Gå til innhold

Amming og EL etter at mensen er kommet tilbake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde ikke EL i dag, i motsetning til hva jeg hadde regnet meg fram til. Nå kan det jo hende at EL kommer i morgen eller i løpet av de neste dagene. Men jeg klarer ikke la vær å lure på om EL er hemmet siden jeg den siste uken har ammet en del om natta (pga frambrudd av jeksler hos lillemann som er 13 mnd.)

Noen som har erfaring med dette? Tror dere at en periode med mer amming enn vanlig kan forstyrre syklusen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tja det er svært at sige.. men jeg har ihvertfald erfaret, at da jeg stoppede med at amme om natten (dvs fra ca 24.00 til ca 05.30) så gik min cyklus fra 31-33 dage til ca 27 dage så jeg fornemmer at det klart har en betydning.

Skrevet

Vet eg inte, men undrar jag också...

Ammar ni om dagen? Jag har slutat att amma på dagen och ammar bara om kvællen, vid 19-tiden och ev 22 och sedan 05.00. Tror inte att kroppen kommit igång æn, men att den førsøker.

Jag tror att det ær olika før olika kvinnor - och før en del kan nog extra amming påverka. Jag blev gravid 2a gången nær sonen var 15 mån och då ammade jag efter barnehagen vid 16-tiden, vid sovdax, massor på natten och sen fanns det inte så mycket kvar till morgonen. Min syklus var då 40 dagar!!! Så det påverkar nog....

Skrevet

Fikk mensen tilbake da han var 8 mnd. Da var syklusen ganske lang. Vet ikke om jeg hadde EL for jeg testet ikke. Men da jeg sluttet å amme om natten kjente jeg merkbar forskjell på kroppen, spesielt i forhold til våthet i forbindelse med sex (huff, dette ble detaljert).

Normalt ammer jeg nå på morgenkvisten, av og til etter barnehagen og alltid før legging. (Har faktisk sluttet å amme med det ene brystet for sønnen min vil merkelig nok ikke ha det!) Men i det siste har det altså sklidd ut i forhold til nattaming. Lillemann har brukt puppen som smukk fordi han ikke har klart å bruke smukken under tannfrembrudd.. Skal stramme inn på nattammingen igjen - håper bare at ikke kroppen går i dvale! :)

Skrevet

glømde att skriva en sak, men min gynekolog trodde inte att jag hade EL nær perioden var så lång som 40 dagar - tydligvis hade jag det iallafall - eftersom jeg blev gravid. Men det stæmmer det du skriver om att kroppen blev annorlunda nær jag minskade på amningen. Jag hade det precis som du, att det ena brøstet var næstant tomt och hela amningen var istællet før smokk. Nu har jag fortfarande ganska mycket melk, fast jag ammar så lite... jag har också lust på en till, men jag vet inte om jag vill sluta amma helt bara før det... svårt detta.... ska iallafall till legen på mandag också før å se vad man kan gøra...

Skrevet

Jeg er heller ikke innstilt på å slutte å amme for å bli gravid, selv om jeg har veldig lyst på en til så fort som mulig! Har en god del melk i det fungerende brystet jeg også.

Har tro på at det skal klaffe dersom jeg dropper nattammingen (som jeg uansett godt kan være foruten!). Har hørt at hver gang man ammer skilles det ut hormoner som hemmer EL. Men har også inntrykk av at det er nattammingen som gir mest effekt - både med hensyn til melkeproduksjon og når man bruker amming som prevensjon.

Du får gi oss rapport om hva doktoren har å si om saken!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...