Gå til innhold

svangerskapsforgiftning - hva er det egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg fikk beskjed om at uratprøven min var for høy i dag, og at det kunne indikere dette. men blodtrykket er bra, og jeg har ikke eggehvitte i urinen. så jeg kunne reise hjem, men skal tilbake på kontroll torsdag. lurer på hva som skjer :-s er i uke 36 nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uratprøve?

Om blodtrykket ditt er fint, og du ikke har proteiner i urinen har du over hodet ingen ting å bekymre deg over ang svangerskapsforgiftning. :)

Skrevet

Nei, jeg synes det var rart også, men det er ikke jeg, men legen som sa det;) jeg skal iallefall inn igjen og ta flere prøver på torsdag fordi han ikke ville jeg skulle gå en hel uke uten kontroll. er vanligvis til kontroll hver mandag. det skal jo sies at jeg har diabetes og høyt blodtrykk til vanlig, men går jo på medisiner så blodtrykket i graviditeten har vært veldig fint... :) alt bortsett fra uratprøven så fin ut. men nå har jo ikke jeg den fjerneste anelse om hva urat er da ...hehe

Skrevet

Jeg kjenner ikke til uratprøve, men ved å google det fant jeg at høye verdier urat i plasma- og serum kan indikere preeklampsi/svangerskapsforgiftning (blant mye annet). Hentet fra: http://www.stolav.no/stolav/virksomhet/behandling/laboratoriemedisin/enheter/medisinsk+biokjemi/Lab/wap/P/nr2250.htm

Jeg fant også at svangerskapsforgiftning opptrer hyppigere hos blant annet kvinner med diabetes. Så det er fint legen din er litt i forkant selv om du ikke har høyt blodtrykk eller protein i urin nå:-) Du trenger ikke bekymre deg nå som de følger nøye med på kontroller. Hvis du skulle få høyt blodtrykk og protein i urin vil de vurdere ut fra hvor høyt/mye det er. Dersom det bare er litt forhøyet ber de deg om å ta det veldig med ro og slappe av, blir det høyere vil de kanskje innlegge deg for å følge ekstra godt med. Skulle det bli så høyt at babyen får det bedre på utsiden velger de å starte fødselen, du er jo så langt på vei at du trenger ikke bekymre deg for det heller -babyen er klar:-) Men selv om du får svangerskapsforgiftning trenger det ikke å bli spesielt alvorlig.

Lykke til og klem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...