Gå til innhold

Hva er "etisk kjøtt"??

Anbefalte innlegg

Gjest nickedokka
Skrevet

I disse jakttider så kom jeg til å tenke på noen jeg møtte på da jeg skulle servere smaksprøver av viltprodukter. De ville ikke smake, fordi de syntes det var så forferdelig at folk drev og skjøt etter disse vakre dyra. Det var også noe hestkjøtt blant produktene, noe jeg fikk enda flere reaksjoner på.

Jeg kunne ikke godt starte en diskusjon med dem, men nå kom jeg til å lure på om dette er gjengs oppfatning? Er det uetisk å drive jakt? Tror de som synes det at jegere bare er sløve mannfolk som tar en dram til frokost før de stikker ut i skauen og skyter på det som rører seg og håper at det dauer i løpet av dagen?

I så fall; er det bedre å spise dyr som har stått på bås/i bur mesteparten av livet, blitt overfora, transportert i timesvis i bil for så og leies inn på et slaktehus?

For ordens skyld, jeg spiser kjøtt og tror at de fleste tar godt vare på dyra. Men til sammenligning? Er jakt verre enn husdyrhold, og hvorfor??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes jakt er mer etisk forsvarlig enn dyrehold med kjøttproduksjon som mål. Siden de fleste dyr sikkert trives bedre i naturen frem til de skytes enn i fjøset frem til de slaktes. Men begge deler er helt greit for meg.

Men slike reaksjoner har jo ofte mer med følelser enn etikk å gjøre. Det er ikke noe mer uetisk å spise hund og katt enn ku og sau heller, men flertallet av oss lar helst være likevel.

Gjest nickedokka
Skrevet

Ja, jeg har ikke lyst til å spise katta mi jeg heller=) Men nå fikk du meg til å tenke på de robinson- deltakerne som spiste den katta. Der var det jo også masse diskusjoner, mange reagerte fryktelig på det.

jeg er kanskje litt sær, men jeg ser altså ikke forskjellen på om det var en gris eller katt. Selvfølgelig vil man jo heller spise en gris enn en katt, både pga kjøttkvaliteten og det at man gjerne har et forhold til katter som kjæledyr. Men hvis katten er den eneste maten som er tilgjengelig, så skjønner jeg ikke hvorfor det er så ille å spise den? Eller, jeg skjønner at mange ville ha valgt å la katta leve, men jeg skjønner også at man spiser det man har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...