mamarama og lille banan Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 fedrekvoten blir på 10 uker? det er ikke så bra for vår del, pappen er student....
bompymamma Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 Kjempeflott med økt pappaperm, men ikke hvis de 4 ukene blir tatt fra "mammaen"!!! JA til valgfrihet!!!
mamarama og lille banan Skrevet 7. oktober 2008 #5 Skrevet 7. oktober 2008 2 uker blir tatt fra mammaen, 2 uker blir ekstra
englebarn x 2 Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 For de som får den så. Vi andre mister bare...
Trollmor_83 Skrevet 7. oktober 2008 #8 Skrevet 7. oktober 2008 Flott at pappaene får mere permisjon, men ikke så bra at 2uker blir tatt fra mor. Det er ikke alle pappaer som kan ta permisjonen pga mange ting selv om de egentlig har krav på det ja, men mange arbeidsplasser er rare. dette betyr at jeg mister 2 uker perm. det da. fy og fy
Gurine Skrevet 7. oktober 2008 #9 Skrevet 7. oktober 2008 Det er sikkert vel og bra. Men Pappa`ne skulle ikke få egen rett til å opparbeide seg foreldrepenger og permisjon enda, og det er noe dritt synes jeg. På grunn av sykdom så går jeg på rehab.penger, og det vil si at vi mister all rett til permisjon og foreldrepenger, begge to. Det er blodig urettferdig synes jeg. Er det liksom forbeholdt alle friske og arbeidende mødre å få barn liksom? Min samboer jobber jo 100%, men får ikke en eneste uke med permisjon Dette var en litt annen diskusjon, men urettferdig synes jeg det er..
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 7. oktober 2008 #10 Skrevet 7. oktober 2008 Det stemmer jo ikke, det er ikke innfridd, les linken her, står litt nedover på siden: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/statsbudsjettet/artikkel.php?artid=173494
tett og nett Skrevet 7. oktober 2008 #11 Skrevet 7. oktober 2008 jeg har gått sykemeldt nå hele svangerskapet og før. jeg har krav på permisjon med penger. tror nok du også har krav på d. Du må fast inntekt siste 6måndene...... det har man jo uanz om d er sykepenger rehab.penger eller vanlig lønn. sist regnet de ut hva far skulle ha uti fra hva han tjente. rart vis de skal forandre på det
erteposen + 4 Skrevet 7. oktober 2008 #12 Skrevet 7. oktober 2008 Helt topp!! Men han kan jo ta pappaperm som student? Det har min gjort:)
Gurine Skrevet 7. oktober 2008 #13 Skrevet 7. oktober 2008 For å få rehab.penger må man ha vært sykmeldt i ett år. Jeg startet opp med rehab.penger i april, etter å ha vært sykmeldt i et år, og har termin 26 desember, altså så har jeg derfor ikke hatt noen inntekt fra arbeidsgiver i 6 av de 10 siste månedene før fødsel. Jeg får jo utbetalt engangsstønaden, så det er jo ikke det det går på. Men syns det er urettferdig at pappaen ikke har noen rettigheter med tanke på permisjon, bare fordi jeg ikke har vært i jobb. Da burde hans jobb telle. Vet at dette har vært oppe til vurdering. Skrev til og med under på en underskriftskampanje som var om emnet for en stund siden. Men det går nok lang tid før de kommer noen vei med den saken...
Pappalille Skrevet 7. oktober 2008 #14 Skrevet 7. oktober 2008 Det er egne regler for rehabilitering.
82glad Skrevet 7. oktober 2008 #15 Skrevet 7. oktober 2008 Men hvis far er student, så kan du få hans kvote ('',) D fikk i allefall vi.. var til samtale med NAV, og da fikk vi beskjed om at vi bare skulle skrive: " Far er student, mor overtar fars uker/ fedrekvoten" i merknader-feltet i søknaden.
raia81 ♂2008 + spire 2010 Skrevet 7. oktober 2008 #16 Skrevet 7. oktober 2008 Gjelder desverre for fødsler fra og med 1.juli..... Men det er kjempebra!!!! Ja, til mer likestilling
siddismamma Skrevet 7. oktober 2008 #17 Skrevet 7. oktober 2008 Artikkelen du viser til er jo et år gammel og omhandler jo budsjettet for 2008. Det er forslag til 2009 budsjettet som er lagt fram nå. Budsjettet er ikke vedtatt enda, men det foreslås at pappapermen økes til 10 uker for barn født etter 01.07.09. Les her: http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=537950
Mars11 Skrevet 7. oktober 2008 #18 Skrevet 7. oktober 2008 Hvor blir det av valgfrihet? Det er ikke alle det passer for å ha lengre pappaperm - og det er jo dumt at mamma mister 2 uker dersom ikke far har anledning til å ta evt utvidet pappaperm. I jobben til mannen min er de 2 stykker som sitter på helt forskjellige oppgaver - det er ikke bare å ta permisjon og glemme jobben!... Vi sliter med å få til 6 uker pappaperm pr i dag, kan ikke skjønne hvordan vi evt skal klare at han tar ut 10 uker. Og ikke er det aktuelt for oss å dele opp permisjonen i "annen hver uke", slik at han f.eks er hjemme 1 uke mens jeg er på jobb osv - for min jobb er det mer eller mindre håpløst.
siddismamma Skrevet 8. oktober 2008 #20 Skrevet 8. oktober 2008 Forstår ikke at dette kan være så stort problem jeg. Med tidskontoreglene, så kan jo far ta ut sin perm som feks 1 dag i uka etter at mor er tilbake i jobb. Bør jo kunne gå an i de fleste 8-16 jobber. Kan gi barnet en mykere start på barnehagetilværelsen å få være hjemme med far en dag i uka. Og med de nye reglene så vil far ha rett på 50 dager, blir et år med 80% barnehageplass det, om man ønsker å løse det på den måten.
Mrs. Bouquet Skrevet 8. oktober 2008 #21 Skrevet 8. oktober 2008 NEI! Jeg syns ikke det er flott at vi blir frarøvet mer og mer valgfrihet.
Bare™ Skrevet 8. oktober 2008 #22 Skrevet 8. oktober 2008 Jada, så flott å få unnasluntrerne på banen - og jada, så flott å tvinge på fedrene noe de vet de kan få om de vil fra før... Men: De fleste av oss velger faktisk fedre til barna våre som er istand til å ta et valg selv?? Og vi mødrene tjener- ikke sjeldent mindre enn våre befruktere, og dermed så taper man penger ved at hovedforsørgeren blir påtvunget perm han kanskje ikke engang "har lyst på"... Hos oss er mannen hovedforsørger, mens jeg er selvstendig. Hos oss skal han ta store deler av permisjonen, fordi han vil, det passer for OSS, og jeg har mulighet til å være hjemme med de ganske mye. Motsatt hadde aldri latt seg gjøre om JEG var ansatt og jobbet ute... Så for oss blir vi tapere. Vi taper også fordi SoriaMoria løftet om lavere fastpris for barnehager ennå ikke er innfridd. Ikke har tilskuddene til barnehagene økt i tråd med lønnsøkningen til de ansatte heller, så at kvaliteteten på barnehagene øker i tråd med utbyggingen tror jeg like mye på som at Jesus faktisk gikk på vannet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå