Gå til innhold

Dispensasjon for bygging i LNF-område?


Vilhaentil!

Anbefalte innlegg

Noen som har gode eller dårlige erfaringer med dette?

Der hvor vi vil bo er det veldig vanskelig å få tak i tomt, men nå har vi kommet over en i LNF-område. Har veldig lyst å ta sjansen, men om vi ikke får disp. er jo tomten i og for seg verdiløs. Det finne flere nabohus og tomten er i grenser til flere nabohus..

 

Hvor vanskelig er det, og hva er gode argumenter som kan brukes for å få dispensasjon?

 

Jeg er kronisk syk og ett moderne og tilrettelagt hus er noe som ville hjulpet oss i hverdagen, i tillegg er stort sett hele familien vår bosatt i området og dette er også viktig for oss siden vi trenger en del hjelp i hverdagen.. Er det feks noe som blir tatt hensyn til?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke dette blir så lett. Men send et brev til kommunen og forklar saken. Hvis grunneier til tomten dere er ute etter vil selge så kan det være lurt å få en skriftelig bekreftelse på det fra han som dere sender inn til kommunen sammen med deres eget brev.

 

Min erfaring på dette er ikke spesiellt god, vi leide et hus innerst på en stor gård, men boligen tilhørte gården. Vi hadde et ønske om å skille ut tomten og kjøpe huset. Dette fikk vi beskjed om fra kommunen at ikke lot seg gjøre da dette huset befant seg midt i et LNF området. Vår kommune er veldig strenge på slikt, men det kan være verdt å sjekke. Er jo ikke sikkert at alle er så strenge. Kommer sikkert litt ann på hvor dette ligger.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått dispensasjon, og har fått fradelt en tomt i et LNF-område. Jeg skrev en tåredryppende søknad om hvordan jeg ville bo i nærheten av mine foreldre, hvordan jeg ville at mitt da ufødte barn skulle vokse opp i landlige omgivelser, hvordan vi ville være et verdifullt tilskudd til kommunen, at ikke alle kunne bo i byggefelt, hele pakken.

De gav totalt blaffen i mine veloverveide ord. Det sa de til meg. De så på jorden. Den var såkalt anna utmark, med andre ord, totalt ubrukelig utmark. Den hadde aldri vært beitemark, aldri brukt til noe som helst, utenom å skygge for solen og forvokst seg på einer.

 

Jeg vet de i kommunen så på muligheten for å skille ut flere tomter i samme område, på at vi kunne bruke den avkjørselen som allerede eksisterer til mine foreldre sin eiendom, og i tillegg ba kommunen oss om å endre litt på der vi skulle bygge huset, for at det ikke skulle ruve i terrenget.

 

Hele prosessen er vannvittig langdryg. Vi fikk som sagt frådelt en tomt i et LNF-område, naboen fikk det ikke. Grunn? Det hadde vært beitemark i hine hårde dagar. Du er prisgitt hvem som stiller fra kommunen på befaring, vi var heldige, naboen uheldig.

 

Vi laget avtale med den opprinnelige tomteeier at vi betalte for alt ifm dispensasjonssøknad, og om den ikke gikk gjennom, så var vi ikke forpliktet til å kjøpe tomten (som da hadde hatt null verdi for oss). Vi har hatt utgifter på rundt 25 000 kroner, tror jeg. Det er gebyr for kartforretning på ca 20 000, og saksbehandlingsgebyr eller hva det var på rundt 5000.

 

Var dette til hjelp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...