Gå til innhold

Dere som er gift!

Fru Lykkelig:) til 2 jenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er deres økonomi??Deler dere på alle utgifter?Hva med mat og utgifter til barna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har felles økonomi og deler alt.

Veldig greit.

Skrevet

Alt er felles, så får vi en rommelig ukelønn til egne utgifter som klær, kafe, mobil mm.

Skrevet

Her er alt felles.

Men ting som kjøpes til barna og mat, er det jo stort sett jeg som handler da, selv om det ikke alltid er jeg som betaler for det:-))

Og så sørger vi selvsagt for at begge har "lommepenger" på brukskontoen.

Skrevet

alt felles, ja. man har faktisk gjensidig forsørgeransvar :)

Skrevet

Deler dere alt 50/50 da? Huslån,forsikring,mat,barnehage osv...

Tenkte sånn hvis den ene tjener mere enn den andre?

Skrevet

Ingen forskjell fra vi var samboere til nå når vi er gift..

Vi har hatt felles økonomi hele veien. Betaler inn en viss sum hver (jeg litt mindre, han litt mer - utfra årslønna - han tjener mer, jeg mindre) til kontoen som det går lån og regninger fra. Så bruker vi fra min konto til den er tom, og så fra hans konto til den er tom...hehe... Den som har penger på kontoen sin betaler, og når vi har det begge to, så bytter vi på litt. Jeg handler nok mest mat, han fyller oftere bensin. Alt går til alles beste, så her er vi ikke gniene på "mine" og "dine" penger. Har vi lyst til å kjøpe klær eller andre ting gjør vi det, når vi har råd.

Skrevet

Vi bruker til det er tomt:-)

Enda jeg tjener ikke fullt det han betaler i skatt pr. år:-)

Skrevet

Alt er felles av både inntekter og utgifter.

Den som har penger på konto betaler det som dukker opp av regninger, det som måtte bli "til overs" sparer vi felles. Enten til nedbetaling av lån eller til f.eks ferier o.l.

Det er ingenting som er mine eller dine penger, så at den ene ev. tjener mer enn den andre har ingenting å si, for pengene flyter fritt imellom kontoene og begge disponerer alt vi har å rutte med.

Skrevet

Vi har ikke felles konto, men alle pengene er våre.

Vi betaler noen regninger hver, den som har anledning handler mat.

Jeg handler oftest ting til jentungen, men det går mest på interesse =)

Om vi begge er ute og handler, så er det vel 50/50 hvem som betaler.

Siden jeg har mye mindre inntekt enn han for tiden, så betaler han mer enn meg. Og så står vi fritt til å bruke penger på egne ting, f.eks hobbyrelatert, så lenge det gjør at vi blir fri for mat eller strøm =)

Skrevet

Her er alt felles.

Det er som regel jeg som handler både klær og mat så da blir mitt kort brukt.

Regninger blir som regel betalt fra mannens konto da han får den høyeste lønnen. Lån og sant trekkes kun derfra.

Vi tar ofte den andres kort for å handle også. Vi sier som regel fra, men for oss er dette helt vanlig. Har jeg ikke penger og må handle (eller bare har lyst å shoppe) henter jeg mannens kort på jobb også :)

Ene gangen ventet jeg på sjefens kontor (dame som det er veldgi kjekt å skravle med!) hun viste hvorfor jeg var der og ga på ingen måte uttrykk for at hun synest det var rart.

Som regel har han bare penger til å kjøpe seg lunsjmat igjen på kortet etter at regningene er betalt.

Er det noe han skal handle som er dyrt ellers (verktøy feks) tar han bare mitt kort med penger på :)

Her snakker vi også en del om hva vi skal handle. Hvis det er et verktøy han ønsker seg, noe barna må ha eller noe vi trenger/jeg ønsker til huset. Mest fordi vi ikke har råd til å kjøpe alt i samme måned. (Nå må vi kjøpe nye vinterdresser og sko, neste måned tar vi kakeformen slik at vi har den til jul feks i tillegg til at vi får den regningen fra feks forsikringsselskapet)

Skrevet

Her er hans penger mine penger og mine penger mine penger ;)

Me fordeler det utover, den som har penger betaler. Eg kjøper for det meste maten me har, han betaler lånet, faste utgifter, strøm og forsikring. Eg har hatt hustelefonen og ADSL på mitt navn så eg betaler det og bhg.

Dei siste åra så har han tjent veldig mykje meire enn meg så derfor har det vert slik. Nå er eg student og har veldig lite inn så da er det slik enda, han betaler for litt meire mat nå enn før. Når eg er ferdig og får meg jobb så blir det sikkert litt anderledes og da ser eg for meg at eg er den som klarer å spare pengar..........

Det går ikkje nå uansett det da for me har ikkje noko til overs når det kjem ny lønning. MEN me tåler litt meire rente fordet, sida eg ikkje har anna inntekt enn studielån så kan eg jobbe litt i helgene feks. Er ikkje så mykje som skal til

Skrevet

Og dersom noen trenger klær betales det med det kortet det er penger på, uansett hvem klærne skal gå til. Så det er ikke noe slikt at "den tingen er til deg, så den må du betale selv". Har vi råd til at jeg kjøper meg en genser, ja så gjør jeg det uansett hvor pengene kommer fra. Neste mnd er det han som får seg noe nytt. Teller ikke hvem som bruker mest og minst penger på seg selv heller.

Skrevet

Alt er felles!

Vi kjøper det vi trenger. Hvis det er personlige ting kjøper vi det vi ønsker selv hvis det er innen "normal" pris. Dyrere ting som data, finkjoler, høytalere, x-box, smykker osv avtaler vi alltid på forhånd.

Vi har en konto alle pengene kommer inn på, den brukes til å betale regninger, så fører vi over til brukskontoen det vi har igjen å bruke på mat, klær og diverse.

Han har dobbelt så mye i inntekt som meg. Jeg jobber deltid og gjør derfor mer husarbeid og er mer hjemme med barna.

Skrevet

Har vel egentlig delt, han betaler hus og billån, strøm og faste utgifter, jeg betaler maten og det vi ellers måtte trenge:) Han tjener mye mer enn meg, og vi har funnet ut at denne ordningen passer oss:) Men vi sier ikke mine og dine penger, men har ikke adgang eller vet hvor mye som er på hverandres konto:)

Skrevet

Vi har alt felles, men ingen felles konto. Vi betaler litt regninger hver, og ellers ting etterhvert som de dukker opp, og hvis en av oss går tom for penger så overfører bare den andre til den andre. Vi tjener omtrent likt.

Skrevet

vi deler på alt heldigvis, siden mannen tjener penger og jeg studerer:) Vi har hver sin konto men bruker kortene til hverandre, alt etter hvem som har penger.

Regningene betaler vi når mannen får lønn (de fleste hverfall)

Skrevet

Vi har felles økonomi, dvs felles brukskonto (men hver sitt kort) og sparekonto. All lønna og barnetrygd går inn på samme konto, og så betaler vi regninger og bruker kortet når vi vil. Han tjener forresten dobbelt så mye som meg, uten at det begrenser meg i bruk av pengene våre. ;o)

Skrevet

Vi har hver våre kontoer, både til lønn og sparing. Betaler "våre egne" regninger og slikt, men vi kan godt betale for hverandre også. Mest jeg som handler til jentene våre, men det går vel på interessen.

Når vi er ute og handler er det helt tilfeldig hvem som betaler.

Skrevet

Vi deler alt.

har vi penger til overs gjør vi sånn at vi får like mye å rutte med hver:)

Skrevet

Vi deler. Siden vi har en del autogirore og efakturaer og de fleste og største regningene blir trukket fra min manns konto, så setter jeg inn et beløp på hans konto hver mnd.

Ellers så er det sånn at vi handler mat og sånn om hverandre og er den ene tom for penger så settes det penger over fra kontoen til den andre. Vi har også tilgang til hverandres kontoer i nettbanken.

Skrevet

Vi deler! Men han tjener endel mer enn meg da;)

Skrevet

Vi er heldige og har god økonomi, men den er noe skjevt fordelt ved at han tjener dobbelt så mye som meg. Derfor fordeler vi utgiftene på denne måten:

Huslån: Jeg overfører 10.000 til ham hver mnd., han betaler resten (ca. 17.000)

Billån: Han betaler

Studielån: Vi betaler hvert vårt

Strøm/nettleie: Jeg betaler

Forsikringer: Han betaler

Barnehage: Han betaler

Drivstoff til bil/motorsykler: Den som kjører når bensinmåleren begynner å lyse, fyller opp

Klær/utstyr til poden: Jeg betaler som regel (får barnetrygden inn på min konto)

Mat: Den som handler

Andre ting som f.eks. bøker, CD-er og forbruksting- og tjenester i hverdagen betaler vi litt sånn hipp som happ. Har jeg dårlig råd, betaler han gjerne for frisørtimen, som et eksempel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...