AO3 Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 Ble litt inspirert av tråden her inne, om syke gravide. Klart at det å være gravid kan føre til at man blir i så dårlig form at man ikke kan jobbe, ingen tvil om det! Og dette er IKKE et innlegg mot dem som er så uheldige. Jeg har derimot vært så heldig at jeg har vært i fin form hele veien, bortsett fra tre uker med kvalme i begynnelsen, hvor jeg pisket meg selv på jobb likevel - sett tilbake på det burde jeg kanskje ikke ha gjort det, men det gikk nå bra... Har kjent bekkenet litt innimellom, men har fort funnet ut hva jeg kan gjøre for å hindre at det blir vondt. Jeg jobbet 100% fram til og med uke 34, de siste tre ukene før permisjon jobbet jeg, etter eget ønske, ca 80%, kanskje litt over. Jobben ble fint tilrettelagt, slik at jeg slapp de veldig tunge/belastende/farlige arbeidsoppgavene (for det er endel slike der jeg jobber). Jeg fikk stadig vekk kommentarer fra folk - både kolleger, folk jeg deler kontorsted med og ikke minst JORDMOR om at "neimen, jobber du enda?"! Ja - hvorfor skulle jeg ikke jobbe? Formen er jo fin, alle prøver er fine, både babyen og jeg har det supert. En ting er når kolleger er vant til at jenter blir sykmeldt når de er gravide, men når til og med jordmor pusher på at jeg skal slutte å jobbe, når det ikke finnes noen medisinsk grunn til det overhode, da synes jeg det er for galt. For ja, JEG er faktisk gravid, ikke syk! Jeg følte meg sykeliggjort, uten at det var noen grunn til det. Jeg kjenner kroppen min, og følger kroppens signaler. Jeg synes det er helt greit at folk er sykmeldt når det er en god grunn til det, men det er fryktelig trist at gravide generelt blir sykeliggjort! Til og med av fagpersonell!
Pappalille Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Så flott det må være å ha et sånt svangerskap =)! Jeg synes det er helt rart at helsepersonell reagerer... Hvorfor ikke skryte litt og gi deg støtte? Rare greier =)
Elin snart mamma til 3 Skrevet 7. oktober 2008 #4 Skrevet 7. oktober 2008 Ikke for å forsvare jordmor, men kanskje det ikke er så vanlig at jobben er så flink som din til å tilrettelegge... Supert i allefall at formen din har holdt seg bra! Ingenting er så deilig som å føle at man kan gjøre jobben sin og være aktiv selv med bollemage
AO3 Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. oktober 2008 Det har du selvsagt rett i. Men når jeg selv gir uttrykk for at det går helt fint på jobb, og det ikke er noen helsemessige grunner for at jeg ikke bør jobbe evt bør jobbe mindre, skjønner jeg ikke helt reaksjonen hennes... Men jeg vet jo at jeg er heldig som har vært, og er fremdeles 17 dager før termin, i kjempefin form. Det er ingen selvfølge! Men det er heller ingen selvfølge at man som gravid skal være sykmeldt store deler av svangerskapet - vi er alle forskjellige.
Yada Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Skjønner greia. Jeg har ikke klart å jobbe 100% da, hadde veldig lyst til å være minst mulig sykmeldt dette svangerskapet, men måtte pga mye migrene. Prøvde meg framm med forskjellig % og havnet på 50%. Nå i uke 35 jobber jeg fortsatt 50% og det går helt greit. Selvsagt er det slitsomt. Men jeg holder ut, og skal holde ut til permisjonen starter håper jeg. Får mange komentarer på jobben at "jasså du går her enda", "næmmen er du på beina enda" osv osv. Ja hvorfor skulle jeg ikke det liksom? Syns det er fint å kunne gjøre noe, ikke bare sulle og vente. Flott at du har en arbeidsplass som har tilrettelagt for deg! Det er virkelig sån det skal være, når man er gravid og i form. Synd at noen må sykmelde seg fordi arbeidsplassen ikke kan tilrettelegge. Har en veninne som har vært sykmeldt nesten hele svangerskapet, pga at jobben ikke kunne la henne gjøre andre ting , og hun holder på å gå på veggen av kjedsomhet. Sån skal det ikke være! Jordmoren dins reaksjon er litt snodig syns jeg. Det er jo bare bra at man er aktiv og sysselsatt når man er gravid. Slipper å sitte å gruble på alt mulig.
Trillet Skrevet 8. oktober 2008 #7 Skrevet 8. oktober 2008 Hmmm... jeg kan faktisk ikke huske at jeg fikk NOEN kommentarer om at jeg jobbet helt fram mot fødsel. Jeg også hadde et supert svangerskap(bortsett fra i begynnelsen). Jeg var i praksis i sykepleie helt til 3 uker før termin i tilegg tok jeg noen ektra vakter. # 4 uker før termin vasket jeg rundt stue og kjøkken - kjente det i ryggen da, men ingenting et bad ikke kunne fikse. Jeg fikk bare oppmuntring og gode ord om akkurat dette. Men noen spørsmål fikk jeg jo om jeg virkelig klarte å jobbe så lenge... Og det er klart at mange, kanskje flesteparten klarer ikke det, og derfor blir mange overasket når noen gjør det. Men at jordmor liksom pushet på en sykemelding hørtes rart ur.. De skal jo liksom være for aktivitet i svangerskapet og den slags...
Trollunn Skrevet 8. oktober 2008 #8 Skrevet 8. oktober 2008 Kjempeinnlegg meg80!!! Håper jeg får et problemfritt svangerskap jeg også. Må være pyton å gå hjemme og sulle i månedsvis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå