Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvorfor så mange velger lange og kronglete dobbeltnavn?? Jeg syns dobbeltnavn egentlig bare er noe tull. Tenker dere at dere skal rope på barna deres " Samuel Leandeeeer!!" eller "Adrian Aleksandeeer!!"

Hehe, jeg provoserer sikkert litt nå, men jeg snakker liksom av erfaring her.

Selv har jeg et mellomnavn jeg ikke bruker. Det er veldig spesielt og fint egentlig, og på en måte blitt en del av min identitet selvom jeg aldri har brukt det annet enn når jeg signerer ting. Når jeg gifta meg førte det bare til et enda vanskeligere valg i forhold til hvilke navn jeg ville beholde, så det endte opp med at jeg fortsatt har pikenavnet mitt. Mellomnavnet har jeg etter farmor, og hun ga inntrykk av at hun ville bli skuffa om jeg fjerna det navnet da jeg gifta meg.

Jeg har spurt mamma om hvorfor søstern min har dobbeltnavn, for det er ikke noe oppkallingsnavn eller noe, og da var svaret at siden jeg hadde dobbeltnavn måtte nesten hun få det også...

Tenk når barna deres skal gifte seg engang og har to fornavn og to etternavn. Tilslutt blir de jo hetendes Samuel Leander Hansen Paulsen Pedersen Olsen... Ja, dere skjønner tegninga....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har to fornavn og to etternavn.. eller 2 mellomnavn?

uansett, jeg byttet det siste etternavnet når jeg giftet meg, til hans navn, så jeg fremdeles har 4.

Men mine barn får ingen av mine mellomnavn, jeg vil rett og slett ikke føre det familienavnet videre.

Men samtidig ville det såre pappa (innbiler jeg meg) hvis JEG tok vekk navnet fra bestemors slekt.

Skrevet

Hehe, jeg skjønner hva du mener. Virker som mange ofte bruker to navn fordi de synes begge er så fine og ikke vil velde hverken/eller, så da blir det både/og....

Sånn som Anne-Tove og Jan-Erik er greit nok synes jeg, for da pleier da folk å bruke begge... Men å sette to navn sammen, gjerne lange, så det blir kronglete, har jeg aldri skjønt... Og spesielt når man ikke har tentk å bruke begge, men ha det ene der for syns skyld på papiret.

Men det er noe med det de sier: smaken er som baken...

Selv har jeg kun enkle navn, og vil ha det på nestemann også :)

Skrevet

Ja, de dobbeltnavnene du nevner der går det jo faktisk an å bruke sammen, og da syns jeg det høres mye bedre ut:)

Skrevet

Enig med dere, ofte høres det ut som foreldrene bruker dobbeltnavn på barna bare for at de ikke klarer å bestemme seg for hva de vil kalle ungen, så får den to lange navn som over hode ikke passer sammen, så man bare bruker ene navnet uansett. Men hvis man har to korte greie navn med flyt går det greit. Slik som Jan-Erik som jinte 1983 sa. Både jeg og kjæresten har dobbeltnavn, han har sånn enkelt så alle bruker begge navnene, men jeg har to navn som passer sammen, men som ikke har den rette flyten (de er litt lengre) så de fleste bruker bare fornavnet mitt, foruten om familien, di bruker begge. Så hvis vi får jente skal hun kanskje hete det samme som mellomnavnet mitt siden det er så få som bruker det, å det kommer fra verdens koseligste bestemor som jeg bare fikk kjenne i mine to første leveår. Får vi gutt skal han å bare ha ett navn.. Nok med at de kanskje får to etternavn.

Skrevet

Gøy å høre at det er flere som tenker som meg!! Mannen min har dobbeltnavn, og det er kjempefint, og han bruker begge. Noen få venner av han bruker bare det første navnet, men det syns jeg liksom blir litt feil siden han har bindestrek mellom, og navnene passer så godt sammen.

Skrevet

Jeg er veldig tilhenger av enkle og korte navn. Jeg er også opptatt av at det skal uttales lett internasjonalt. Både sønnen min utenfor og inni magen har navn på fire bokstaver og kun ett etternavn.

Skrevet

Mine barn skal bare ha et kort og greit fornavn og ett etternavn. Selv har jeg fire navn, og det er i overkant MYE! (Fornavn, to mellomnavn og et etternavn)

Skrevet

Her får mini ett fornavn, mitt ene etternavn som mellomnavn (jeg har to) + samboers etternavn. Jeg synes det blir altfor mye med fire navn... To fornavn i daglig bruk er greit, så lenge navnene går sammen, og det første bør være kort. Dessuten bør navnene være i "riktig" rekkefølge - det finnes jo tilfeller av f.eks. Jørgen Per, i stedet for Per Jørgen, som hadde vært mer naturlig. (tilfeldig valgt eksempel, selvsagt)

Jeg har en venninne som har fem fornavn! Slå den! Foreldrene hennes klarte aldri å bli enige om hva de skulle kalle henne, så de kalte henne like gjerne "alt". For sikkerhets skyld er alle navnene lange, kompliserte og litt "kongelige" i stilen, om jeg kan si det slik (ikke Tallulah, da!). ;) Resultatet er at hun ikke selv husker rekkefølgen på alle sine navn engang. *hehe*

Skrevet

Jeg holder veldig på å falle for fristelsen til å gjøre den "feilen" der... Vi har to navn vi står mellom, og de passer forsåvidt sammen. Men det ene har to stavelser, det andre tre og dermed blir det veldig langt når man setter dem sammen. I tillegg får frøkna et etternavn fra hver av oss, så da blir det laaangt med to fornavn.

Så vi får bestemme oss for et av fornavnene tror jeg. Hvilket vet vi ikke før vi har snuppa i armene :)

Skrevet

jeg har også fire navn, to fornavn og to etternavn. mine barn kommer til å få bare ett fornavn, mye fordi de mest sannsynlig får to etternavn, mitt og pappaen sitt. jeg har to fornavn som til sammen ligner veldig på et fornavn som er i "ett", så alle misforstår navnet mitt. er drittlei av å forklare hva jeg egentlig heter, og hvordan det staves. skulle tro at foreldrene mine ville meg vondt når de ga meg det navnet, hehe :P

Skrevet

Ja, farmor har gjort den "Jørgen Per" tabben med sine barn;)

Men må si jeg er overraska over at så mange er enige med meg ang dobbeltnavn:) Det var litt gøy syns jeg:D

Skrevet

Jeg har selv dobbeltnavn, Gun Helèn...

Datteren min skal hete Thea Valentina..

Blir nok mest brukt Thea, men jeg ville ha dobbelnavn, siden da kunne jeg kalle ho opp samtidig som jeg hadde det navnet jeg ville !

Jeg syntes det er spesielt med to navn =)

Skrevet

Her hos oss har både jeg og mannen min to navn, selv om bare det første blir brukt muntlig. Jenta vår på 3 har også to fornavn, et kort til daglig bruk og et lengre , som passer til, som er oppkallingsnavn. Slik skal poden få også. Derimot får ungene bare pappan sin sitt etternavn, selv om vi ikke var gift da vi fikk førstemann. Er teitere med mange etternavn enn dobbelt fornavn synes jeg, da.

Skrevet

:) det enkle er ofte det beste, hehe...

ser mange også her kommenter etternavn, så da kan jo jeg gjøre det samme ;)

førstemann, med ett fornavn, bruker faren sitt etternavn, og det kommer nummer to til å gjøre også. Det var egentlig ikke oppe til diskusjon engang, jeg var veldig bestemt der. Vi er ikke gift, og om vi kommer til å gifte oss vil jeg antagelig beholde mitt eget navn, i og med at det er kun meg som heter mitt fulle navn i Norge. Det er meg, ganske personlig liksom, hehe... Men jeg synes det er best med ett etternavn også, nok det. Jeg vet jo hvo de stammer fra uansett ;)

Skrevet

Ja, det med etternavn er jeg også enig i, men jeg er litt i villrede her... Jeg klarer liksom ikke gi slipp på mitt eget etternavn.. Hadde vært så mye lettere hvis jeg hadde hatt et -sen-navn...!! Sukk..:oP

Skrevet

Jeg synes det er mye bedre med to fornavn enn to etternavn. Dobbeltnavn er pent hvis det første navnet er veldig kort. Liv Olsen er litt for ordinært etter min smak, men hvis vi sier Liv Marie Olsen blir det jo litt bedre. Liv Marie Hansen Olsen blir for mye. Men også det er bedre enn Liv Hansen Olsen. Hehe.. Vet visst ikke helt hva jeg selv mener. Jeg selv har to fornavn. Et enstavelses navn og et trestravelsesnavn + et ganske kort etternavn. Fornøyd med det! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...