LilleLykkeMor Skrevet 6. oktober 2008 #1 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg ser det er mye diskusjon på om man skal ha manuell eller elektrisk pumpe. Men må man ha pumpe? Kan man ikke bruke hendene?
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 6. oktober 2008 #2 Skrevet 6. oktober 2008 Man kan håndmelke ja, men det har jeg egentlig aldri prøvd. Virker veldig tungvint. Jeg hadde kjøpt en manuell pumpe, men pga ammeproblemer i starten måtte jeg ut og kjøpe en elektrisk også. Nå ammer vi som planlagt, men jeg må si at pumpene er det beste kjøpet jeg har gjort på lange tider. Plutselig sover snuppa litt lenge og puppene mine holder på å sprekke. Da er pumpa gull verdt! Og bonusen er at det nå er massemas av morsmelk i fryser'n til senere bruk
surinius Skrevet 6. oktober 2008 #3 Skrevet 6. oktober 2008 Nei man må ikke ha pumpe,, Jeg gidder ikke å kjøpe en pumpe denne gangen, hadde en sist som knakk. Fikk en ny, og det samme skjedde med den. Var chicco sin..så ikke kjøp den om du skal kjøpe. Det endte med at jeg måtte håndmelke en kveld, og det gikk mye fortere enn å pumpe seg, så jeg fortsatte med det resten av ammetiden. Var heller ikke vondt å håndmelke, slik som det er når en pumper om man er sår. Så her blir det ingen pumpe denne gangen ) + at det blir mindre søl, og mindre å koke/sterilisere.
Snuppa_00:13 og Gutt_16:28 Skrevet 6. oktober 2008 #4 Skrevet 6. oktober 2008 Du må ikke ha pumpe men om du får mye melk slik jeg hadde så blir du glad du har en. Jeg kjøpte avent sin elektriske brystpumpe og har vært storfornøyd med den. Nå er det søsteren som låner den til neste mann kommer. Hun har en vanlig men det ble for mye jobb med den, den elektriske var fabelaktig. Jeg pleide å ha brystspreng hver morgen første tre måneder og babyen hadde problemer med å få tak i puppen siden de var overfylte av melk. Da hjalp det å pumpe litt først før hun tok tak. Vi er jo forskjellige men jeg synes at den elektriske pumpa var kjempe bra.
Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #5 Skrevet 6. oktober 2008 Nja, man klarer seg sikkert uten men jeg følte at jeg MÅTTE ha det sist hvertfall Håndpumping er utrolig slitsomt. Veldig greit å kunne pumpe opp et par flasker sånn at man kan dra ut noen timer alene etter hvert for eks Tar LANG tid å håndmelke to flasker på 200 ml..
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Man MÅ ikke ha pumpe, men det er sikkert praktisk. Jeg for min del har ikke kjøpt inn verken flasker eller pumpe. Må vente å se om jeg kan amme osv. Så får jeg heller sende min mor ut på shopping etter dette mens jeg ligger på sykehuset, hehe;)
my71 Skrevet 7. oktober 2008 #7 Skrevet 7. oktober 2008 Det kan være lurt å vente med å kjøpe pumpe til etter fødselen for å finne ut hvordan behov man har. Noen kvinner har masse melk og god utdrivningsrfleks og da er håndpumping en enkel sak. For de kvinner som opplever problemer med amming på sykehuset er pumpen bra verktøy for noen. Det kan være slitsomt å spørre sykehuspersonalet hele tiden. Jeg venter på nr 2, og skal helt klart ha med meg punpe på sykehuset. Jeg hadde masse trøbbel sist, og ble helt satt ut av jordmødre og barnepleiere som kom å dro hardt i brystvortene mine til alle døgnets tider...og dessuten hadde ulike oppfatninger og ulike råd å gi til en høyst usikker og stresset førstegangsfødende. Denne gangen skal jeg være bedre forbredt :-)
LilleLykkeMor Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 7. oktober 2008 Takk for alle svar :-) Jeg mener å huske at min mor ikke hadde pumpe (har søsken som er MYE ungre enn meg...) og likevel hadde vi masse melk i frysen. Kanskje jeg har arvet utdrivingsrefleksen hennes?? Jeg velger å se an behovet, dersom noen jordmødre så mye som prøver å røre puppen min, kommer jeg til å bli sinna. Da sender jeg Pappaen eller Bestemora ut på shopping! Lekker som bare det nå, hvertfall om natten, så det burde være noe tilrettelagt for å få til ammingen :-)
Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #9 Skrevet 7. oktober 2008 Man må vel ikke ha pumpe, men som mange andre her sier så er det veldig godt å ha. Feks kan hende du har massa melk, men babyen din klarer ikke å suge fra brystet, har en vennine som hadde det problemet. Da ble det pumping og flaskemating. Å bruke hendene en el annen gang går vel, men hadde sikkert blitt slitsomt hvis en måtte pumpe seg flere ganger daglig. Jeg kjøpte avent manuell pumpe sist, fikk dessverre ikke brukt den så mye pga at dattern min ikke ville ha flaske før hun var 6 mnd og da var jeg tom for melk. Men en gang som jeg fikk brystbetennelse så var den gull verdt, blev anbefalt å la babyen suge, men det gjorde SÅ sinnessykt vondt, men med pumpen kunne jeg ta det i min egne takt. Håper jeg får brukt den mer denne gangen. Du kan jo vente og se det an om du føler at du trenger en pumpe el ikke:) Lykke til
stinky-monkey Skrevet 7. oktober 2008 #10 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg venter nr.4 og har ikke kjøpt pumpe. Har aldri hatt det til noen av de andre heller. Har aldri måtte pumpe meg, jeg! Hvis jeg skulle vekk, og ungen måtte ha melk, så fikk den mme på flaske :-) Enkelt og greit. Har aldri vært vekke så lenge fra barna når de har blitt ammet at jeg har måtte pumpe meg for å bli tømt. Men det er jo en individuell sak. Alle er forskjellige :-) Ville ventet til etter babyen var født, for å se om du virkelig trenger en.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå