anjaslilje Skrevet 6. oktober 2008 #1 Skrevet 6. oktober 2008 Selv er jeg syk idag,og måtte derfor ty til hjelp av bestemor til lille. Lille har nemlig ikke bhg idag. Merke jeg savner lille fælt og får litt dårlig samvittighet. Misforstå meg rett besteforeldrene vil mer enn gjerne passe,og lille storkoser seg der. Men allikevel føler jeg meg som en "dårlig mor" når jeg ikke har lille selv. men noen ganger er det så utrolig godt å få litt tid til å hente seg inn igjen. spesielt nå som jeg er syk.. Hva mener dere om dette?.. kom gjerne med deres synspunkter!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 6. oktober 2008 #2 Skrevet 6. oktober 2008 Vi bruker svigermor (som er pensjonert) litt i hverdagen hvis jeg allerede jobber kveldsvakt og gubben i tillegg ikke slipper unna på jobb. Eller nå som jeg har vært kanondårlig i svangerskapet - da har både svigermor og mamma stilt kjempemasse opp med alt fra barnepass til husvask. Gull verdt. Klart man kan få dårlig samvittighet, men så lenge jeg ser at de har glede av det og alltid sier jeg må spørre hvis det er noe så gjør jeg det og legger samvittigheten langt baki hjernebarken )
anjaslilje Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 6. oktober 2008 takk for sva yaddaline flere med synspunkter på dette?
3xMamma :) Skrevet 6. oktober 2008 #4 Skrevet 6. oktober 2008 Herregud! Bruk nå besteforeldrene! Du er jo syk! Svigemor var dagmamma en periode for oss. Vi bruker bestemødrene (og til og med oldemor!) ved feks foreldremøter, trening, for å handle alene eller bare for å gå tur. Man må tenke på seg selv. Man er ikke bare Mamma! Man er jo også den jenta man var før man ble mamma!! SÅ, ikke ha dårlig samvittighet, bruk besteforeldrene!!!
bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 6. oktober 2008 #5 Skrevet 6. oktober 2008 jeg bruker besteforeldre mye. har en gutt på 14 mnd. og en samboer som er på sjøen 5 uker i strekk. og jeg har ikke dårlig samvittighet. han koser seg sånn hos min mor at han blir sinna på meg når jeg kommer for å hente han. misforstå meg rett nå. jeg storkoser meg sammen med lucas. vi går på lekeplassen, spiser av og til vafler til lunch. og alltid middag sammen. vi har det rett og slett kjempekjekt. men av og til må jeg få gjort ting. og av og til er det deilig å bare være helt alene og slappe av. da får jeg mer overskudd til å gjøre ting sammen med han også. vi bruker en del besteforeldre når sambo er hjemme også. sånn at vi kan gjøre kjæresteting sammen. viktig det også.
MilleMamma84 Skrevet 6. oktober 2008 #6 Skrevet 6. oktober 2008 Mamma spør ofte om lillemor vil komme dit og ligge over, også i ukedagene. Jeg er alene med henne i uka og har til tider vært ganske kvalm og i dårlig form. Mamma og stefaren min elsker å ha henne der og hun trives kjempegodt. Mamma er så flink til å leke med henne, male, tegne, klippe og lime, gå i fjæra, i skogen, ja sånne ting jeg gjør med henne. Jeg er gla for at jenta vår er blitt så vant og trygg hos mine foreldre, og synes det er en berikelse for henne. De er så engasjerte i henne når hun er der. Så kan jeg slappe av og samle energi, slik at jeg kan bruke mer tid på henne når hun er hjemme. Jeg kjenner også følelsen "dårlig samvittighet", og den er helt naturlig. Du får trøste deg med at din lille har godt av litt miljøforandring og at det er fint at hun får muligheten til å bli ordentlig trygg på besteforeldrene. Hun har det vel kanskje artigere der enn hjemme hvis du er syk=) Syns du høres ut som en god mor jeg=)
Trillet Skrevet 7. oktober 2008 #7 Skrevet 7. oktober 2008 Vi bruker også besteforeldrene på begge sidene, pluss oldemoren (bare 64 år) til henting i barnehage og overnatting. besteforedlrene selv som spør om hun kan overnatte der, og ofte vil bestemoren selv hente henne i barnehage. Noen vi er noen ganger avhengig av at hun kan levere henne i b.hage på grunn av vår jobb. Men med den jobben jeg hadde før den jeg har nå var vi nesten daglig avhengig av bestemor og oldemor(de som har mest tid) både for å levere og hente i barnehage. Det gikk utover min samvittighet både for jenta vår og besteforeldre at jeg var nødt til å bytte jobb. Nå er det mye lettere siden vi nå ofte slipper å spørre om hjelp.... Men ikke ha dårlig samvittighet for at besteforeldrene har ungen din litt. Det har dere alle godt av: Du får slappet av, de blir kjente og trygge på hverandre.. Nei det er godt med familie som stiller opp!! Gull verdt! God bedring!
erteposen + 4 Skrevet 7. oktober 2008 #8 Skrevet 7. oktober 2008 Vi bruker ikke besterforeldre til avlasting siden de går i full jobb og har mye på plakaten, men ser ikke noen grunn til at du skal ha dårlig samvittighet om du er syk og besterforeldrene vil stille opp. Synes av og til at en del småbarnsforeldre forventer for mye avlasting av besteforeldre, men det er en helt annen diskusjon:) God bedring!
Randis Skrevet 7. oktober 2008 #9 Skrevet 7. oktober 2008 Hei, vi har det slik som jajaaa. Får barenvakt når vi trenger det. F.eks. sykehusinnleggelse, sommerfest på jobb og slikt. Barna har det flott hos de og trives godt den ene gangen i året vi faktisk har barna borte fra oss. Vi vet vi kan ringe de hvilken som helst tid på døgnet så kommer de om det er nødvendig. Ikke ha dårlig samvittighet du. Barna synes helt sikkert det er topp.
ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 7. oktober 2008 #10 Skrevet 7. oktober 2008 jeg er alene med snart to små, tette....desverre;) den kjærligheten er ikke alltid så lett å forutse.... foreldrene mine og søskenene mine har vært HELT fantastiske !! uten dem veit jeg ikke hva jeg skulle gjort......! får til tider dårlig samvittighet, føler jeg "bruker dem opp"....men som regel er d de som tilbyr seg, ikke meg som spør.... jeg er ikke mye ute av huset da, de passer ikke minsten mens mamma er på byen i hytt å pine lissom men, d avlaster meg slik jeg rekker rundt med de 1000 andre ting som faktisk må gjøres for at hjemmet vårt "skal gå rundt" ;P -og dette er jeg dem evig takknemlig for !!!
suski22.12.08 Skrevet 7. oktober 2008 #11 Skrevet 7. oktober 2008 Ja- men det er 95% av tiden på bestefreldrenes initiativ. Jeg kommer stort sett sent hjem fra jobb (rundt kl halv seks) og sambo kommer hjem halv fire. Lillejenta blir henta hver dag nesten i bhg av bestemor, som så gir henne middag og vasker henne (!) til sambo henter henne halv fire. Helt fantastisk. Lillejenta slipper å være i bhg de siste masete 2 timene, og besteforeldrene får verdifull tid sammen med henne uten at det går utover "vår" tid. Trenger vi barnevakt på kvelden pga foreldremøte eller noe annet ringer vi ofta til den andre bestemoren for å "veie opp" litt. Jeg tror barna har utrolig godt å tilbringe tid sammen med en "utvidet" familie. Er vel ikke så spennende å se deg snufse i sofaen heller kan jeg tenke meg :-)
toa med 2 jenter og spire:) Skrevet 7. oktober 2008 #12 Skrevet 7. oktober 2008 sviger mora mi passer dem,vis jeg er syk og vi skal noe og hun vil.deter grusomt å være vekke fra dem,men det er godt for dem også.me den veldig dårlige samvittigheten går litt bort etterhvert.gjorde det her.må jo bare.
toa med 2 jenter og spire:) Skrevet 7. oktober 2008 #13 Skrevet 7. oktober 2008 tenk og godt å ha noen som kan stille opp da og som gjør det med glede.sikkert mange som ikke har det også.
Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #14 Skrevet 8. oktober 2008 Her er bestisene så gira på å være barnevakter at de av og til har småen noen timer selv om vi ikke skal noe eller feiler noe ;-) Artig til småen, artig til bestisene og avslappende for foreldrene. Får ikke mer vinn-vinn situasjon enn det. Slapp av, nyt det og bli frisk!
Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #15 Skrevet 8. oktober 2008 vi har svært lite barnevakt både på helger og hverdager.. så hvis folk noen gang tilbyr seg å ha snuppen noen timer så er det ikke nei i vår munn ... Ellers har jeg en fleksibel dagmamma.. så jeg kan sende henne en mld på morran hvis det skulle være at jeg føler at jeg trenger avlastning en dag..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå