Gå til innhold

Ble litt overrasket over søsteren min,jeg....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal adoptere fra Thailand. Og har i den forbindelse begynt å diskutere navn og greier. Etter mange alternativ, endte vi opp med Håkon. (Vi vet vi får gutt:-)

Så sier søsteren min: "Håkon? HÆ? Men i all verden. Du kan da ikke kalle en thaigutt et SÅ norsk navn! Hahaha!"

Det ironiske her er at ssteren min er adoptert fra Sør Korea, og føler at barnet vi får blir en "asiater" og hun selv er helnorsk.

Er det virkelig merkelig å kalle en liten en fra Thailand for Håkon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes ikke det er merkelig å kalle gutten for et helnorskt navn :) men synes søsteren din var litt rar med den reaksjonen, hehe.. ikke vondt ment altså :)

Skrevet

Nei synes ikke det.

Han "blir" jo navnet sitt uansett.

Skrevet

Nei det syns eg ikkje. Har du sett den dokumentaren fra Danmark om storken som ikkje kom?? Der er det ei jente som er adoptert fra India el nok som heiter Signe.

Jobba i sommer med ein som er adoptert og han hette Kristoffer.

Alle eg kjenner har gitt sine adoptivbarn norske navn.

Syns Håkon er eit fint norsk navn og passer da til alle uavhenging av utseende.

Lykke til!!

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe rart. Han blir jo norsk.

Skrevet

Ja er enig i at hun er litt rar. Hun er av den typen som snakker først, og unnlater gjerne å tenke etterpå også.

Skrevet

JEg vet faktisk om en koreansk gutt som heter Håkon. Ser ingen grunn til at du ikke skal kunne bruke hvilket navn du vil - jeg synes ikke det er rart med typisk norske navn på adopterte barn. :)

Skrevet

Synes Håkon høres helt fint ut jeg. Like naturlig å få et norsk navn synes jeg.

Skrevet

Det synes jeg ikke var merkelig, det var et fint navn!

Jeg var mer overasket over reaksjonen til søsteren din. Spesielt med tanke på at hun selv er adoptert og føler seg helnorsk så var det en rar ting å si.

Skrevet

Ja, det er bare slik hun er. Hun er faktisk litt rasistisk ovenfor asiatere. Kommer ofte med kommentarer som: "Det er så stygt med øne uten øyenlokk" osv. (Selv om hun selv kommer fra det landet med smaleste øyne selv)

Skrevet

Helt greit navn det, men jeg ville gitt han et navn som gav han tilhørighet til thailand også jeg da.:D

Skrevet

Jeg måtte tenke meg litt om nå merket jeg. Men etter som jeg leste nedover tråden kom jeg på en jeg kjenner som er adoptert fra sør-korea han heter Jim Roger og det er helt naturlig.

Så jeg tror Håkon blir et veldig fint navn på gutten deres :-)

Skrevet

hm. ok. Min svigerinne har skrevet hovedoppgave om adopsjon og mange av disse barna sliter med tilhørigheten sin desverre, men det er klart dere gjør som dere vil ang. det da.

Skrevet

Vet om ei som er halv-thai, hun heter Vigdis

2 som er adoptert fra India, de heter; Espen og Guro

2 som er adoptert fra Indonesia; Dan Peder og Celinda

Jeg personlig ville gitt et "norskt" navn samt et navn som hadde gitt barnet tilhørlighet til det landet h*n kommer fra.

Skrevet

datterene min er halvt thai og har ikke et navn som gir henne tilhørighet hverken med thailand eller asia. hun heter Lara Isabella og ser 100% thai ut :) for meg var det viktigst at jeg likte navnet og at det kledde henne :)

synes håkon høres helt flott ut jeg :) er vel ikke lenge igjen for dere å vente nå??

Skrevet

Alle jeg kjenner som har blitt adoptert har norske navn, untatt en, så synes ikke det er noe rart i det heletatt. Håkon er forøvrig er flott navn :)

Skrevet

Stinkerbelle, tror du virkelig gutten min kommer til å slite ekstra med tilhørighet selv om jeg døper han Håkon istedet for Pong?

Akkurat på det punktet vet jeg at navnet har lite å si, det er nok andre ting som er viktigere å tenke på enn det.

Ja, det er ikke så lenge igjen nå, vi gleder oss veldig!:-)

Skrevet

Håkon er et fint navn og du kan jo kalle han det selv om han kommer fra Thailand.

Men siden du spør ville jeg nok ikke valgt et norsk navn, men et navn som sto mer i forhold til hans opprinnelse, eventuelt et internasjonalt navn.

Skrevet

Jeg kjenner mange som er adoptert fra kina/korea/thailand og de heter

Marianne, Linda, Dan, Kim Andre osv..osv..

Skrevet

Vi vurderte adopsjon selv.

Tenkte mye frem og tilbake i tiden mesn vi holdt på med prøverør.

Bla dette med tilhørighet, rasisme, mobbing, navn, kultur, hudfarge osv.

Den ene tingen vi ble enig om var at vi skulle ha et helnorsk navn.

Noe et invandrerpar ikke ville valgt til sitt barn om det skulle blitt født i Norge. (De velger jo ofte blandingsnavn som fungerer på begge språkene)

På den måten kunne vi vise "fremmede" bedre at det var vårt barn, tilhørte fullnorske foreldre og var som "alle andre" norske barn.

Mulig det er jeg som i bunn og grunn har litt fordommer i valget, men vi følte det ganske viktig.

De jeg vet av som er adopterte har ikke alltid typsik norske navn. Selv om de ikke er unorske heller.... Jeg har aldri tenkt negativt på det da!

Det var vell heller mine følelser over mitt potensielle barn som var litt "såre".

Dere må velge akkurat det navnet dere ønsker, og Håkon er jo et nydelig navn da :)

Skrevet

Flinke flinke

Det kan verken jeg eller du vite på dette tidspunktet vil jeg tro. Jeg sier bare det som jeg vet min svigerinne kom frem til i hovedoppgaven som hun forøvrig fikk topp karakter på og som ligger til utlån på universitetsbiblioteket.

Det at du ikke vil døpe han Pong kommer vel av din egen smak og at du vil at han skal være så norsk og "din" som mulig vil jeg tro. Som er forståelig.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk spør om noe her inne og reagerer med å gå i forsvar med en gang de får svar de ikke liker..

Vet du, navn har mye med tilhørlighet å gjøre. Feks etternavnet vårt. Det viser jo hvor jeg tilhører, og hvor jeg kommer fra. Hvorfor tror du det har lite å si?

Skrevet

Jeg kjenner verdens søteste thaigutt på 12 år som heter Gaute. Tenker ikke spesielt over at han er Thai og ikke helnorsk. Føler han er like norsk som alle andre.

Ikke noe galt i å kalle et barn som er adoptert for helnorske navn.

Skrevet

Jeg er enig med Tinker'n her!

Jeg synes navnet Håkon er flott, men personlig ville jeg også hatt et ekstra navn som viser hans tilhørighet til landet han er født i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...