Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 6. oktober 2008 #1 Skrevet 6. oktober 2008 Samboeren min skal ha sine 6 uker når vi får barn. Det er greit. Men, er det ikke sånn at han får 2uker etter fødsel og? (Etter hva jeg har skjønt er det ikke arbeidsgivere som betaler dette, men allikevel.) Det vil da si at han har krav på totalt 8uker?! Når barnet blir født, skal han da melde inn til NAV at barnet har kommet, slik at den bedriften han jobber i får tilbakebetalt penger, eller er disse to ukene noe bedriftene skal dekke selv. (Om de har en ordning hvor disse ukene er betalt, vel og merke.) Uff. Dette er så vanskelig. I tillegg; På skjema om krav på foreldrepenger, er det og en rubrikk for å fylle ut når far skal ha ferie. Er dette så nøye å føre opp? Om han skal ha ferie eller ikke har jo ingen ting å si for min permisjon... Åh, jeg blir SÅ FORVIRRA!
blå+? Skrevet 6. oktober 2008 #2 Skrevet 6. oktober 2008 det er riktig at far har rett på 2 uker permisjon når barnet er født, men han har IKKE krav på lønn. det er opp til hver enkelt arbeidsgiver om de ønsker å lønne disse to ukene. Noen velger feks å lønne kun en av de to ukene.. når det kommer til søknadsskjema, så har jeg selv ikke kommet så langt. men sikkert noen andre som kan hjelpe deg der:)
Frukten og To små Skrevet 6. oktober 2008 #3 Skrevet 6. oktober 2008 Hei. jeg kan prøve å hjelpe deg, men vet ikke om det er helt riktig. Pappa har krav på 2 uker etter fødsel, dvs de to første ukene etter barnet er født. Og nav betaler ikke tilbake til din manns jobb. jobber han i det offentlige, vil han mest sannsynlig få de to ukene lønnet (dette vet enten lønnsavdelingen eller personalansvarlig på jobben hans). Jobber han i det private, har jobben egne regler på hvor mye de eventuelt utbetaler eller ikke utbetaler. I mange firmaer utbetaler de ikke noe, i disse to første ukene. Altså tapt inntekt for far. Han har krav på 8 uker ja, som nevnt over de to første ukene og siden seks uker. (dette står i vedtaket deres fra NAV) dere trenger ikke å fylle ut når dere planlegger ferie. men det viktig å legge ved lønnslipp fra din mann, siden han skal ha sine seks uker. håper dette hjalp litt på i denne NAV jungelen!
rima Skrevet 6. oktober 2008 #4 Skrevet 6. oktober 2008 Små korrigeringer: Jo, dere må fylle ut når dere skal ha ferie. Om dere ikke fyller det ut ved innlevering av skjemaet, så skal i allfall NAV ha beskjed om dette ved uttak av ferie. Nav stopper da pengene til den som har permisjon. Permisjonen blir tilsvarende forlenget som ferien varer. Feriepengene dine fra jobben skal da dekke inntekten i ferien. Far skal ikke bare sende inn lønnslipp, men det skal sendes inn kravskjema på far fra fars arbeidsgiver som skal dokumentere fars inntekt. Dette kan sendes inn når det nærmer seg fars permisjon. Da kan også far melde fra om evt ferie. Lykke til!
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. oktober 2008 Tusen takk for svar. Jeg blir helt frustrert her. Han har sjekket med diverse folk på jobben sin, om disse to ukene etter fødsel er betalt, men INGEN vet. Han jobber i det private, skal sies. Først fikk han beskjed om at èn uke var betalt, og så fikk han beskjed om at begge var betalt, men ingen er helt sikre. Herlig at hun med ansvar for lønn og personal ikke har peiling på slikt... Jeg regner med jeg trenger å fylle ut når jeg skal ha ferie, for min mann skal jo ha sin del av pappapermen da. (Vi kan jo ikke være ute i permisjon samtidig?) Ok, så vi må da legge med siste lønnslipp fra begge to, pluss attest fra lege med når termin er? Er ikke mer som skal med da?
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. oktober 2008 Så det holder med andre ord ikke å bare sende inn lønnslipp fra far?
rima Skrevet 6. oktober 2008 #7 Skrevet 6. oktober 2008 Pappa må kreve svar fra lønningskontoret. Om hun ikke vet har hun ansvar for å undersøke det. Si at dere trenger fortgang. Hun skal dessuten fylle ut krav om fødselspenger for far og dokumentere hans lønn. Dersom far har varierende lønn kan det hende at nav vil kreve dokumentasjon ut over dette - dvs kanskje de 10 siste lønnsslipper. Men dette får dere vite etterhvert. Dersom du selv har varierende lønn kan det være lurt å legge med kopi av flere lønnsslipper for deg også. Dersom far skal ha permisjon i din ferie, er det jo bare å fylle det ut på skjemaet. Nei, dere kan ikke ta perm samtidig. Mange har bare tatt kopi av helsekortet og lagt ved søknaden og nav har hvertfall tidligere godtatt det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå