Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Håper at jeg kan få kontakt med andre nordmenn som bor i Dublin.

Jeg har nettopp flyttet til Irland og er litt usikker på hva jeg skal gjøre med trygdeordninger. Kan jeg beholde medlemskapet i folketrygden og hvordan fungerer det Irske trygdesystemet? Er usikker på hvordan jeg skal gå frem da jeg har fått motstridende svar fra NAV. Jeg er fortsatt medlem i folketrygden idag, og jobber ikke.

Jeg har søkt på PPS. Ønsker å begynne i jobb, men ønsker å vite hvordan dette påvirker medlemskapet i folketrygden først.

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Dublin!

Jeg har dessverre ikke noe fornuftig svar til deg, strever med noelunde det samme selv... :) Vi flytter til Naas/Newbridge om en uke. Jeg er foreløpig i mamma-perm, og derfor beholder jeg medlemsskapet i folketrg til jeg er ferdig med denne.. Men har foreløpig ikke fått svar på Nav hvordan jeg skal gå frem i forhold til det irske trygdesystemet i denne perioden. Jeg vet heller ikke hvordan mitt meldemskap blir etter endt perm. Det blir litt frem og tilbake med Nav, men nå venter jeg på svar fra Nav - Utland ang både barnetrygd, kontantstøtte og hva som skjer med medlemsskapet i folketrg.

Hvordan gikk du frem for å beholde ditt medlemskap i folketrygden??

Min mann jobber for et irskt firma, og han har fått PPS. Vi har informert både skatteetaten og Nav om dette. Vi venter i spenning på svar om han blir "utflyttet" fra Norge eller om det bare blir registrert en adresse på ham i Irland, det er status for øyblikket.

Så da er det vel bare å smøre seg med tålmod.... :):) Hadde dog vært kjekt å høre hvordan det løser seg for deg og tar med glede imot tips om hvordan vi kan forholde oss til både Nav og det offentlige i Irland...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...