Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2008 #1 Skrevet 6. oktober 2008 Oldemoren til datteren min på 6 år døde i helga. Hun har hatt ganske mye med henne å gjøre. Vurderer å ta henne med i begravelsen. Hva mener dere?? De rundt meg mener hun er for ung.
hit og dit Skrevet 6. oktober 2008 #2 Skrevet 6. oktober 2008 Synes det er naturlig å inkludere barn i slikt eg. Var sjølv med på farfar og olderfar sin begravelse som 6-åring. Det er jo ikkje skremmande i begravelser, og å holde barna borte kan muligens gjer døden til noko meir skummelt enn den trenger å vera.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2008 #3 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg hadde tatt henne med. Hadde tatt henne med uansett alder. Hadde med meg sønnen min på ett år i begravelse i sommer. Vet at den avdøde ikke hadde ønsket det på noen annen måte, så da får andre bare mene hva de vil.
Bunnies by night Skrevet 6. oktober 2008 #4 Skrevet 6. oktober 2008 Ville tatt henne med - døden er en naturlig del av livet... og begravelser er en fin måte å si farvel på, synes ingen er for unge til å være med:)
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2008 #5 Skrevet 6. oktober 2008 Vi er i eksakt samme situasjon, og i dag har vi vært på minnestund med åpen kiste. Ungen fikk gjøre det den følte for, og strøk sin oldemor på kinnet mange ganger. Jeg var der hele tiden, og barnet hermet litt etter meg, da jeg tok på min bestemor. Gråt hører med, det betyr ikke at det er traumatisk. Barnet var med der, og skal også i begravelsen. Tror barn tar det bedre enn vi tror, og gjør vi det til en naturlig ting, så går det så greit det kan. Barnet har også behov for å bearbeide sorg, og måten er ikke å bli holdt utenfor. Det er greit å være lei seg, og å gråte. Dette har jeg sagt mange ganger i dag. Jeg husker bedre de begravelsene jeg IKKE fikk gå i som barn, enn de jeg var i.
Itsrejk Skrevet 6. oktober 2008 #6 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg ville helt klart ha tatt henne med. Ville ha prata masse med henne på forhånd, og forklart (helt konkret) hva som skulle skje. Regner med dere har prata om at oldemor er død, og at det betyr at hjertet ikke slår lenger, at hun ikke puster mer osv? Så ville jeg har forklart at oldemor blir lagt i ei trekiste som kommer til å stå foran i kirka, at alle dere som var glade i henne skal samles for å si "ha det" til oldemor, og for å være sammen med hverandre nå som dere er lei dere for at hun er død, men glade for at dere fikk lov til å være sammen med henne da hun levde. Forklar at det vil være en prest der som skal snakke om oldemor, at noen kanskje vil gråte - og at det er helt greit osv. Og oldemor skal begraves ville jeg vært nøye med å forklare at kista skal senkes ned i et svært hull som er gravd ut i bakken, og at jord skal kastes på kista. Hvis hun skal kremeres ville jeg ha forklart at kista blir satt inn i en bil og kjørt vekk. Svar så konkret som mulig på jentas spørsmål - men vær åpen for litt filosofiske diskusjoner også, så lenge det er på hennes initiativ. En seksåring forstår veldig mye, og jeg ville ikke ha vært i tvil - vel og merke så lenge jenta selv har lyst. Viktig å ikke tvinge henne om hun synes det er skremmende, selvfølgelig.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2008 #7 Skrevet 6. oktober 2008 Tusen takk for alle svarene. Da tar jeg henne med. Fikk bekreftet mine holdninger og magefølelse rundt dette i innleggene deres, så takk igjen:) HI
birrisj05.02.09 Skrevet 7. oktober 2008 #8 Skrevet 7. oktober 2008 Det er jo INGEN som kan komme å påstå at et barn ikke kan ha like sterke bånd og like sterke følelser som oss voksne. Barns sorg er like viktig som vår, og jeg ville helt garantert tatt med barnet mitt om det var bare 3 eller 4 år også, i en sånn situasjon. Barnet trenger også å bearbeide følelsene sine, og føle seg inkludert. Det er mye et barn ikke forstår, men det skal også sies at det er mye de faktisk forstår også. Synes absolutt ikke man skal ta ifra en sånn mulighet fra barnet. Barnet trenger det også. Sorg og dødsfall er noe man skal ta på alvor, og det er bedre at de får et forhold til det tidlig enn at det kommer som et sjokk på dem senere. Så ta med 6-åringen du, det tror jeg nok hun setter pris på!
Trollemor og snuppa! Skrevet 7. oktober 2008 #9 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg ville tatt henne med.. Hun må jo få ta farvel med sin oldemor hun også.... ? Hun skjønner jo at hun er borte... Snakke mye henne om det som skjer slik at hun skjønner mest mulig, så tror jeg barna har godt av å oppleve alle aspekter av livet..
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #10 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg ville helt klart tatt med meg barna i begravelse til Oldemor Oldefar, Bestemor Bestefar etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå