thirty-two Skrevet 6. oktober 2008 #1 Skrevet 6. oktober 2008 frøken er snart 20 mnd, men snakker ikke! Ser at andre barn (nabo, bhg, venner, osv) i samme alder sier en del ting: Ha det, bil, takk, pus, brød .... men ikke frøkna mi: hun sier: mamma, pappa og kanskje 3 ord til (ikke bil, takk, ha det....) ikke navnene på storebror og søster bør jeg blir bekymret?
2 Sommerbarn Skrevet 6. oktober 2008 #2 Skrevet 6. oktober 2008 Gutten min på 17 mnd sier ikke et eneste ord. Han babler mer og mer i "setninger", altså mer tonefall og nye bablelyder. Han har ingen forståelige ord enda. Jeg ser også at unger på hans alder har mange ord og begynner å bli bekymret. Jenta vår begynte å snakke da hun var 11 mnd. Det er jo veldig forkjell på unger, men synes det begynner å bli litt vel lenge å vente på det første ordet nå. Hvis det går mye lenger så tar jeg kontakt med helsestasjonen.
trompetisten Skrevet 6. oktober 2008 #3 Skrevet 6. oktober 2008 Nei! De lærer seg å snakke i forskjellig tempo, er jo en liten "kode" de skal knekke. Mini her i huset var sikkert rundt 2 år før hun begynte å komme med litt flere ord enn mamma og pappa, og derifra gikk det veldig fort før hun snakket i hele setninger. Venninna hennes, 1 måned yngre, begynte med ord ganske mye tidligere. Likevel snakker hun mer utydelig/mindre sammenhengende i dag. Så de har utviklet seg forskjellig, og i forskjellig rytme, men de er like normale begge to.
thirty-two Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. oktober 2008 Ok-- godt å høre (at jeg er ikke alene)... Frøken har 100% språkforståelse... forstår absolut alt vi sier til henne (i 2 språk)... nikker for ja og rister på hodet for nei... kanskje det er som du sier... koden som må knekkes.. (akkurat som med lesing..)
Synnøve_Solbakken Skrevet 6. oktober 2008 #5 Skrevet 6. oktober 2008 Helt normalt, vet om flere som har vært nærmere 2,5 før de begynner å snakke nevneverdig. De er helt normale. Dersom barnet er tospråkelig er det vanlig at de er litt senere med å snakke, selv om de forstår begge språk.
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 6. oktober 2008 #6 Skrevet 6. oktober 2008 Sønnen min snakket ikke i det hele tatt før han var 2 år og 2 mndr. Han ble alltid sammenlignet med fetteren som er to uker eldre. Han var alltid tidlig ute med alt, så jeg følte virkelig at det var noe galt med min sønn. Men så plutselig, da han begynte i bhg, ble han NØDT til å snakke for å bli forstått (vi forstod ham jo hele tiden). Da kom flere ord for dagen, og i løpet av en mnd snakket han masse. Og reint. Plutselig var han en av de flinkeste i bhg til å snakke, og snakket MYE bedre enn fetteren! Så ikke fortvil. Plutselig snakker frøkenen din som en foss!! )
gerd Skrevet 6. oktober 2008 #7 Skrevet 6. oktober 2008 Det viktige er at hun har språkforståelse. Min eldste var svært tidlig med språket og snakket laange setninger med skikkelig rulle-r da hun fyllte to år. Min nr to er akkurat fyllt to år nå og hun har nettopp lært seg å sette sammen to ord og har først nå fått fart på ordforrådet sitt. Jeg engster meg ikke :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå