Gå til innhold

Noe spesielt snop en IKKE bør spise...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når en er gravid ?? Er kjempe snopesyk om dagene, og lurer på om det er noe en bør holde seg unna ??? :))))))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste jeg kan komme på er å kutte ned på lakris og saltmat (potetgull osv) om blodtrykket ditt blir høyt:)

Skrevet

hehe... og det er det jeg har LYST på=)

Skrevet

Alt med måte er det vel nåke so heite;-)Men det er ikkje alltid like lett å praktisere,hehe......

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvorfor eller om det er noe stort poeng, men jeg unngår godteri/saft/brus med kunstig søtning. Bare sportadisk bruk. I første svangerskap var jeg veldig søtsugen og da var tørka aprikos det som "redda" meg fra en kjempebaby:)

Skrevet

Joda,men stort sukkerinntak er ikkje einbetydande med stor baby ved fødsel...Risiko eller ikkje,..som sagt,alt med måte...og av og til er ikkje da like enkelt heller....

Skrevet

Om du spiser sjokolade eller aprikoser har ikke noe å si for vekten på babyen din. Begge deler er stapp full av karbohydrater, og som frisk gravid er det bare deg selv det går utover vekta på. Frukt er selvfølgelig sunnere, men likevel masse karbohydrater.

Så fremt du ikke har svangerskapsdiabetes kan du spise som du vil uten at det vil spille noe inn på babyens vekt, men som de andre sier her, alt med måte da....for du får jo mange ekstra kilo:)

Skrevet

Vel det er ikke vanlig å frotse i Fisherman's friend, men min far (som er kjemiker) har sagt at man skal være veldig forsiktig med dem når man er gravid.

Skrevet

jeg unngår kunstig søtning, men det gjør jeg til vanlig også.

men har ikke noen god dokumentasjon å vise til sånn egentlig, bare jeg som mener at vi er første generesjon`s test-kaniner for disse stoffene, og det vil jeg ikke være med på.

se bare hva man lærte av margarinen som kom rundt 60-tallet. den var jo også "så bra" når den kom.

Skrevet

lurt å ikke spise for mye salt fordi det kan gi høyt blodtrykk . Ei heller lurt med lettbrus og andre lettprodukter. Inneholder ofte aspartam og andre skumle saker. Meeen lett er det ikke! De første mnd har jeg hatt helt dilla på popcorn. *sukk*

Skrevet

Ja, styr unna kunstig søtning. Det er alt.

Både lakris og potetgull er jo magiske kvalmedrepere, men det er sikkert ikke ditt problem akkurat nå. Det var alt jeg spiste i en hel uke i begynnelsen... (før jeg oppdaget mariekjeks uka etter.. herrejesus). Men det er i allefall vanlig "kost" for gravide.

Skrevet

he, he...må le litt. Jeg oppdaga også mariekjekt i andre svangserskap.

Skrevet

Ang lettbrus som jeg drikker ;)

Spørsmål:

Jeg lurer på om lettprodukter kan være helseskadelig for fosteret. Kan gravide drikke for eksempel lettbrus?

Svar:

Ja, gravide kan drikke lettbrus. Alle tilsetningsstoffer som er godkjent er risikovurdert. En av de tingene som undersøkes i en risikovurdering er mulig fosterskade. Godkjente søtstoffer skal ikke ha effekt på fosteret.

Vær imidlertid oppmerksom på Mattilsynets råd som gjelder koffeinholdige drikker. Gravide kan drikke:

1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig leskedrikk per dag

eller 3-4 kopper te

eller 1-2 kopper kaffe per dag

Se alle kostholdsråd til gravide.

Dette svaret er vurdert av Ingvild Tømmerberg i Mattilsynet

Skrevet

Ja, mattilsynet har ikke gått ut og forbudt aspartam, men mange blir syke av det likevel.

Reguleringer er jo alltid etterstilt - først må folk bli syke før man etterhvert gjør det ulovlig. En viss "treghet i systemet" vil gjelde alle lover.

Jeg har kuttet helt ut, selv om noen kanskje vil anse det for noe "hysterisk". Jeg tenker på det som å være føre var.

Man sier jo at man ikke skal gi kunstig søtning til småbarn, og da bør man heller ikke ha det i seg som gravid- tenker nå jeg. Men blir jeg tilbudt et glass lightbrus på besøk tar jeg da også imot, jeg bare lar være å kjøpe det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...