Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 1) Permisjonen blir totalt to uker lengre. Hipp hurra :-) 2) De øvrige 2 ukene blir ikke tatt fra mor (hun har fremdeles 9 "øremerkede" uker. 3 før og 6 etter fødsel). De blir tatt fra den delen foreldrene kan dele seg imellom. Det provoserer meg grundig at dette kalles "mors uker", det er det ikke, det er foreldrenes uker. (Og heri ligger vel dessverre hovedgrunnen til at staten må overstyre oss ... alt for mange damer anser dette som sin permisjon og er ikke villig til å gi far mer enn han absolutt må ta.) 3) Det største "tapet" og noe som burde ergre oss alle, er at heller ikke denne runden har fedrene fått selvstendig opptjening av permisjon. De er fremdeles helt avhengige av mors arbeidsforhold før fødselen, og det er vel strengt tatt dette vi burde bruke energien vår til å klage på.
frk Nilsen Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Må si meg enig med deg tingeling! Godt sagt :-)
Jerrys jente Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 I praksis blir dette at det blir 2 uker MINDRE permisjon på oss som arbeider mindre enn 50%. Far har fortsatt ikke rett på noe utbetaling i permisjonen pga det er avhengig av at jeg jobber 50% eller mer. Jeg jobber 46% og blir rimelig forbannet over at de faktisk tar fra oss 2 uker med permisjon og kaller dette en BRA ting. Det de burde gjøre var å gi far rett til permisjon og rett til å kunne bli kjent med barna sine uavhengig av mors jobb.
Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #4 Skrevet 7. oktober 2008 Helt enig, pappaer burde kunne tjene opp rett til permisjon helt uavhengig av mors aktiviteter. Men poenget med permisjonsendringene mistenker jeg å ikke egentlig handle om far-soenn forholdet, men flere skattepenger i statskassa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå