Gå til innhold

KS?

mamma`n til go`jenta♥+baby!<3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg bare lurer på om man kan selv bestemme å ta KS? eller om dette er bare man får hvis legene forutser at det kommer til å gå galt hvis ikke? Hvem skal man henvende seg til,får å evt få KS?

har hørt at man må være under en viss høyde,for å få det?163cm eller noe?

selv vil jeg egentli føde normalt(for det er det beste for ungen),

men er redd for alt som kan gå galt! + at jeg føler meg for svak til å i det heletatt klare fødselen! klarer jo nesten ikke å løfte ei bok engang..

(litt overdriving,men men)

min svigermor sier også at hvis jeg tar KS så er jeg bare en egoistisk liten unge! -det er ikke arti å høre hvis man er redd!:(

håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal ta deg en prat med lege/jordmor om dette. En vaginal fødsel er det beste for både deg og barnet, så lenge alt ligger til rette for det, og det gjør det jo heldigvis i de fleste tilfeller. Og nei, du kan ikke selv bestemme om du skal ta ks - det er en vurdering som legen tar, ut fra mange forhold. Sterk fødselsangst kan være en av grunnene, men det varierer. Andre kan være sykdom hos mor/barn, leie, bekken, tidligere ks etc etc etc. Dette kan sikkert noen her inne som har fått innvilget planlagt ks av ulike grunner fortelle deg mer om.

Hvis det er noen trøst, så er det nå 18 dager til termin, og ja, jeg er redd for alt som kan gå galt... Men ting kan gå galt ved et keisersnitt, også, og grunnen til at vi føder på sykehus er jo nettopp at faglært personell er der til å hjelpe oss! :) Kommentaren fra din svigermor synes jeg var ufølsom og unødvendig. Du er vel ikke noen egoistisk liten unge fordi du er redd!! Snakk heller ut med lege/jordmor om det du er redd for, da får du skikkelige svar. Jeg har grått endel hos jordmor i det siste, selv om jeg ikke har fødselsangst i og for seg, og det hjelper. :)

Skrevet

Da må du snakke med jordmoren/legen din og dere må sende inn en søknad. Det er jo i tilfeller der det er fare for barn/mor blir skadet det blir planlagt ks, og det skal mye til for at en får innvilget et planlagt ks av psykologiske årsaker.

Har selv født på begge måter, men det var et hastesnitt. Det er noe de tar med en gang det er fare for barnet eller mor. En trygghet for fødekvinnen. Når det kommer til vaginal fødsel får du ofte krefter og mot du aldri trodde fantes i deg. Mitt ks gikk fint, men jeg vil ikke anbefale det. Synes kroppen trengte så lang tid å ta seg inn igjen, og det er jo ikke alltid like heldig for barnet.

Så må du slutte å høre på svigermora di, og heller snakke med jordmor om dine tanker. Tanker som forresten er helt vanlige:)

Skrevet

Du må ta dette opp med legen din og forklare ting som det er, og at du ønsker at han søker om "keisersnittsamtale" for deg på det sykehuset du måtte ønske å føde. Jeg er helt sikker på at gynekologen på sykehuset gir grønt lys for et planlagt keisersnitt om du er veldig redd og ikke vil føde vaginalt. Du må uansett stå på ditt om det er keisersnitt du ønsker, er du nølende når du forteller om "angst for fødsel" kan det godt hende de ikke innvilger keisersnitt.

Lykke til uansett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...