Gå til innhold

Best økonomisk og ta 44 uker permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke så veeldig høy lønn for tia, og ser ut som jeg ikke har noe annet valg enn å ta 44 uker perm....da er jenta bare 9-10 mnd når jeg er ferdig med perm...synes det er alt for tidlig å sende henne i barnehagen...vet ikke helt hva jeg skal gjøre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi skal også ta ut 44 uker permisjon og må sende gutten i barnehage når han er litt over ni mnd. jeg jobber i barnehage selv og har ingen problemer med dette. ikke ennå hvertfall:) men vi er så "heldige" at mannen min jobber turnus, så når han jobber helg har han fri fra mandag til fredag. så da kan han hente gutten i barnehagen etter har har sovet mandag. og ta helt fri fra barnehagen resten av uka.

jeg har selv hatt flere barn på 9-10 mnd i barnehagen og det har aldri vært et problem! :) hvis det er noen trøst? nyyyyt heller den permisjonen du har og ikke la dette ødelegge for deg hvis det uansett ikke er noe du kan gjøre med det:) men anbefaler på det sterkeste en barnehage hvor det er småbarnsavdeling(0-3år), og ikke ei avdeling hvor de har barn fra 0- 6 år.

Skrevet

Om du har lav lønn og pappaen har høy lønn så kan differeansen av hva dere får utbetalt i foreldrepenger faktisk bli en del tusenlapper bedre ved valg av 44 uker perm.

Om du velger 44 uker og ser at du syns det er fryktelig vanskelig å levere et så lite barn i barnehagen så har du likevel muligheten til å ta ulønnet perm videre, eller ev. jobbe redusert

Du sitter jo da igjen med litt mer penger enn om du har 54 ker med 80%.

Hva man gjør er jo vanskelig for andre å si noe om, men jeg er enig i at det er vanskelig å tenke seg å sende en liten baby på 9-10 mndr i bhg.

Det er likevel flere som har gjort det og det har gått helt fint:)

Skrevet

Man får utbetalt mer penger på 44 uker med perm enn hva man får med 54 uker. Så kan man jo prøve å spare litt under permisjonen, og om man klarer det har man jo krav på ulønnet perm etterpå. Kan jo ta en måned eller tre ekstra om du ser dere har penger til det da. Hvis ikke går det nok helt fint med barnehagestart 9-10 måned gammel:)

Jeg jobber bare 50 % natt, så her blir det nok barnehagestart etter de ukene, men jobber så lite samtidig som sambo har en fridag i uka. Blir ikke mye barnehage de første månedene. Så får vi heller øke på når jeg går over i en litt større stilling.

Skrevet

Dette kommer jo litt ann på hvor man bor også... i Oslo er det faktisk ikke så mange barnehager som tar inn barn under 1 år. pga av dette måtte jeg endre permisjonen min til 54 uker. Alternativet hadde vært dagmamma, men da vil jeg helle passe ungen min selv.

Skrevet

Heisann!Jeg skal også ha 44 uker og deretter sende barnet i barnehagen når hun er 9 mnd. Har tenkt på det selv at det er litt tidlig, men det er jo ganske så vanlig nå da!!

Vi skal muligens få mamman min og/eller svigemor til å ha henne en dag i uken+ at mannen min har fri annenhver fredag.

Så det er jo et tips hvis det lar seg gjøre:)

Skrevet

Jeg hadde veldig lyst til å ta ut 80% for at vi skulle få lengst mulig tid med barnet hjemme, men jeg tror rett og slett ikke vi har råd til det.

Pappaen tjener dårlig og har mye gjeld, så vi blir nok tvunget til å korte ned på permisjonen.

Men, fikk et aldeles flott råd fra min jordmor:

Ta ut 100% lønn, sett av så mye penger du klarer hver måned, så kanskje du har råd til å ta ut litt ekstra ulønnet permisjon på slutten :)

Vi går nok for den..

Skrevet

Maya bare regn på det først, for om pappaen har dårlig lønn og dårligere enn deg så kan det være det ikke lønner seg å går for 100% lønn

(om dere tror at dere kan klare dere med80% da)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...