Gå til innhold

Noen med ei morkake i veien??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sniker meg inn frea 2tri. for å spørre dere som er litt nærmere fødsel enn meg. Jeg fikk beskjed på UL at jeg har en foreliggende morkake og at det kan bety en del komplikasjoner frem mot de siste ukene før fødsel. Er det noen her som har disse problemene? Legen nevnte store blødninger, mye vondt i magen, og total sengeleie m eventuell innleggelse som behandling. Blødningene skulle ikke være farlige for barnet, men farlig for meg som mistet mye. Noen som kan fortelle meg litt om hva jeg kanskje har i vente??

Nysgjerrig som få!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen??? er dette veldig uvanlig?

Skrevet

Hei! Huffda..

Ja jeg har erfaring med dette, for i dette svangerskapet har jeg hatt (eller har) jeg også foranliggende morkake. Jeg er nå i uke 37 og morkaken min har trukket seg 2,5-3 cm oppover, slik at vaginal fødsel ser ut til å bli løsningen heldigvis. Lenge trodde både legene og jeg at den kom til å bli liggende i veien, for det tok tid før den bestemte seg for å vike unna. Men i de aller fleste tilfellene så trekker den seg visstnok oppover og gjør det mulig med vanlig fødsel.

Blødninger har foreløpig vært hovedkomplikasjonene her ja.. Jeg ble innlagt første gang i uke 29. Våknet da opp på natten av at jeg "badet" i blod. Ble veldig redd og var sikker på at babyen var død (ingen hadde opplyst meg om at blødninger er en vanlig komplikasjon i slike tilfeller!)

Ble da lagt inn på riksen i 4 døgn med totalt sengeleie- og der ble jeg forklart endel om dette, at blødninger er vanlig, og de kommer oftest igjen når du først har hatt en. Og jo lenger ut i svangerskapet, jo oftere kan de komme. Ganske riktig- for jeg har vært innlagt 3 ganger til etter dette... i uke 33, forrige helg i uke 36 og nå i helgen (i uke 37)

Hver gang har blødningene startet om natten, det kommer rikelig med friskt blod (type kjøkkenglass-mengde veltet utover, anslått til ca 2 dl hver gang.) Og hver gang er behandlingen den samme- dvs ligge i ro i 2-3 dager/døgn..

Men nå har jeg blitt vant til det, og vet at det ikke er farlig, så nå er jeg ikke så redd lenger når det skjer. Vær forberedt på blødninger! IKKE gå turer, ikke dra på shoppingrunder osv, og ikke løft noe særlig av vekt. Og hvil ofte (ligg ned.) Og ikke ha samleie. Og lytt til kroppen- sett deg ned med en gang du føler det strekker i magen eller du blir sliten. Lykke til! Dette går bra, ikke bli redd når du evt får blødninger, men ring føden / reis dit. :)

(Tips- pakk en bag nå med litt småting av toalettsaker og enkelt skift, for når du evt står der første gang med en blødning så stresser du sikkert en del, og det å da slippe å begynne å pakke er ganske greit.)

Selv er jeg rimelig klar for å bli ferdig nå, som jeg sa på føden nå søndag da jeg ble skrevet ut; neste gang jeg blir innlagt her da SKAL jeg reise hjem igjen med en baby i "bagasjen". Ganske lei av disse blødningene..

:)

Skrevet

heisann eg hadde o morkaka foran, når eg va i 19 uke ca, dette va på natta rundt 5 tiden eg marka at eg blødde, ringte t føden å va redd, eg kom opp der å blei lagt inn, men etter mange timer så begynte blødningene å gi seg, eg låg der 1 natt å fikk reise him på ettermiddagen dagen etter, eg var på kontroll på sykehuset hver 14 dag etter d i ca 2 måner å fikk besje at morkaka va på vei opp, eg va nå på kontroll på sykehuset får ei uke siden å nå har morkaka klatret heilt fint opp, eg har ikje hatt någe blødninger etter den gang, så alt e nå fint nå til å "fø normalt" e nå 33 uker på vei. å gleder meg masse.

lykke t videre håper d vil årne seg me deg o.

Skrevet

Ikke misforstå, men disse innleggende var det veldig godt å lese!!

Jeg er "bare" i uke 18, men sliter sofaen etter tre innleggelser de siste fire ukene. Her er det også morkaka som ligger veldig langt nede og fører til kraftige blødninger. Også jeg har fått det om natta- noen som vet grunnen til det?

Skremmende opplevelse når masse frisk blod bare renner...

Føler ikke at jeg har fått så god forklaring som noen av dere andre, så det var veldig oppklarende å lese her. Siste gang jeg var innlagt er nå en uke siden. Spurte da om jeg skulle på noe mer sjekk, men fikk beskjed om at fastlege skulle følge meg opp etter at sykemeldingperioden går ut fredag. Er usikker på om jeg tør å begynne på jobb før jeg har sett om morkaka har flyttet seg noe oppover. Jobber på småskolen med mye ståing, gåing, bøying, bæring av bøker o.l.

Lykke til dere som ikke har så lenge igjen.....

Skrevet

tusen takk for svar:) Dette hjalp litt! Da virker det som om jeg har fått den informasjonen dere har, og kan være litt mer forberedt!

Takker og bukker. Blir litt mer roet nå. Men mye kan skje!

Skrevet

mammaimars

hadde eg vert deg så hadde eg sykemelt meg t eg viste at morkaka har godt litt opp igjen, får du bør ta d me ro å ikje bera får tongt å sonne ting, snakk me jormor at du e redd å spør om du kan få ny undersøkelse på sykehuset angående detta.

men du må ha lykke t videre me svangerskapet, håper alt går fint.

Skrevet

er det vanlig med blødninger så tidlig pga morkaka? oj, nå ble jeg litt bekymret igjen kjenner jeg. Men jeg skal tilbake på kontroll om noen uker, så jeg får spørre og grave litt mer da. jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte å tenke på blødninger før fra ca uke 30...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...