Gå til innhold

Når bør man informere arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke pliktig til å fortelle noe før senest tre måneder før termin. Må søke om permisjon og sånt da.

Jeg har ikke tenkt å si noe før det vises, og man begynner å spørre. Jeg har andre venner enn de jeg jobber med, så jeg har ikke noe behov for å snakke om de på jobben om slike ting.

Skrevet

Når man føler at det er greit, antar jeg. Det er sikkert veldig forskjellig, og hvis man er mye dårlig er det vel naturlig å si det tidligere enn for de som ikke er plaget, etc.

Jeg har tenkt til å si det til min nærmeste sjef i uke 10 - 11, ikke fordi jeg egentlig trenger det, men fordi mitt "snill pike-syndrom" gjør at jeg har dårlig samvittighet for kollegaene mine til våren/sommeren, når vi har høysesong på jobb, og fordi min sjef også skal være borte da er det greit at de er litt i forkant på hvordan de skal løse det når jeg er borte.

Kollegaene mine skal ikke få vite det før tidligst etter uke 12, hvis det er mulig å skjule det så lenge (har dessverre en jobbreise like før, så det er mulig noen fatter mistanke da...).

Skrevet

For mange er det nok vanlig å si det rundt uke 12. Jeg kommer nok til å si det noe før, fordi jeg vet det passer utrolig dårlig ifht jobb at jeg blir borte fra mai - det er den viktigste tida hos oss på jobb - så føler det er riktig å gi beskjed så fort som mulig egentlig så det kan planlegges ut i fra det og det begynner vi med i disse dager.

Skal også på diverse jobbreiser fremmover, og de kommer nok til å merke seg at jeg dropper vinen, noe jeg ellers aldri gjør=)

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å informere før de kritiske 12 ukene er vel overstått. Etter det ser jeg ingen grunn til å holde det hemmelig. Da er det opp til arbeidsgiver når de skal begynne å se etter en vikar. På jobben er det ofte forandringer og da er det greit å være i forkant slik at de kan planlegge samt være forberedt på eventuelle sykemeldinger som man ikke har oversikt over selv... tenker spesielt på høyt blodtrykk for da blir man jo sykemeldt med en gang. Nå er jeg i ulønnet permisjon frem til 1. februar, men har tenkt å forlenge den uansett. Så i neste uke er jeg 12 uker og skal innom jobben og søke om å forlenge permisjonen og informere om den lille som er på vei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...