Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 Dere som er i mot at de som mottar kontatstøtte har barna sine ho dagmamma. Hvorfor i allverden er dere i mot det? Er dere stokk tette? Barnehage: Pris: ca 11000 Staten betaler ca 8000 Pris for foreldre: ca 3000 Dagmamma: Pris: Ca. 6000 Hvorfor skal foreldre som ikke får barnegeplass, og må velge en annen ordning (og da i mange tilfeller en mye dårligere ordning) måtte betale mer en de som vannt lotteriet og fikk barnageplass. Med kontantstøtte bli dagmamma ca. samme pris for foreldrene som barnehage. Dere som gauler om utnytting av systemet kan holde kjeften deres. De med barnehageplass får ca 8000 fra staten i mnd. til barnehageplass, de som ikke får barnehage skal få null mener dere?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg betalte 3500 kr til dagmamma i mnd. Fikk 3300 ca i kontantstøtte. Det hadde jeg ikke dårlig samvittighet for! Staten som ikke klarte å skaffe meg barnehageplass.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #4 Skrevet 7. oktober 2008 Den dagen kontantstøtten ble innført, så økte prisen hos dagmamma med ca 2 500. Jeg hadde barn hos hvit dagmamma, og denne nye prisen kom over natten sammen med kontantstøtten. Jeg betalte dermed plutselig nesten 6 000 hos dagmamma. Og hadde ingen reelle valg, da jeg ikke hadde barnehageplass. Så de som gauler så om at kontantstøtten må fjernes, har virkelig ikke tenkt gjennom hvor mange dette vil påvirke. Ikke bare småbarnsforeldre, men dagmammaer må nok senke prisene for de baserer prrisene sine på kontantstøtten.
mageboer igjen visst*fødeklar Skrevet 7. oktober 2008 #5 Skrevet 7. oktober 2008 Hvor mye er det for en dagmamma da?? For jeg får nemlig ikke bhg plass her jeg bor før til våren mest sannsynligvis..
Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Dagmamma prisene ligger på ca. 6000. Skal kontatstøtten fjernes må barnehageplass lovfestes, og der må være konsekvenser om man ikke får barnehageplass, konsekvenser i form av at en av foreldrene får dekket tapt arbeidsinntekt så lenget barnet står uten plass.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #7 Skrevet 7. oktober 2008 Vært hos tre forskjellige til den prisen. I drammen.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #8 Skrevet 7. oktober 2008 Er for såvidt enig, men trodde hovedmålet med kontantstøtte var at barna skulle få være hjemme med enten mor og far...
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #9 Skrevet 7. oktober 2008 Hvorfor skal en dagmamma som IKKE skatter få 6000 kr for å passe en unge i mnd.. Hun fortjener ikke lønn i det hele tatt.. Kanskje får hun trygd ved siden av også..
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #10 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg er i mot kontantstøtte, men siden jeg ikke fikk barnehageplass så søkte jeg så klart om kontantstøtte + skaffet meg dagmamma..
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #11 Skrevet 7. oktober 2008 Vi bruker kontantstøtta til å betale for dagmamma. Synes det er en grei løsning for oss som føler at det er for tidlig å sende barna i bhg rett etter permisjon. Det gir oss en større valgfrihet mht barna våre, synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #12 Skrevet 7. oktober 2008 WTF?! hvis du er imot kontantstøtte så velger du alikevel å benytte deg av det? dæven...
Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #13 Skrevet 7. oktober 2008 Dagmammaer skatter vel, i hvertfall skal de normalt det. Vi bruker en dagmamma og hun betaler naa skjorta i skatt, saa klart hun fortjener de 5600 vi betaler!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #14 Skrevet 7. oktober 2008 Ja, er i mot kontantstøtte men da må de kunne tilby full barnehage dekning. Fikk ikke barnehage så var nødt til å bruke dagmamma, da er det klart jeg utnytter tilbudet med kontantstøtte!!!!! HVA ER GALT MED DET???????
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #15 Skrevet 7. oktober 2008 Hvordan ting har du større valgfrihet hos dagmamma enn i barnehage?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #16 Skrevet 7. oktober 2008 Mente at det at det er mulig å benytte seg av kontantstøtta gjør at vi kan velge dagmamma i stedet for å "måtte" ha barnet vårt i barnehage.
Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #17 Skrevet 7. oktober 2008 Svart/hvit dagmamma har ingenting med denne debatten å gjøre. Går selvsagt utifra at de fleste oppegående mennesker bruker hvit dagmamma.
*bolla pinnsvin* Skrevet 7. oktober 2008 #18 Skrevet 7. oktober 2008 Vi bruker svart dagmamma og jeg anser både sambo og meg for å være høyst oppegående. Vi har tilbudt å betale mer og gjøre det hvitt, men dagmamma ønsker ikke dette og da anser jeg ikke det for å være noen stor sak. Hun er en glimrende dagmamma og det er det som teller for oss.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #19 Skrevet 7. oktober 2008 Enten så er man imot eller så er man for, hvis du er imot (som det var det du skrev, ikke imot når alle kan få bhg. plass) så ser jeg på det som dobbeltmoral! Det reagerte jeg på, hvorfor bruke noe du er imot?! "hei jeg er imot barnehager, men jeg bruker alikevel barnehage":P
... <3 ... Skrevet 7. oktober 2008 #20 Skrevet 7. oktober 2008 Klart hun ikke vil skatte, da mister hun jo stønadene sine...
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #21 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg er for å fjerne den.. Men når jeg kan motta den tar jeg den da i mot!!! Folk som er i mot billigere priser på buss ville jo også utnyttet seg av det om det ble en prisreduksjon... Folk som synes skattesatsen er bra ville jo også utnyttet seg av skattelette om det kom... Nå er du bare teit...
Gjest Sauen er på tjukka igjen=) Skrevet 7. oktober 2008 #22 Skrevet 7. oktober 2008 De aller fleste småbarnsforeldre betaler skatt, og bør derfor også få samme goder. Når staten bare klarer å ordne barnehageplass til noen - og betaler 8000 i måneden for det - bør også de som ikke fikk plass få en økonomisk kompensasjon, siden de må benytte seg av et dyrere tilbud. Vi er tross alt skattebetalere hele gjengen (eller, de fleste ihvertfall) Kontantstøtten kan de ta bort når de har full barnehagedekning, men det ser ikke akkurat ut som om det skjer i nærmeste fremtid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå