Havfruen med liten fisk Skrevet 6. oktober 2008 #1 Skrevet 6. oktober 2008 Vår nr.2 var 5 kilo og 55 cm, litt av en plugg med andre ord, og jeg gikk 14 dager over termin. Mannen min mener de sa på sykehuset at om de hadde visst at han var så stor ville de satt i gang ved termin. Kan dette stemme? Da må jo de som er i faresonen for å få veldig store barn komme inn til vekstestimering da. Noen som vet noe om dette?
elikatt -mamma til 4- Skrevet 6. oktober 2008 #2 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg har fått to store gutter tidligere, og er derfor satt opp til vekstestimering 4 uker før termin denne gangen, i tillegg sa jordmora at jeg ikke skulle gå overtid.
edvina har fått en gutt Skrevet 6. oktober 2008 #3 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg har stort symfysemål og skal også på vekstestimering. Fødte en mnd før tiden sist, men barnet var da nesten 4 kilo.
stinky-monkey Skrevet 6. oktober 2008 #4 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg fødte nr.1 på 4320 gr, 12 dager over termin. Nr. 2 ble født 8 dager over termin og var 4990 gr. Var derfor på vekstestimering med nr.3, men ble ikke satt igang før 4 dager over termin. Hun ble født 6 dager over termin, og var 4540 gr. Jeg har sagt fra at jeg ikke vil bli satt igang denne gangen, selv om jeg føder store barn. Går heller 14-15 dager over termin, og føder en stor baby, enn å bli satt igang. Nr.2 som var størst, kom av seg selv, og hadde en kjapp og grei fødsel. Nr.1 og nr.3 ble satt igang, og det var lange og fæle fødsler. Jeg har stort bekken, og har ingen problemer med å føde store barn, så jeg vil heller det, enn å bli satt igang :-) Nr. 2 var 4990 gr, kom med panna opp, og ene hånda på hodet. Presset han ut på 5 minutt, så det var ingen problem :-) Skal ikke på noe vekstestimering denne gangen.
oro1 Skrevet 6. oktober 2008 #5 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg ble fulgt opp hele veien i svangerskap nr 2 etter å ha født en stooor gutt. Endte med akutt ks så derfor ville de vel være på den sikre siden neste gang. Var på 3 ultralyder tror jeg, da de var litt usikre på om jeg ville greie å føde barnet, og det endre med planlagt ks da hun lå an til å bli stor også ;-)
corleone Skrevet 6. oktober 2008 #6 Skrevet 6. oktober 2008 Tror nok at du ville fått vekstestimering, om du ønsker det. Men de bruker nok ikke å sette i gang før termin for det. Jeg fikk nr 2 på 4466 g, 13 dager over termin, med en kort fødsel på under 3 timer men press-tiden var lang, 3/4 av dette. Men jeg mener likevel at hodeomkrets (min hadde 39 som er stort) og hvordan de legger seg i fødselskanalen har veldig stor betydning, ikke bare vekta. Men jeg har bedt om vekstestimering denne gangen da, hovedsakelig for å måle hodet.
Havfruen med liten fisk Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 7. oktober 2008 Det var ikke noe problem å føde, han var 38 cm rundt hodet, men herregud for en belastning på kroppen de siste ukene med så stor baby! Han sank ned tre uker før fødsel og da så jeg hoftebeina mine som stakk ut. Det var vondt å gå der så lenge for å si det sånn. Men må man søke eller noe sånt da eller? Dere som ble satt i gang, hvordan gikk dere fram? Si fra på UL eller noe?
elikatt -mamma til 4- Skrevet 7. oktober 2008 #8 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg ble satt i gang 12 dager på overtid med min nr. 2. Jeg klagde min nød på kontrollen på sykehuset , jeg var sliten, lei, tung etc. De undersøkte meg på ultralyd, og konstaterte at ungen var stor, og jeg var moden, så de satte i gang fødselen dagen etter. Ungen var for stor for meg, og han måtte tas ut med vacum, derfor skal jeg ikke gå overtid flere ganger.
annemor80 Skrevet 7. oktober 2008 #9 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har ingen erfaring siden jeg er førstegangs, men babyen er estimert til 30% over snittet. Spurte jordmor om de satte igang store barn tidligere enn vanlig, men hun mente nesten det var best motsatt. Siden det blir tyngre fødsler, at det er best med naturlige rier siden de ofte er sterkest. Og at det da oftere blir komplikasjoner med igangsetting. Men hun lovte nå hun skulle ringe sykehuset på fredag og snakke med dem (jeg har termin dag), så får vi se hva de sier...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå