moro å kle dem litt likt. Dvs, samme plagg men ulike farger, f.eks, eller lik bukse men ulik genser. Har ikke tenkt å fortsette med det så veldig lenge, men enn så lenge spiller det jo ingen rolle for dem, og siden jeg synes det er litt moro så koser jeg meg med det. Har du samme kjønn og kanskje eneggede anbefales det jo ellers ikke å kle dem likt særlig lenge, er jo viktig at de får utviklet egen identitet, og da er det dumt å understreke likhetene enda mer, sier ekspertene. Siste spørmål: Nei, kan ikke si de er avhengige av hverandre. Men jeg innbiller meg at det at de er to gjør dem litt tryggere når vi legger dem for natta, de hører og føler jo at de ikke er alene, regner jeg med. Nå er de begynt å bli så store at de kan ligge lenge og bare se på hverandre, og smile og le til hverandre. Veldig moro. Merker også at nå som de begynner å få litt mer styring på hendene tar de gjerne på hverandre - veldig moro å se på. Lykke til videre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå