Gå til innhold

Evaluering i bhg idag...Dette "skal" et 1.5 aar gammel barn kunne:

Anbefalte innlegg

Skrevet

- kaste en ball opp i luften

- sparke en ball

- si navnet paa 5 OBJEKTER (mamma teller ikke altsaa)

- peke paa 5 kroppsdeler naar du sier dem

- si minst 3 fullstendige setninger

- kunne minst 20 ord

- kunne hoppe med begge beina samlet rett opp i luften

- sette lokk paa en panne/eske el.

+++

Ble ganske sjokkert eg, for de faerreste paa 1.5 aar kan da ALT dette!? Snuppa kan endel, men ikke alt, og sjefa i bhg mente at vi maatte stimulere henne mer, og gav tydelig utrykk for at hun hang langt etter de andre barna....Provde aa si at det er ikke alle barn som kan alt dette, men kansje de kan andre ting, men det var hun ikke enig i. Dette var absolutt minimun! At snuppa er tospraakelig skulle heller ikke vere noe problem, mente hun, hun laerte da vel like fort fordiom....(det er kjent at tospraakelige barn kan vere litt senere enn ettspraakelige barn, men snuppa kan mange ord paa vert spraak, saa eg synes ikke hun er noe sen egentlig)

Huff, ble bare litt oppgitt:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dummeste jeg har hørt, snakk om en trangsynt bhg sjef, hun av alle mennsesker burde jo vite at barn er ulike og lærer i ulikt tempo!

Tydlig at denne sjefen bare leser bøker og ikke ser hvert enkelt barn.

Ikke tenk så mye på dette, plutselig er er det ditt barn som kan noe som andre på hennes alder ikke klarer enda.

Hvis dette stemmer da må jammen i meg barnet mitt sette i gang å lære en hel del på kort tid, hehe, jeg bekymrer meg ikke i det hele tatt, datteren min har vært sånn siden fødsel at noen perioder "henger" hun etter, så plutselig lærer hun alt på en gang, og kan ofte litt mer enn de andre igjen, slik er det sikkert med de fleste barn, og så lenge du stimulerer barnet ditt normalt går det nok helt sikker bra, har ingen tro på å overstimulere å tvinge barn til å lære noe, det tror jeg har motsatt virkning på de!

Skrevet

Hehe....ja, litt glad at hun ikke har saa mye med barna aa gjore, hun er liksom bare sjef paa papiret, men er aldri der, saa kansje hun ikke vet saa mye om barn?

Provde aa forklare at noen barn kan sikkert dette, mens andre barn kan andre ting, men det var hun ikke saa enig i nei....Lurer paa hvem som lagde den malen eg....?;)

Skrevet

Må bare si at jeg jobber på småbarnsavdeling og der er det ingen i den aldersgruppen som kan alt dette. Dette kravet var helt nytt for meg. Barn utvikler seg da ulikt. Si 3 setninger?? Her heter det seg at 1åringer kan si "et-ords-setninger", 2åringer kan si "to-ords-setninger og 3åringer kan si "tre-ords-setninger". Lurer på hvor hun hadde dette fra?

Skrevet

Hvis dere har fått beskjed om dette, har barnehagen misforstått kraftig. Alle bøkene jeg har lest (og det er faktisk noen etterhvert) sier at barn først ved to års alder skal kunne si setninger med to ord. Og hopping er også de fleste 2 år før de får til, guttene lærer ofte seinere å hoppe enn jenter, sier f.eks Dr Miriam Stoppard i Alt om barnet.

Skjønner at du ble oppgitt, ja.

Skrevet

i all verden hva slags bhg er det barnet ditt går i da.

Jeg har jobbet med barn 1-3 år i 10 år jeg og det er bare tull at de SKAL kunne alle disse tingene i en alder av 1,5 år.

Mange barn sier ikke engang mamma i den alderen.

Jeg har nå lest og lært mye om barns utvikling bådefysisk og psykisk.

Og sett mange hundre barn opp gjennom årene. og skulle de kunne allt dette når de var 1,5 så er de fleste barn jeg har møtt veldig understimulerte.

Kjenner jeg blir sint på deres vegne og om du har mulighet til å få plass i en annen barnehage så hadde jeg jaggu byttet.

Høres jo ut som om denne personen ikke vet hva ho snakker om i hele tatt og ho skal være sjefen i barnehagen, det er skremmende.

Jeg ville vært redd for at mitt barn skulle få følelsen av å ikke mestre ting når de er rundt slike personer.

Noen barn går ikke før de er rundt 1,5 år uten at de er unormalt sene så å forvente at de skal kunne hoppe og sparke/kaste en ball er vel litt teit.

De fleste kan nok navnet på 5 objekter, men det betyr jo ikke at de trenger å kunne si ordet.

Hvis du ber barnet ditt hente koppen og det henter koppen. Ja da vet de navnet på det objektet.

Hvis et barn på 1,5 år kan prate en eller flere fulle setninger så er det tidelig ute. (ikke unormalt tidelig men tidelig.)

Da antar jeg at personen mente at setningene skal ha alle ord , altså jeg sulten er ikke nok men må være Jeg er sulten. jeg vil sove også videre.

Høres ut som at barnehagen setter utrolig høye krav til barna og det kan desverre gå utover barnas selvfølelse, barn skal få ha følelsen av mestring. Det er utrolig viktig for utviklingen, et barn som føler hele tiden at det ikke klarer ting og kommer til kort vil etter hvert bli redd for å prøve.

Skrevet

Hæææ?

Isåfall er min datter VELDIG underutviklet...

Ikke snakker hun setninger, ikke kan hun 5 kroppsdeler, ikke hoppe med begge beina, og hadde aldri fått henne til å si 5 objekter man pekte på av den enkle grunn at hun ikke snakker på "kommando"..

Jeg ble fortalt fra ei som har jobbet 10år i barnehage at kravet for en 2åring var å sette sammen 2 ord i setninger "ballen min" "mamma sin" etc...

Skrevet

Gutten min er ganske flink for alderen og han kan ikke alt det der. Ja ja, det er mye rart fagfolk finner paa!

Skrevet

Uprofesjonell spør du meg. Hun kan ikke ha særlig greie på barn. At barn skal kunne hoppe når de er 1,5? det er heller unntak enn en regel. Ordentlig løping med svevestadie (ikke rask stabbing altså) og hopping er noe som kommer rundt toårsalderen.

Jeg hører så rart om barnehager her inne på dinbaby at nå gruer jeg meg til å sende jenta mi dit. Er redd for at hun skal havne i hendene på inkompetente folk.

Skrevet

oij. det tror eg ikke snuppa kan når hun e på den alderen.. foreløpig e hun 13 mnd men kan kun si mamma,pappa,bø,dee(der) og peker og noen ganger høres det ut som hun sier nei. ellers kan hun vel sparke en ball ikke skikkelig da, bare dulter borti dne med foten. men noe særlig mer enn det kan hun ikke.. hun kaster ting da.. men det gjør vel alle..

Skrevet

Herregud!!! Har dette menneske utdannet førskolelærer?

Det er jo direkte feil det hun påstår! Skremmende og fulstendig unødvendig å si noe sånt. Snakk om å stille krav og uroliggjøre foreldrene helt på feil grunnlag. Hun leter jo etter feil og mangler istedenfor å fokusere på det hun kan. Kjære vene, 1,5 år...

Blir irritert når jeg hører sånt som dette.

Skrevet

Min paa 17mnd kan ikke halvparten av de tingene engang omtrent. Han kan i alle fall ikke navnet paa 5 kroppsdeles og hoppe m begge beina paa en gang.. Men jeg bekymrer meg ikke altsaa..

Skrevet

Hehe....faar jo bekrefta ganske kraftig her at dette ikke er normalt ja, noe eg ogsaa provde aa si til denne sjefen....selv om hun ikke ville hoere det da.

Men men...heldigvis er hun aldri sammen med barna (bare jobber med "papirarbeid", og de som er det er kjempehyggelige folk:) Spurte de idag om denne evalueringen og de bare lo og sa at det var ikke saa viktig....Virket ikke som om de tok det saa veldig seriost, og det er greit, det er jo de som skal vere sammen med dattera min;)

Liker kjempegodt bhg da, bortsett fra denne litt rare dama....Hun kommer til aa bli skuffa over evalueringen da, for det er ingen av de andre barna i bhg paa den alderen som kan alt det heller;)

Kan legge til at det ikke er en norsk bhg da....

Skrevet

Her gjelder det å bli kreativ, så skal ein se at ungane "kan dette"

Setninger og tegnspråk sammen f.eks.

Mallo: peiker og seier brum brum

Til b-hagen forteller me at mallo seier: Se moder, der kjører ein automobil

Mallo: vovva kom, VOVVA

Vår versjon: Kom hit hunden, kom nå.

Mallo: IIIIIIIIIIiiiiiiiiiiii (når ho ikkje får viljen sin)

Vår versjon: moder dette synes eg er urettferdig, få nipsfiguren din øyeblikkelig

Mallo snakker sjølvsagt ikkje i barnehagen fordi ho ikkje vil gjer dei andre barna forlegne, og ho er ein smule beskjeden.....

5 Objekter

Vovva

eh eh eh --> betyr glass, skorpe, frukt

AIAIAIAIAAIAIA --> betyr Maja, Eszter, Zoltan, ZOhar og egentlig ganske mange mennesker som ho er glade i

Me er vel snart oppe i 25 objekter som ho kan navnet på

;-)

Skrevet

syns nå ikke det var så utrolig mye jeg..

snuppen kan alt det bortsett fra 3 fullstendige setninger.. han er nå 21 mnd.. men kunne vel dette også når han var 18 mnd.. og han er ikke noe spesielt tidlig heller.. eller bare motorisk har han vært ekstremt tidlig..

det har jeg forresten også hørt at ikke stemmer.. 1 år et ett ord.. 2 år er 2 ord.. han setter sammen flere ord.. men er jo ikke ordentlige setninger..

Skrevet

Min 14 månedering kan ingeting av dette, så da er vel han litt treig han da...

Skrevet

Om man skal gå slavisk etter denne listen, tror jeg det er mange barn som blir stemplet som etterslengere. Tror du kan ta det med ro. Har 4 tospråklige tanteunger, en av dem var tidlig ute motorisk, men snakket ikke før han var 3 år, en annen var tidlig ute med språk, men gikk ikke før hun var 14 eller 15 mnd.

Skrevet

Hadde det vært en test for å se på utvikling, hadde det vært helt greit, synes jeg. Men hvis hun mener at barnet ditt er seint utviklet fordi hun ikke klarer alt dette, sier det mest om sjefa. Men, har erfaring med at sjefene sjelden har mest peiling i barnehagene.

Skrevet

Jeg ville heller sette spørsmålstegn ved utviklingen og utdanningen til hun somm sa dette....

Det er vitenskapelig bevist gjennom maaaange studier at tospråkelige barn er ca 6 mnd senere (gjennomsnitt, selvfølgelig store variasjoner) med språk enn et språkelige barn. Det er klart det tar lengre tid å sortere og lære seg dobbelt så mange ord ....

Synes også resten av listen av rimelig opptimistisk for hva som er minimumskravet... tror de aller færreste 1.5 åringer hadde stått med glans på denne 'prøven'

Skrevet

Nei, dette kan umulig stemme! Gutten min, som nå er snart 4, kunne ikke alt dette da han var halvannet....det er vel først når de nærmer seg 2 år at de begynner å sette sammen ord til setninger...så dette var vel drøyt syns jeg;o/ Det går veldig i rykk og napp med utviklingen i den alderen, og selv noen kan være sent ute med språk og/eller motorisk betyr ikke det at de fortsetter å være sent ute....selv om en kan være sent ute motorisk for eks, vil jo alle være veldig like i tre-fire års alderen;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...