Gå til innhold

sover så dårlig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen flere som sliter med leggkramper og tett nese om nettene og som evt har noen tips til hvordan få det bedre? Er 20 uker på vei, og sliter veldig med å få sove ordentlig om nettene og holder jo samboer også våken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leggkramper JA! Det gjør så syyykt vondt! Våkna to ganger i går morges med kraftige smerter i ene leggen. Gjorde så vondt at jeg begynte å gråte. Gjorde faktisk så vondt at jeg nå er hjemme fra jobb, rett og slett fordi jeg nesten ikke klarer å gå på den foten, føles som gangsperre etter å ha sykla 20 mil på en rusten gammel holk. Gjør så vondt når jeg trør på den foten. Og jobber i barnehage, og der kan man nesten ikke sitte stille. Men har nå begynt å ta magnesium-tilskudd, og kalsium og D-vitamintilskudd, skal visstnok hjelpe.

Så håper jeg blir helt kvitt det :)

Skrevet

Er helt normalt at kroppen blir tappa for magnesium, spesielt hvis man bruker mye data og mobil. Strålinga tapper oss. Og er jo umulig å unngå siden naboen garantert har trådløst nettverk om en ikke selv har det. Så er veldig lurt å prøve magnesium-tilskudd! Men ikke mer en anbefalt dagsdose!

Skrevet

Strålingen tapper oss for magnesium? Hvordan? Dokumentasjon, takk!

Skrevet

Æ søkte litt på nett da det er mange som ofte skriver ting her (som ikke er dokumentert korrekt), og fant vel noe som går på alternativ behandlig (behandling for stråling ol.)

Når det gjelder magnesium for menneskets del så er dette kopiert fra lommelegen.no:

Magnesiums funksjon

Magnesium trengs i mer enn 300 biokjemiske reaksjoner i kroppen. Den bidrar til normal muskel og nerve funksjon, hjerterytmen, styrker immunforsvaret og benmineraliseringen.

Matvarer med magnesium

Grønne bladgrønnsaker, nøtter, ost, banan, fullkorn, avokado og skalldyr har alle mye magnesium.

Symptomer på betydelig magnesium mangel

Tap av appetitt, kvalme, oppkast, muskel svakhet, kramper, personlighetsforstyrrelser. Magnesiummangel fører også til lave verdier av kalsium og kalium i plasma som disponerer for benskjørhet.

Så dersom det skal være snakk om slikt så bør hver enkelt snakke med sin lege, for jeg kan ikke se at magnesiumtilskudd skal være en fordel her...

Skrevet

Står jo muskelsvakhet. Kan jo være en sammenheng der eller? Nei jeg er ikke noe bedreviter eller helsepersonell eller noe. Er så glad jeg ikke har vært plaget med kramper. Men min søster er (hun er også gravid), å hennes triks om natten er å ligge i spenn med veggen på en måte hehe.

Vet hvordan du har det med lite søvn. Har svangerskapskløe og etter 2 mnd med ca ingen sammenhengende søvn på mer enn ca 2 timer om gangen, blir du helt uttafor. Jeg er for tiden sykemeldt for det. Å jeg holder sambo våken. Hehe "desverre" (for min del) er han blitt imun for hundre ganger snuing og makking i sengen, og ut og inn av sengen for vann og tissing hehe.

Gleder meg til jeg får en liten tass som kan underholde meg om natten, nå når jeg er kommet inn i våke rutiner allerede hehe.

Skrevet

Fra Lommelegen:

"Behandlingen ved akutte anfall bør man strekke ut leggmuskelen eller massere den, ev. stå på foten så fort som mulig.

For å forebygge kramper lønner deg seg å strekke leggmuskulaturen godt ut etter fysiske anstrengelser og for øvrig tre ganger daglig (særlig viktig før man går til sengs) og ha en pute eller en liten kasse ved fotenden i sengen for å hindre bøyning av foten samt unngå tung dyne og ev. heve fotenden av sengen 10–15 cm.

Hjelper ikke dette så kan legemidler i samråd med din lege forsøkes. Virkningen av legemidler er ikke godt dokumentert. Forsøk med Magnesium (Magnemin) 10 mmol/døgn fordelt på tre doseringer. I tillegg kan du forsøke Vitamin E 100mg tre ganger daglig i tre uker.

God bedring og lykke til!"

Fra pasienthåndboka:

"Man har ingen god forklaring på hvorfor enkelte sjeneres av leggkramper i svangerskapet. I en studie ble det påvist lavt magnesiumnivå i blodet hos pasienter med denne plagen, men det er usikkert hvilken rolle magnesium har som årsak til denne plagen."

Jeg driter i om det er dokumentert eller ei, så lenge en lege anbefaler å prøve magnesium, så prøver jeg! Funker det ikke, så er det iallefall ikke skadelig..

Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke mer hvor jeg leste om det med stråling og magnesium :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...