Nussa80 Skrevet 6. oktober 2008 #1 Skrevet 6. oktober 2008 Tulla vår på 3mnd sover altfor lite, og jeg håper det er noen der ute med noen erfaringer eller råd.. Helt siden vi kom fra sykehuset har hun ikke sovet på dagen og kvelden i det hele tatt, men i denne perioden ammet hun veeldig mye og jeg tenkte det ville gå seg til etterhvert.. da sovnet hun mellom 11 og 1 om natten, og sov greit om natten og morgenen med ett par amminger innimellom. Hun havnet selvfølgelig i vår seng etterhvert.. Men det har ikke gått seg til, eneste hun sover om dagen er 10 min powernapper når vi kjører bil eller går tur, men så er hun våken igjen det øyeblikket vi stopper- eller hun bare våkner midt i turen. Hun er ellers en blid og fornøyd unge, men hun vil være inntil oss hele tiden, hvis ikke er det bare hyl og grin.. Vi må amme eller bære henne for at hun skal sovne om kvelden, og da våkner hun de gangene vi til slutt legger henne fra oss. Når klokken er mellom 11 og 3 om natten sover hun til slutt når vi legger henne ned.. Da sover hun kanskje 6 timer i strekk, og så ligger hun og småsover og ammer sammen med meg til 11-tiden..Kan tenke meg hun rundt regnet får 8-9 timers søvn dagen.. Vet ikke hva jeg kan gjøre?? Det er jo også veldig slitsomt at det lengste hun kan være for seg selv om dagen er 10min, og i lengden klarer jeg jo ikke dette. Helsestasjonen anbefalte denne skrikemetoden, men har jo lest mye negativt om denne.. Hun legger fint på seg og sliter ikke med kolikk. Noen med råd til meg???Hva gjør jeg..............
erteposen + 4 Skrevet 6. oktober 2008 #2 Skrevet 6. oktober 2008 Mange "spesialister" inne på dib, om du får få svar her. Jeg har barn som har svært ulike søvnmønster. Har lest en del i boken "No cry solution", tror jeg den heter, og mye av det Karin Naphaug skriver. Skrikemetoden, gråtekur eller ferber er jo vel ikke anbefalt av noen på barn under 6 mnd. Har noen får triks som har fungert: - gå lange turer i starten om barnet sover godt. Søvn avler søvn, og da kan resten av dagen ordne seg. t.d 1-2 timers tur på fast tidspunkt på formiddag. - legg barnet tidligere. Ikke vent til barnet er svært trøtt. - lær barnet å sovne inn selv. Lettere sagt enn gjort. Vugger du barnet, så stopp rett før det sovner. - rutiner. Gjør det samme hver kveld. For noen fungerer det å ha en dagplass og en nattplass å sove. - legg barnet tidligere om kvelden - legg barnet våken i sengen eller redet, hold en hånd på barnet slik det følger trygghet og si hysj eller syng en fast sang. Ikke ta barnet opp, men forlat heller ikke barnet når det er så lite. Etterhvert sovner barnet ofte raskt, men slytt hysjingen/syngingen før barnet sover helt. Når du da slutter med nattmat vil barnet ofte sovne av hysjingen om far gjør det uten nattmat. Barnet ditt er jo lite enda, og det blir flinkere å sove etterhvert:) Sover barnet i vognen har dere en mulighet til å få inn flere sovetimer på dagen med lange turer.
Mayken Skrevet 6. oktober 2008 #3 Skrevet 6. oktober 2008 Sånn var snuppa vår også. Hun har alltid vært en unge som har sovet lite. Hun skulle ha kroppskontakt og kos hele tiden, kunne ikke legge henne fra meg uten at hun begynte å skrike. Fikk bæresjal i gave av ei venninne, det ble reddningen vår, kunne bare knytte henne på oss og gjøre hva vi ville mens hun sov hengende på magen vår. Da hun var 3 mnd tok jeg henne med til mauellterapeut og det viste seg at hun hadde kiss, fikk rettet opp i nakken hennes og da ble det litt lettere å få henne til å sove i vognen når vi trillet. Etterhvert som hun ble eldre kunne hun sove ca 1 time i vognen ute. Det er det eneste. Det går seg nok til etterhvert, men akkurat nå er hun så liten, trenger nok bare masse kos og nærhet fra mamma og pappa. I steden for å stresse med søvnen, kos dere heller med babyen deres, tiden går så alt for fort. Om ikke så lenge vil hun ikke kose og klemme lengre. Men jeg anbefaler absolutt å kjøpe inn et bæresjal. Lykke til
lillebøllaspringmadrass Skrevet 6. oktober 2008 #4 Skrevet 6. oktober 2008 Ja, jeg henger meg på bæresjalet!! Gå inn på www.tettinntill.no! Der er det maaange bæreekspertinner som kan hjelpe deg! Ikke vær redd for å be om hjelp LYkke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå