Gå til innhold

Er jeg for streng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en niese på 17 år som bor hos meg .

I går ringte de meg fra skolen hennes og sa at hun kom mye for sent og i går hadde hun ikke vært på skolen i det hele tatt.

Hun har hatt veldig frie tøyler her og har fått gjort stort sett hva hun vil.(sove hos venner,venner har fått sove her ,gått på fest osv)mot at hun har gitt beskjed hvor hen hun har vært og når hun kommer hjem.

Jeg sa til henne i går når hun kom hjem (hun kom 30 min for sent inn) at heretter måtte hun være hjemme kl 22.30 og at vist hun kom ett min forsent så må hun være inne kl 22 neste dag.

Hun får ikke sove over hos venner og venner får ikke sove her.

Og vist hun ikke skjerper seg på skolen så får hun ikke lov til å jobbe lenger heller.

For skolen er viktigst og vi vil at henne skal få seg en utdannelse.

Må nevne at hun bor hos meg pga at moren hennes bor i new york og at hun ble sendt til norge av moren sin pga at hun hadde veldig dårlige venner i usa og hun havnet i masse trøbbel der borte..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det hoeres passe strengt ut jeg ;) Det hoeres ut som om hun har behov for grenser.

Skrevet

Jeg glemte å legge til at hun skal til andre tanten sin i helgen for vi skal bort og der har hun husarrest hele helgen....

Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet at det høres bra ut! Men husk at alle restriksjoner du setter må du holde hvis det skal funke! For din egen del bør du da kanskje stramme inn på en ting om gangen. Hvis hu kommer tidsnok hjem kan vel kanskje kompiser sove over hos dere, for da har du jo kontroll på henne! Men enig i at man skal stramme inn når de sklir litt ut! :-)

Skrevet

Vil are si at din søster er ei jævlig dårlig mor! sende ungen sin bort fra seg også så langt! hvorfor kunne de ikke flytte sammmen da? For ei dritt kjerring: All skryt til deg som tar deg av henne. oG nei, syntes ikke du er for streng. Hun trenger tydeligvis grenser. Lykke til!

Skrevet

Strengere straffer o.l virker noen ganger mot sin hensikt. Hvorfor ikke sette seg ned med henne og bli enige om innetider, arbeidsoppgaver, viktigheten av utdannelse osv?

Da har hun en medbestemmelsesrett og det blir lettere å holde reglene for henne fordi hun "eier" de.

Skrevet

Tror ikke du skal fortelle noen at søstra er ei jævla dårlig mor - kanskje hu nå er nødt til å bo i USA akkurat nå! Drittkjærring?? Uff...hardt å si om andres søsken!

Men HI, du er innmari snill som tar deg av niesa di, det skal du ha:-)

Skrevet

Nå er det sånn at min søster er en veldig god mor bare så det er sagt .

Søstern min er gift med en amrikaner og har to små barn sammen med den nye mannen sin .De gjorde alt de kunne for niesen min når hun bodde i usa ,men når niesen min fløy på søsteren min og beit henne i armen mens hun hadde sønnen sin på 4 mnd på armen og hun raserte huset dems og truet med og få mannen hennes sparket fra jobben sin ,da skjønner jeg godt min søster som sendte henne til meg.!!

Skrevet

Jeg skjoenner soesteren din veldig godt.

Til anonym ovenfor: En 17-aaring taaler fint aa bo hjemmenfra!

Skrevet

Dronningen: vi har snakket med henne om det 1000 ganger og hver gang sier henne ja,men så gjør hun stikk motsatt.så det funker ikke.:(

Skrevet

Hmm.. Det spørs, husk hun er 17 år og mener selv at hun er voksen. Hun har jo fått komme og gå som en voksen. Og nå skal hun plutselig behandles som et barn igjen. Jeg hadde tatt en skikkelig prat med henne uansett. De tror de er voksne i den alderen, men de skjønner ikke konsekvensene av sin egen oppførsel. Pluss på hormoner som bruser..

Når jeg var 17 og min stefar prøvde å disiplinere meg så stakk jeg av.. Han var og er en drittsekk da men det jeg prøver å si er at bor det en rebell i henne så kan det hende at kommandoer lokker den frem.

Men det kjempebra at du tar tak :-) Jeg skjønner at du er glad i jenta. All ære til deg som tar på deg et sånt ansvar :-)

Skrevet

Jeg synes det du skiserer høres fornuftig ut, men at du kansje burde satt en tidsfrist på det med overnatting. Om ting går greit kunne hun kansje få ha overnattingsbesøk eller overnatte borte igjen maks en gang pr uke om to uker, eller noe i den dur. Jo bedre hun oppfører seg, jo friere bør hun kunne ha det.

Det kan vel være godt for henne å se at om hun sjerper seg får det noen positive konsekvenser også.

Skrevet

Hun skal jo ikke ha det sånn for alltid ,men jeg må først se at det går bedre på skolen og at hun kan ikke bare skjerpe seg en uke og tro at alt blir som før .Jeg må se det over lengere tid og da skal hun får friheter igjen .Ellers så lærer hun jo ikke noe av det...

Skrevet

Jeg ser ikke bort fra et du har rett i at det trengs mer enn to uker, men jeg tror det kan være lurt å sette en tidsgrense for når dere skal gå gjennom reglene igjen og se om hun har forbedret seg såpass at du kan slakke litt på tøylene.

Skrevet

Kan hende jeg virker litt teit i dine øyne nå men hva legger du i denne settningen: "vi har snakket med henne om det 1000 ganger "?

Jeg leser: VI (altså du og mannen din) har snakket MED henne - ikke diskutert hva hun føler/mener og hva dere føler/mener?

For å bli enige med barn/ungdom i den alderen må man diskutere seg frem til en løsning som passer alle.

Få henne til å tenke litt omvendt:

* Når synes hun det er riktig å være inne? Diskuter dere frem til en tid som passer begge parter. Hva skjer om man ikke holder tiden? HVordan ville hun følt det om dere alltid var forsinket?

* Hva vil hun bli når hun blir stor? Prat litt rundt viktigheten av å gå på skolen og ansvar for egen læring. Ved skulk/ fravær vil det bare gå utover en person - nemlig henne! Hva kan dere gjøre for å støtte henne?

Å lage grenser sammen er for å bevisstgjøre henne på sitt ansvar i samfunnet- altså deres hjem (hvor alle skal trives og ha det hyggelig!)

Å stå med pekefingeren overfor en 17- åring gjør ofte vondt verre.

Skrevet

Vi har gjort alt det ...

Vi har pratet med henne ,diskutert,spurt hva hun selv mener ..

Vi har sagt hvor viktig det er med en utdannelse og at hun har så mange muligheter og hvor stolte vi er av henne.Hun har fått alt tilrettelagt,vi har hjulpet henne med stipend ,sendt klager ,søkt henne inn på skolen som hun vil gå på(hun vil utdanne seg innen mote og fashion)Hun skal få lov til ha fashion show på skolen .

ALT blir lagt til rette for henne også bare driter hun i det.

Det er vel ikke formye forlangt at hun må gjøre litt selv også ,hun er trossalt 17 år og oppfører seg som en 13 åring!

Skrevet

For å si det sånn, hadde det ikke vært for at jeg har foreldre som alltid har oppmuntra meg og pusha meg (delvis pressa) til å gå skole og gjøre det jeg er flink til, til å ta vare på sånne verdier, tenke på framtiden osv, så hadde jeg ALDRI kommet til å gått både vgs og høyskole i strekk, uten å mukke!

Foreldrenes engasjement og foreldrenes oppmuntring og innstilling har så sinnsykt mye å si. Jeg har mange venner som har droppa ut av skolen og havna på litt "dårlige" veier, og der VET jeg at foreldrene har vært slappe til å oppmuntre rundt skole og utdanning.

Så det denne jenta trenger, er så absolutt noen som bryr seg, og hun kan prise seg lykkelig for at hun har akkurat DEG, som gjør det. Og man trenger grenser, men pass på at du får inn oppmuntring der også.

Jeg lærte verdien av å komme meg på skolen og bli noe av meg, fordi mamma sto opp HVER ENESTE dag de to første årene jeg gikk på vgs, for å vekke meg, og pushe meg til å komme meg avgårde. Og det er jeg kjempetakknemlig for nå! Hun viste at det var viktig for henne også, og da smittet det over på meg.

Det er også viktig at dere har en god dialog, og kan snakke om ting. Vis henne at du er der for henne om det er noe hun sliter med eller trenger å snakke om. Er hun ikke motivert - så prøv så godt du kan til å motivere henne. Og fortell henne at så lenge hun følger reglene, så stoler du på henne, og da blir ting mye enklere. Bryter hun dem, er det vanskelig å stole på henne, og da er du nødt til å være litt streng.

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for svar og innspill.:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...